Nehéz idők járnak a Google+-ra. Nem elég, hogy a publikus nyitása óta visszaesett a forgalma, s kiderült, hogy a Google vezetői közül sokan egyáltalán nem használják a saját közösségi oldalukat (Eric Schmidt minap regisztrált), a cég egyik fejlesztője véletlenül mindenki számára megosztott egy olyan 5000 karakteres levelet, amelyet csak belső használatra szánt. Elmondása alapján azért, mert egyáltalán nem számít tapasztalt Google+ felhasználónak. Habár csupán egy vezető alkalmazott leveléről van szó, mégis érdemes alaposan elolvasni, mivel egyrészt segítségével beleláthatunk az Amazon és a Google mindennapjaiba, másrészt a megfogalmazott kritikai észrevételeken is érdemes elgondolkozni egy kicsit.
Bezos nyomása
Steve Yegge a bejegyzésében elsőként a korábbi munkaadóját, az Amazont tárgyalja ki, amely szerinte majd minden téren rosszabbul működik, mint a Google. Yegge szerint a fő probléma az Amazon nem következetes toborzó politikájában van, mivel a szervezeti egységek maguk intézik a munkaerő-felvételt. Ez a szervezet elapródozásához vezet, s így az Amazon rendszere csak a szervezeti egységek szintjén egységes, azon felül a "kód bázis egy katasztrófa, amely nélkülözi a szabványok bármiféle tiszteletben tartását".
Egy dolog viszont egyben tartja a céget, ami nem más, mint Jeff Bezos személye. Az Amazon alapítója megszállottan odafigyel minden részletre. "A főoldalon megjelenő minden apró pixelt szemmel tart. Anno alkalmazta Larry Teslert, az Apple egyik vezető mérnökét, és talán a világ leghíresebb gép-ember interakció szakértőjét, csak azért, hogy visszautasítson minden olyan kezdeményezést, ami 3 év alatt Larry-től jött. Végül Tesler elhagyta a céget." Yegge szerint Bezos személye nem nevezhető az Amazon erősségének, aki olyan mint Steve Jobs volt. "Csak stílus és divat nélkül" - teszi hozzá. Egyébként Jeff „Kalóz” Bezos könyörtelen vezetése miatt hagyta el Steve Yegge végül a céget, de szerinte el kell ismerni, hogy az Amazon vezetője jól tereli a szervezetét.
"Egyáltalán nem foglalkozik a dolgozóival, és neki mindegy, hogy milyen a céges légkör, milyen technológiát használnak, és bármilyen tény a cég eredményeiről mindaddig, míg valami fejetlenség nem történik. Bezos ellenben már jóval azelőtt rájött, hogy az Amazonnak egy platform kell, mielőtt az még bárkinek megfordulhatott volna a fejében. Ki gondolta volna, hogy egy jól menő online könyváruháznak egy bővíthető, programozható platformra van szüksége?" - írja Yegge. Pedig ma már szerinte jól látszik, hogy egy alkalmazás használhatatlan platform nélkül, illetve pontosabban fogalmazva egy platform nélküli termék mindig kiváltható egy platformizált megoldással.
Platform kell
"A Google nem igazán teljesít jól, ha platformról van szó. Nem értjük a platformokat. Nincs platformunk. Néhányan itt a Google-n belül foglalkoznak a témával, de ez a kisebbség. Az elmúlt hat itt töltött évemben erre sajnos rá kellett jönnöm. Naivan azt hittem, hogy a Microsoft, az Amazon és a Facebook egységes termékpalettája majd arra sarkal minket, hogy egységes szolgáltatásokat készítsünk. Nem csak úgy ad-hoc módon, irányítatlanul, hanem nagyjából úgy, ahogy az Amazon tette: egyszerre, szemtől-szembe, mellébeszélés nélkül, fő prioritásként kezelve az ügyet."
"A Google+ egy remek példa arra, hogy milyen csődöt tudunk mondani, ha a platformok megértésérő van szó a legfelsőbb szintektől (helló Larry, Sergey, Eric, Vis) kezdve a legalsóbb szinteken lévő dolgozókig. A platformkészítés aranyszabálya, hogy meg kell enned a saját kutyakajádat. A Google+ platform egy szánalmas próbálkozás. Az induláskor még egy API-nk sem volt ebédre, és amikor legutóbb néztem, csupán egy ócska API hívásunk volt. A csapat egyik tagja bemenetelt hozzám, és elmondta, hogy mi a helyzet. Megkérdeztem, hogy a Stalker API-ról beszélünk-e. Morcosan csak annyit mondott, hogy igen. Azt hittem, csak viccelődöm, de nem... egyetlen API-vel rendelkezünk, amely más szolgáltatás streamjét tudja lelopni."
"A Google+ egy indulatból, mintsem racionális elgondolásból született termék, amely a rövid távú gondolkodás iskolapéldája, s arra az elborult ötletre épít, hogy a Facebook azért sikeres, mert egy remek termékkel rendelkezik. De valójában nem ez a népszerűségük kulcsa. A Facebook mindenkinek mást kínál. Sokan a Mafia Wars alkalmazással csapják el az idejüket, míg mások a Farmville telkük ápolásáért járnak vissza naponta. Valójában több száz, talán több ezer olyan magas színvonalú eltérő szolgáltatás van az oldalon, amely miatt mindenki számára érdekes lehet a közösségi riválisunk.”
„A Google+ csapata mit tett ebben a helyzetben? Szétnézett a fejlett piacon, és azt mondta: te jó ég, kell néhány játék. Menjünk el, és szerződjünk valakivel, aki megírja azt nekünk. Lehet érteni, hogy mi ezzel a gondolkodásmóddal a probléma? Már előre meg akarjuk határozni, hogy az emberek mit akarnak.
Ezt nem tehetjük. Tényleg nem. Csak nagyon kevés ember van a világon az egész IT iparágat nézve, aki képes erre. Steve Jobs ilyen volt. Nekünk viszont nincs Steve Jobsunk. Sajnálom, tényleg nincs."
A teljes levél angol nyelven itt olvasható: plus.google.com