A Nokia tegnap nem kis meglepetést okozott új, "30"-as mobilszériájának bejelentésével. Egy néhány héttel ezelőtti kiszivárogtatott információ szerint ugyanis a Microsoft a jövőben csak a Windows Phone-ok gyártásával és fejlesztésével kíván majd foglalkozni. Ha ez igaz, miért csinálnának 25 dolláros alaptelefonokkal?
A Nokia kezdeti magyarázata az volt, hogy jelenleg nincs olyan másik projekt, mellyel elérhetik ezt a fogyasztókört, ami valóban igaz is. Habár a Windows Phone-ok árát folyamatosan nyomják lefelé, azért nem éri el a 25 dolláros szintet, és hiányoznak belőle olyan speciális funkciók is, melyeket a feltörekvő piacok rendre célbavesznek. A Windows Phone például csak nem régóta tudja kezelni a dupla SIM kártyát.
Ezek az új telefonok először találkoznak a közönséggel a fejlődő piacokon. Míg az okostelefonok széles körben terjednek, néhány becslés szerint a világon még mindig van egy milliárd ember, akinek még soha nem volt semmilyen mobilkészüléke. „Ez egy hatalmas lehetőség a Microsoftnak, hogy – főleg a feltörekvő piacokon – megismertessék az embereket a mobiltelefonokkal” – nyilatkozta a Microsoft szóvivője. Ezeken a piacokon a telefon az emberek elsőszámú forrása lehet az internethez, sokkal inkább, mint a laptop.
A Nokia 105-ös lehetőségei egyértelműek: a Microsoft azt állítja, hetente átlagosan 1 millió darabot adnak el belőle. Ez több mint 50 millió eladott darab évente a feltörekvő piacokon, ahol így komoly versenybe kerülnek a Samsunggal és olyan kínai gyártókkal, mint a Xiaomi, Lenovo és a Huawei. Ez nehéz döntés elé állítja a Microsoftot: ne foglalkozzon alaptelefonokkal, és engedje át a piacot a Samsungnak és a többieknek, vagy vegye fel a versenyt és próbálkozzon tovább.
Benedict Evans, az Andreessen Horowitz kockázatitőke-társaság partnere szerint a Nokia nagy okos- és alaptelefon-üzlete megadhatja a választ a Microsoft kérdésére. „Van ez az új üzletük, ami (feltehetőleg) nyereséges, legalábbis nem túl veszteséges számukra, és amelynek jelentős közös kiadásai vannak az okostelefonokkal. Egyik napról a másikra leállítani ezt, rettentő nagy kiadást jelentene. Nem hinném, hogy erre a napokban sor kerülne” – mondta el Evans.
A Microsoft szerint a tény, hogy az emberek használják a Nokia 130-at, mely így részévé válhat a Microsoft-ökoszisztémának, szintén annak a jele, hogy érdemes a mobilok ezen területére fókuszálni. A Nokia 130-cal nem lehet internetezni, de jó kiindulási alap lehet a cégnek a továbbiakhoz, hogy szolgáltatásaikat és alkalmazásaikat egy alacsony árú, de jól felszerelt telefonba összpontosítsák.
Hogy ez valós elképzelés-e, vagy csak egy stratégia arra, hogy a Microsoft feldobja az eladásait, nem tudjuk. Mindenesetre, ha az okostelefonok és luxustelefonok árban és tudásban továbbra is egyre közelebb kerülnek egymáshoz, a Microsoft kénytelen lesz lépni valamit, ha nem akarja, hogy egy olcsó Androidos telefonokat gyártó vállalat átvegye a feltörekvő piacokon az uralmat.