Jay Remley, a Google nagyvállalati rendszerekkel dolgozó kereskedelmi vezetője pénteki prezentációjában sürgette a vállalatokat, hogy lépjenek át 100 százalékban webes alapokra.
Remley annak a részlegnek dolgozik, mely a Google Enterprise terméket adja el. Az Enterprise része az otthoni felhasználók körében is gyakran használt Gmail, a Google Docs, Calendar és más egyéb modulok vállalati kiadása. Így nem is csoda, hogy a Midsize Enterprise Summit East rendezvényen adott prezentációjában örömmel emelte ki a Forrester Researchnek a Telegraph Media Group által közre adott tanulmányát, ami a kockázati tényezőket is beleszámolva 307 százalékosan, 7 hónapon belül megtérülő befektetésnek ítéli az átállást a Google Enterprise-ra. Remley szerint jobb és biztonságosabb csoportmunka eszközt kapnak készhez a vállalatok, mint amit maguk számára egyébként biztosítani tudnának.
Szép új felhővilág
Remley szerint a Google Enterprise egyik legnagyobb erejét a fejlett csoportmunka támogatásban látja, hiszen a Google Doc nem csupán egy böngészőben futtatható Office csomag, de egyúttal a szimultán csoportos munkát is lehetővé teszi ugyanazon a dokumentumon belül. Hasonlóképpen túlnőtt a Gmail az e-mail alkalmazás szerepkörén és mára afféle kommunikációs csomóponttá vált.
Úgy értékeli - Remley előadásának értelmében - a Google saját felhő alapú csoportmunka termékét, mint amivel az IT részleg lerázhatja a régi rendszerek folyamatos toldozgatásának, javítgatásának terheit. Kifejezetten a 100 százalékosan Web alapú IT infrastruktúrában gondolkozik a szolgáltató, ahol minden a böngészőből kezelhető, az alap alkalmazások mellé pedig a Google App Engine keretein belül lehet új, speciálisan testre szabott elemeket készíteni illetve ha elérhető egy megoldás a Google Marketplacen. Az átállás megejthető szakaszonként vagy akár egyszerre is.
Szkepszis a felhők ellen
Az előadás hallgatói nem mind lelkesedtek egyöntetűen a Google Enterprise átállás ötletéért. Sokakat eltántorít az, hogy látja a Google adatgyűjtő tevékenységét (pl. testre szabott hirdetések), amiből egyértelmű, hogy a motor beleolvas leveleinkbe, így nem szívesen bíznák legérzékenyebb adataikat gyakorlatilag ugyanarra a motorra. Remley biztosította a hallgatóságot afelől, hogy a Google adatközpontok magas szintű, SAS 70 Type II akkreditációval rendelkeznek és „nem olvasnak bele a vállalati adatokba, hacsak azért nem, hogy indexeljék azokat a felhasználók számára".
A kérdezz-felelek szekcióban akadtak nem túl kedvező vélemények is az egyes szolgáltatások minőségét illetően, volt aki a Talk hangminőségét szerette volna javítani nemzetközi hívások során, mások egyes résszolgáltatások támogatását tartották volna jobbnak. Remsey a Talk hamarosan induló újabb változatával kecsegtette a hallgatóságot és javulást vár a támogatásban a rendszer egységesítésétől.
Sok vállalat ma is óvakodik attól, hogy adatait kiadja a kezéből, hogy azokat egy külső szolgáltató kezelje - legyen ez akár a Google vagy akármelyik konkurense. Még az iparág előtt áll a feladat azt illetően, hogy meggyőzze az ügyfeleket arról, hogy rendszereiket akkor is biztonságban tudhatják, ha azok nem saját szervereiken, sőt, még csak nem is számukra dedikált kiszolgálókon, de ma már legtöbbször virtualizált környezetben futnak. Az sem biztos, hogy az IT részleg munkatársai szeretnék, ha munkájukat átvenné egy külső cég, hiszen a kevesebb munka az IT személyzet leépítését vonná maga után - igaz, ez a cég számára éppen előnyt jelent.
Úgy tűnik, hogy ugyan a felhő alapú megoldások egyre fejlettebbek, a biztonság illetve bizalom kérdése továbbra sem egészen tisztázott, leginkább ezek a kérdések tartják vissza az ügyfeleket leginkább a váltástól. Sok helyütt a régi munkamódszerek fogják vissza a termelékenységet és a munkaerő átképzését is meg kellene oldani. Akik azonban eltökélik magukat, meggyőződnek a szolgáltatás "jellemerősségéről" és hatékonyan váltanak, azok komoly versenyelőnyhöz juthatnak.