Lassan egy éve, hogy Tim Cook először megszellőztette, hogy az Apple Amerikában szeretne gyártani. Persze vakmerő kijelentéseket nem tett, ennek ellenére az amerikaiakra elég lelkesítően hatott, hogy 100 millió dolláros befektetéssel a cupertinói cég hazai földön szeretné legurítani a gyártósorról néhány Mac gépét. Akkor persze senki nem tudhatta, hogy melyik szériát választják.
Cook szavai ugyanakkor arra engedtek következtetni, hogy az új utat az Apple komolyan gondolja: elvégre nem csak összeszerelésre gondoltak a Made in USA-vel kapcsolatban, hanem mindenre. A hír egyébként nem csak azért keltette fel sokak figyelmét, mert az előző jelző olyan cool, hanem azért is; mert a Foxconn nevéről és Kínáról egyfolytában csak a munkaerővel kapcsolatos visszaélések, az öngyilkosságok, a kiskorúak túlórákba hajszolása az, ami mindenkinek az eszébe jut.
Azt persze már előre lehetett sejteni, hogy az Apple még ilyen méretű cég lévén sem akar teljesen Amerikába telepedni. Elvégre a kulturális és a gazdasági különbségek miatt hazai pályán olyan volumenű munkaerőhöz egyszerűen nem juthat ugyanannyiért, de még többért sem nagyon. A haszonkulcs pedig fontos része egy vállalkozásnak, ahogyan a nyereség is - éppen emiatt szervezi ki minden tech vállalat a gyártását Kínába és vonzáskörzetébe, még a komoly kritikák és felmerülő problémák, aggályok ellenére is.
Aki ezzel már tisztában volt, azt kicsit sem érte meglepetésként, amikor idén bemutatkozott az új Mac Pro, majd kiderült, hogy ez lesz a termék, amit az Apple teljes mértékben Amerikában gyárt. Tekintve, hogy ebből a modellből eleve nem kell túl sokat gyártani, az ára pedig meglehetősen borsos, hamar érthető lett, hogy ez az egész inkább egy remek marketingfogás. Elvégre valamennyi veszteséget megengedhet magának az Apple, cserébe, hogy az egész történetnek köszönhetően sokat javul a márka megítélése az emberek szemében. Nem utolsósorban valószínűleg még értékesebbnek is tartják tőle az almás vállalatot.
A remek üzleti lépés hátterét vizsgálva nem kell sokat kutatni, hogy eszünkbe jusson, a Mac Pro mindig is rétegmodell volt, a tehetősebbeken belül is a videoszerkesztéssel foglalkozók vagy más professzionális felhasználók játékszere. Ezt persze az eladások is jelezték, hiszen a maces értékesítések még éves szinten is inkább csökkenő trendet követnek. Konkrét bontás ugyan nem ismert, de egyértelmű, hogy ez eladások majdnem egészét a MacBook Air és a MacBook Pro teszik ki, illetve néhány iMac a bátrabbaknak hála. A Mac Pro még a kínálatot tekintve is szinte jelképes eszköz a maga 3000 dolláros árával.
Az Apple hazatérése ilyen szempontból tehát sokkal inkább jó marketingfogás mintsem érdemi dolog. Miközben az Apple már most menőbb lett, a valódi váltást akkor lehetne érzékelni, ha mondjuk az iPhone-ok vagy az iPadek gyártását vinnék Amerikába. Mivel ott egyszerűen képtelenség lenne ekkora igényt kiszolgálni, ezért ez a forgatókönyv teljesen esélytelen: marad Kína és a specializálódott gyártópartnerek.