Hirdetés

Kell-e nekünk fényképezőgép, és mi lesz a gyártókkal?



|

Egy alsó-középkategóriás kompakt fényképező ma már inkább púpnak számít az újabb okostelefonok fényében - de akkor csődbe mennek a fényképezők gyártói?

Hirdetés

Egy ideje már tényként kezelhető az a trend, hogy aki hirtelen szeretne valamit fotózni vagy csak hobbiból készít képeket a mindennapok során, annak tökéletesen elegendő egy jobb minőségű okostelefon, kompakt fényképezőt felesleges cipelni ehhez. Az Apple iPhone 6 Plus, a Samsung Galaxy Note 4 és az LG G3 fényében ez ma igazabb, mint valaha. De akkor mi lesz a fényképezők gyártóival, jobb, ha mind kapásból eltemeti magát, és csak a professzionális fotósok szűkebb rétegét szolgálja ki ezentúl? A válasz természetesen az, hogy nem. 

Hirdetés

Az viszont kétségtelen, hogy amikor mindenki szívesen nyúl a telefonjáért egy kép vagy videó készítésekor, akkor szinte lehetetlen meggyőzni az embereket arról, hogy vegyenek sima, kompakt fényképezőgépet. A gyártók így logikus lépést választottak, az erőforrásaikat pedig a kisebb, de azért méretes piacra csoportosították át, amit a csúcskategóriás termékek alkotnak. Ez a profi fotósok mellett a lelkes amatőröknek is sokat számít, elvégre ilyen szinten a képminőség és a lencse szavak mást jelentenek, mint egy felfújt telefonnál. Ez a kategória pedig furcsa mód az okostelefon térhódítása ellenére is nagyobb nyüzsgést mutat, mint valaha. És gondoljunk csak azokra az SLR gépekre, amik sötétben is tudnak képet készíteni, a legújabb szuper lencsékre vagy éppen az időjárás- és ütésálló házakra. 

 

Ez is lenyűgöző képeket készít

 

Kemény idők, de semmi gáz

De mennyire rossz ez az átállás pénzügyileg a gyártóknak? Nos, eléggé. Ha a konkrét számokat nézzük, akkor elmondható, hogy 2010-ben még 121 millió digitális fényképezőt adtak el, 2013-ban pedig már csak 63 milliót. Ez 15,1 milliárdos árbevétel helyett már csak 10,8 milliárd dollárt jelentett, 2014 pedig még nagyobb visszalépés lesz, ez biztosra vehető. Mélyebben vizsgálódva az adatok még érdekesebbek, ugyanis cserélhető lencsés gépekből a három év alatt 12,9 millió helyett 17,1 millió talált gazdára, ami árbevételben 4,6 helyett 6,2 milliárdot jelentett. 

Sokan azt mondják, a fényképezők piaca valójában nem hanyatlásnak indult az okostelefonokkal, csupán visszarendeződik a normál állapotába. Kis szerencsével a nyereségekkel sem lesz gond - ehhez pedig a csúcskategóriára alapoznak a gyártók. Az újabb készülékek között elég csak legfontosabb friss gépekre gondolni, úgy mint Nikon D750, Canon 7D Mark II, Samsung NX1 vagy Panasonic CM1. 

A cserélhető lencsék jó kellékek a fotósoknak a különböző nézőpontokhoz, illetve jól jönnek a gyártóknak is, elvégre a vásárlóik visszatérnek az újabb és újabb lencsékért, majd fényképezőházakért. 

 

Erre ma már szinte senki sem kíváncsi

 

A forradalom

A váltás iránya tehát jól látszik, és a legtöbb gyártó egyelőre nincs is komolyabb bajban. A Fujifilm például kifejezetten jó ütemben reagált a piac irányváltására. 2010-ben a Fujifilm X100-zal alaposan megragadták a figyelmet, majd a cserélhető lencsés modellekkel további sikereket értek el. Állítólag érezték, hogy ez lesz, az új stratégia pedig a csúcsminőségre alapozott. Az elképzelés bejött, hiszen a gyártó termékeihez ma már remek kritikák társulnak, és a tükör nélküli fényképezők piacán is nagy névként vannak ott. Míg a klasszikus cserélhető lencsés gépek királya továbbra is a Canon és a Nikon, addig a Fujifilm és társai egyre nagyobb kihívást jelentenek számukra. 

A tükör nélküli gépek lényege leegyszerűsítve az, hogy mivel a lencsék és a képkezelő szenzor között nincs tükör, ezért a lencsék és a ház kompaktabbak lehetnek, a fotós pedig nézheti a képet a kijelzőn vagy az elektronikus keresőn. Bár kezdetben ezek a gépek lassú autofókusztól, rövid üzemidőtől és gyenge elektronikus keresőtől szenvedtek, mára az elképzelés sikeres lett. Az Olympus, a Panasonic, a Sony, a Samsung, a Fujifilm és a Pentax mind lehetőséget kaptak így arra, hogy odacsapjanak a Canonnak és a Nikonnak, amelyek a piac urai. 

 

Ezt viszont egyik okostelefon sem múlja felül

 

Az persze a jövő zenéje, hogy az egyre agresszívabb riválisok termékeit viszik-e majd jobban, vagy pedig a régi királyok maradnak a trónszéken, nagyobb kínálat és alacsonyabb árak mellett. 

Az viszont biztos, hogy a gyártók nem aggódnak az okostelefonok miatt. A gyakorlatban inkább azt tapasztalja mindenki - és itt az is elég, ha csak saját magunkra gondolunk -, hogy az okostelefonok miatt egyre többen kezdenek el fotózgatni. A hobbifotós elfoglaltságban aztán egyszercsak falnak ütköznek ezek az emberek, és elkezdik vakarni a fejüket: hamburgert fotózni és szelfit lőni az okostelefon is remek, de ettől már több kell. 

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.