Amikor Steve Jobs 2010-ben bemutatta a varázslatosnak mondott iPadet, senki nem gondolta, hogy annyira gyorsan a csúcsra tör. Bár az iPhone már akkor is tarolt, az elemzők csak 1,1 és 7 millió közötti eladást jósoltak a táblagépnek az első évére. Ennek ellenére 14,8 millió fogyott.
Az iPad óriási hatással volt a fogyasztói elektronikai piacra, és tényleg új értelmet adott a táblagép kifejezésnek. A nagy, vastag és nehézkes, laptopszerű behemótokkal teljesen szembement, és olyan új termékkategóriát hozott lére, amiről akkor a Microsoft és a Samsung csak álmodni mertek. Jobs egy egészen apró rétegpiacból csinált világméretű őrületet, az iPad pedig a gyártó leggyorsabban fogyó terméke lett - több mint 250 milliót adtak el belőle.
Az immáron ötödik születésnapján is túllépett iPad azonban mára útkereszteződéshez érkezett. Az Apple igyekezete ellenére is csökkennek az eladások, és az egyre nagyobb phabletek, valamint egyre kompaktabb laptopok világában újra az a kérdés, hogy kinek kell ma iPad? Vajon tényleg csak fekvőrendőrbe ütközött az almás tábla, ahogyan Tim Cook gondolja? Segíthet a 12 hüvelykes iPad Pro, amit az üzleti világnak szánnak?
Biztató adatok
Ugyan a tabletpiac idén csak 2,1 százalékkal nőhet - szemben a 2011-es 294-gyel - és az iPadek eladásai 2013 karácsonya óta folyamatosan zuhannak, aggodalomra semmi ok: a tavalyi utolsó negyedéves árbevételük még így is nagyobb volt, mint az egész McDonald's árbevétele.
Kritikából pedig 2010-ben sem volt hiány, hiszen az iPadet cikizték a neve, a mérete és a hasznossága miatt is. Ennek ellenére egy nap alatt 300 000-et adtak el belőle, 60 nap alatt pedig 2 milliót. Rövid idő alatt kulturális jelenség lett belőle, a tablet szó pedig egybeforrt az iPaddel.
Telített piac
Míg az Apple eleinte tarolt az iPaddel, és 77 százalékos részesedése volt a piacon, addig a szektor az elmúlt évek alatt telített lett, 2014-re az iPad részesedése pedig 28 százalékra csökkent. Mára nem csak az Amazon, a Google és a Samsung kínálnak riválist, hanem el lehet mondani, hogy három tabletből kettőn Android fut - állítja a Gartner.
Miközben az iPad a maga prémium piacán egyáltalán nem szerepel rosszul, addig meg kell jegyezni, hogy az iPad Air 2 és az iPad mini 3 újításai sem tudták megfordítani a csökkenő eladási számokat.
A jövő
Sokak szerint Tim Cook azért annyira optimista az iPad jövőjét illetően, mert az IBM-mel való együttműködésüknek hála minden nagy cég munkahelyi eszközt lát majd az iPadben. Az újabb és újabb appok, valamint szolgáltatások miatt azt remélik, megváltoztatják a munka fogalmát. Természetesen versenyeznek a fiatalokért is, Amerikában nagy ellenfélnek számítanak a Chromebookok az oktatási szektorban.
Mi a helyzet a hétköznapi felhasználókkal? A legtöbb szakértő és iPad-tulajdonos úgy gondolja, hogy az emberek előbb-utóbb lecserélik a jelenlegi táblájukat. Az iPhone 6 és az iPhone 6 Plus nagy őrületet váltott ki, de most, hogy már van nagy iPhone, lehet, hogy az almás felhasználók legközelebb táblagépre költenek. Mivel az Apple-nek elképesztően nagy felhasználói tábora van, ezért egy cserehullám hatalmas keresletet jelentene az iPadek iránt.
Ti terveztek mostanában új iPadet venni?