Régen volt, mikor a Google-re csak internetes keresőként gondoltuk. A Larry Page és Sergey Brin alapította kis garázscég mára óriási birodalommá nőtte ki magát. Elindítóik éppen hogy nem férnek be a világ tíz leggazdagabb embere közé, míg Eric Schmidt a vállalat napokban lemondott vezérigazgatója jelenleg a 48. helyet foglalja el a Forbes vagyonlistáján. Az Interbrand jelentése alapján ráadásul a Google ma már a negyedik legértékesebb márkanévnek számít, olyan neveket lekörözve, mint a McDonalds, a Disney, vagy az Apple. Ez nem túl meglepő, mivel a Google a fejlesztéseinek és felvásárlásainak köszönhetően az élet számos területén jelen van. Sőt olyan helyeken is, ahol nem gondolnánk.
Ilyen az egészségügy, a biotechnológia vagy az űrkutatás. Újabban pedig a Google a világ legnagyobb digitális könyvtárának a kiépítésén dolgozik, amely mellett kacérkodik a gondolattal, hogy kábelszolgáltatóvá váljék, sőt saját energetikai céget is kiépítene, hogy így fedezze saját áramellátását.
Összességében a Google napjainkban az egyik legnagyobb multinacionális cégnek számít, amellyel párhuzamosan egyre több ellenséget gyűjt magának. Az adatvédelmi szervezeteknek például az egyik fő céltáblájává vált a cég, mivel a Google online behemótként rengeteg adatot kezel. Szinte többet tud lassan rólunk, mint a saját édesanyánk. Persze Larry Page cége mindent megtesz, hogy ne váljék gonosszá, de ekkora adattömeg tetején csücsülve egyre nehezebb eljátszani a jófiút. Főként, hogy a Google fő bevétele az online reklámokból származik, amely esetén a megfelelő - viselkedés alapú - célzás létfontosságú. Azaz a keresőcég érdeke az lenne, hogy a lehető legtöbb információt tudjon meg rólunk. E kísértésnek pedig nem könnyű ellenállni. E röpke bevezető után nézzük, hogy mi mindent tudhat rólunk a Google!
1 - Mit keresünk: Naponta nagyjából egymilliárd lekérést indítanak a felhasználók világszerte a Google keresőjében, amely minden egyes utasítást anonim módon figyel.
2 - Mely oldalakat látogattunk meg: Az AdSense szolgáltatását rengeteg weboldal használja. Ha a felhasználók ellátogatnak valamely partner webhelyére, illetve megtekintenek, vagy rákattintanak egy hirdetésre, akkor egy cookie kerülhet az adott végfelhasználó gépére.
3 - Milyen blogokat olvasunk: A Reader használatakor a Google regisztrálja, hogy mely blogokra iratkozunk fel. Ha nem használjuk a szolgáltatást, a Google akkor is tudhatja, hogy korábban milyen Blogger oldalakat látogattunk meg.
4 - Pénzügyi információinkat: Az AdSense, az AdWords és a Google Checkout felhasználóinak a fizetés miatt jó néhány számlázási információt kell megadniuk.
5 - Oldalunk és blogunk népszerűségét: Ha az Analytics szolgáltatásba regisztrálunk a Google tudni fogja, hogy mely weboldalaknak vagyunk gazdái és azt, hogy azok mennyire népszerűek.
6 - Kinek és mit írunk: A Gmail rendszer felhasználói, és a Gmail postafiókjába érkező levelek tulajdonosai rengeteg bizalmas információt osztanak meg a Google-lal.
7 - Mi van a gépünkön: - Ha telepítjük a Google Desktop klienst, a keresőcég szoftvere átvizsgálja a gépünket.
8 - Dokumentumaink, számláink stb. tartalmát: Mivel a Docs állományok a Google szerverén tárolódnak, ezért a keresőcég ismerheti azok tartalmát.
9 - Napi teendőinket: A Google Calendar esetén a keresőcég beleláthat a naptárunkba.
10 - Közösségi életünket: A Google sok közösségi oldalt indexel - például Orkut, Facebook és Digg -, s így jó néhány értékes információhoz hozzájuthat, a felhasználók profiljából kiolvasva a nyilvános adatokat.
11 - Mikor voltunk influenzásak: A Google.org influenzatrendjeivel tudja, hogy az adott pillanatban hol mennyien influenzásak.
12 – Éppen hol vagyunk: A Google Latitude mobil alkalmazásával bárki megadhatja, hogy éppen hol tartozódik. Még ha ezt nem is használjuk, a mobilos Google Maps képes érzékelni, hogy hol vagyunk.
13 - Mit nézünk a YouTube-on: Mivel a Google üzemelteti a szolgáltatást, ezért tudja, hogy a bejelentkezett felhasználók mit néznek meg, még akkor is, ha olyan videók között böngészünk, amelyeket egyébként letagadnánk.
14 - Mit tanultunk: A Google Könyvek (Books), a Tudós (Scholar) és külföldön a University Search mind olyan szolgáltatások, amelyek a Google számára is láthatóvá teszik felsőoktatási tevékenységünket.
15 – Merre böngészünk: a Chrome felhasználói engedélyezhetik a Google számára, hogy a háttérben figyelje minden cselekedetüket.
16 - A problémáinkat: A Google Answers felületén feltett minden kérdéssel és válasszal bepillantást engedhettünk a magánéletünkbe. Habár utóbbi szolgáltatást a Google visszavonta, ezért bőven hozzájuthat még ilyenféle információkhoz.
17 - Egészségi állapotunkat: Használja a Google Health szolgáltatását? Ha igen, akkor minden egészségügyi információját rábízza a Google-re.
18 - Otthoni címünket: Ha a Google Maps, az AdSense és például a Checkout szolgáltatásokat használjuk, akkor kiderülhet a Google számára, hogy pontosan hol lakunk.
19 - Telefonszámunkat: A Google Mobile és a Gmail esetén könnyen megismerheti a Google a telefonszámunkat.
20 - Hangunkat: Ha a Google Talk szolgáltatáson keresztül csevegünk, akkor a Google felismerheti a hangunkat (persze ez elég futurisztikusan hangzik).
21 - Saját, családunk és barátaink arcképét: a Picasa szolgáltatására feltöltött képek esetén a Google könnyen megtudhatja, hogy miként nézünk ki, főként ha fel is címkézzük a személyeket.
22 - Minden online tevékenységünket: A Secure Access titkosítja az adatainkat, ugyanakkor mindent rögzíthetővé tesz a Google számára.
23 - Vásárolásainkat: A termékkereső szolgáltatással a Google megtudhatja, hogy mit vásároltunk, illetve hogy mire tervezzük elkölteni a pénzünket.
24 - Cégünk fő karakterét: az AdWords rendszerében beállított kampányok és kulcsszavak során a Google kiismerheti cégünket.
25 - Mi fontos számunkra: Ha használjuk a Google Alerts szolgáltatását, akkor nem marad titokban, hogy számunkra mely események fontosak.
Egy jó tanács
Ha szeretnénk megtudni, hogy a Google milyen adatokat gyűjt rólunk, akkor keressük fel a google.com/dashboard oldalt, ahol egy helyen tallózhatunk a fiókunkhoz tartozó szolgáltatások között. Ugyanitt az adatvédelmi beállításainkat is kezelhetjük, valamint elérhetjük (angol nyelven) a Google szolgáltatásaihoz kapcsolódó adatvédelmi tájékoztatókat. Általánosságban a keresőcég 3 pillérre épít. Nem értékesítik a felhasználók által megadott információkat külső félnek, engedély nélkül nem gyűjtenek adatokat, és nem használják fel azokat a reklámok személyre szabására a felhasználó engedélye nélkül. Vagyis minden „Elfogadom” gomb lenyomása előtt alaposan olvassuk el, hogy pontosan mire adunk engedélyt.
Végezetül engedtessék meg, hogy egy kicsit szabadkozzunk. Ezen összeállítást ugyanis teljes mértékben a Google szolgáltatásainak szenteltük, miközben hasonló adatvédelmi aggályok például a Facebook és a Microsoft megoldásai kapcsán is felmerülhetnek. A megnevezett cégek ugyanis számos olyan szolgáltatással és alkalmazással rendelkeznek, amelyek szintén hozzáférhetnek személyes adatainkhoz. Ezek ok miatt sorozatunkban később az említett két óriásról is számot vettünk, így az összeesküvés elméleteket előszeretettel gyártó, illetve apró üldözési mániával rendelkező olvasóiknak nem kell félniük: nem maradnak a jövőben sem olvasnivaló nélkül!
A sorozat további részei: