Hosszú ideje halljuk, hogy egyre inkább bevett szokás a világon mindenhol, hogy a munkaadók a közösségi oldalakon, természetesen leginkább a Facebookon ellenőrzik a leendő alkalmazottjaikat. Ha olyat találnak, ami szúrja a szemüket, az illető önéletrajza egyből a kukában landol. Még aggasztóbb volt az a tény, hogy több tudományos elemzés is alátámasztotta: 5-10 perc alatt meg lehet mondani bárki profiljáról, milyen lesz a munkában.
A Forbes beszámolója a témával kapcsolatban most egy friss tanulmányt vett elé, méghozzá egy olyat, amit a Floridai Állami Egyetem, az Old Dominion Egyetem, a Clemson Egyetem és az Accenture kutatói közösen végeztek. Összesen 416 egyetemistát vizsgáltak, akik teljes munkaidős állásokra jelentkeztek: beleegyeztek, hogy képernyőfotót készítsenek az üzenőfalukról, az adatlapjukról és a fotóikról, majd ezeket 86 toborzónál körbeadták. Ezután megítélték, milyen lehet a személyiségük, illetve vajon mennyire válnának be az adott munkakörben. A munkáltatók kizárólag facebookos anyagokat kaptak, mást nem az adott illetőkről.
Egy évvel később értékelték a valódi személyiségjegyeket és a 12 hónap alatt bemutatott munkateljesítményeket is. Az eredmények érdekes módon köszönőviszonyban sem voltak a facebookos előítéletekkel. A munkáltatók utólagos értékelései és a Facebookos profilok alapján megalkotott képek gyakorlatilag nulla kapcsolatot mutatnak egymással.
Még meghökkentőbb volt az a lista, amely összeszedte, vajon mik azok a tényezők, amik elítélendőek egy munkáltató szemében ma. A profanitás mellett nem díjazzák az ittas, másnapos embereket ábrázoló fotókat, a szokatlan profilképeket, a vallásos idézeteket és a szexuális utalásokat, tartalmakat. Szintén a lista hátuljára sorolták azokat, akik egyértelműen nem fehérbőrűek és/vagy nem fehérnevűek voltak.
A vizsgált sokaság 63,2 százaléka volt nő, illetve a teljes csoport 78,1 százaléka fehér, míg 10,8 százaléka hispán, 7 százaléka afroamerikai. A toborzók ezzel szemben szinte kivétel nélkül fehérek voltak, a Facebookon pedig sokkal jobb értékeléseket adtak a nőknek, illetve közülük is a fehérbőrű egyéneknek.
A szakértők szerint a feketék és a hispánok igen hátrányos helyzetbe kerültek a facebookos értékelések miatt. Döbbenetes módon a személyes interjúk alatt ugyanilyen módszer szerint tettek különbséget a jelentkezők között. A kutatók úgy gondolják, ideje minden cégvezetőnek kétszer is meggondolni, hogy a Facebookon akarja-e felmérni a leendő dolgozóit. Ez persze nem lesz könnyű, ugyanis mindenki azt mondja, csak szeretné megismerni a jövőbeli kollégája karakterét.
A Forbes a tanulmánnyal kapcsolatban megjegyezte, hogy az nem fest teljes képet, elvégre frissen diplomázottakat vizsgált, akik talán nem viselkedtek olyan mértékben felnőttként, mint az idősebb társaik. Amint arra a vizsgálat is hivatkozik, az idősebbek kétszer is meggondolják, hogy mit tesznek közzé online. Ezek alapján úgy tűnik, a közösségi oldalak önmagukban mégsem olyan megfelelő eszközök valakinek a megítélésére (legalábbis munkaügyi szempontból).