A telefonadó tavaly nyáron történt bevezetésekor rengeteg cikket lehetett olvasni a telefonszámla csökkentésének lehetséges módjairól, ám a tipikusan VoIP alapú hangkommunikáció költséghatékonyságát firtató írások arra nem tudtak választ adni, hogy miként lehet széles körben és kényelmesen használni ezeket a megoldásokat a hagyományos hanghívásokat helyett.
Amennyiben a pusztán kényelmi szempontokkal nem foglalkozunk, akkor a probléma két fő részből áll: egyrészt nem mindenki rendelkezik például Skype-ot futtatni képes mobillal, másrészt mobilnetes (3G/4G) kapcsolatot használva az adatforgalomért továbbra is fizetni kell, így a legtöbb esetben erősen kérdéses, hogy mennyit lehetne – már ha egyáltalán lehetne - spórolni a netes hangkommunikációval.
Hazai extra sarc ide vagy oda, természetesen világszerte mindenki fantáziáját mozgatja a telefonszámla nullára redukálása, és akármilyen hihetetlenül is hangzik, a belga Mobile Vikings virtuális mobilszolgáltató (MVNO) jelenleg pont azon dolgozik, hogy a jövőben az ügyfeleinek egy fillért se kelljen fizetniük a szolgáltatásaikért.
Természetesen nem kérdéses, hogy valakinek ettől függetlenül muszáj lesz állnia a terhet, ám ezen problémát amolyan kuponos módszerrel kívánja áthidalni a szolgáltató. A terv alapjában véve egyszerű: a Mobile Vikings idén áprilistól kezdve szerződéseket fog kötni a lehető legtöbb belga üzlettel, miszerint az ügyfeleik a vásárlások után „Viking pontokat” kapnak, 10 pont 1 eurót ér. Ezeket a pontokat az üzletek jóváírják az ügyfelek pontgyűjtő számláin, az értük járó összeget pedig átutalják a szolgáltatónak. A Mobile Vikings ezután lehetővé teszi az előfizetőinek, hogy az összegyűjtött pontjaikat beváltsák beszélgetéshez használható percekre, SMS-ekre, vagy éppen mobilnetes adatforgalomra.
A modell minden fél számára előnyös: a Mobile Vikings ügyfelei a telefonszámlájuk csökkentése érdekében az akcióban résztvevő üzletekbe mennek majd vásárolni, a boltok pedig a megnövekedett forgalomból részben, vagy ideális esetben akár egészében „kifizetik” azok telefonszámláját a szolgáltatónak.
Természetesen a kezdeményezés sikere vagy bukása azon áll, hogy milyen összegű vásárlás után hány pont jár majd, sajnos erről egyelőre nem szólt a fáma. Viszont megemlítendő, hogy az operátor a lehető legszélesebb körben el kívánja terjeszteni a rendszerét, így ha például élelmiszerboltok és éttermek is kötélnek állnak, akkor mindenki számára hatalmas üzletet jelenthet a pontgyűjtős rendszer.
A 160 ezer előfizetővel rendelkező, a belga piac 1 százalékát magáénak tudó Mobile Vikings virtuális mobilszolgáltatóként (KPN hálózatát használja a vállalat) nincs könnyű helyzetben, ám a rivális 39 másik MVNO-hoz képest viszonylag stabilan képes tartani az ügyfélkörét. A legtöbb európai prepaid virtuális szolgálató évente az ügyfeleinek 30-40 százalékát veszíti el, míg a Mobile Vikings esetében az érték csupán 6 százalék, amely elsősorban annak köszönhető, hogy a vállalat a kezdetektől fogva az adatkommunikációt erőltette, az előfizetőinek többsége technikai irányultságú, 99 százalékuk okostelefont használ.
Végezetül érdekességként a Mobile Vikings főbb csomagjai: a kizárólag havi 2 GB adatforgalmat nyújtó konstrukciójuk 12 euróba (~3500 forintba) kerül, míg a legolcsóbb „teljes értékű” előfizetés 15 eurót (~4400 forintot) kóstál. Utóbbiban 1000 hálózaton belüli SMS, 1000 hálózaton kívüli SMS, 2 GB adatforgalom, továbbá maximum 62 percnyi beszélgetés foglaltatik benne.