Míg egyesek - sok esetben a megfelelő felügyeleti eszközök hiányában - nagyon aggódnak amiatt, hogy a gyerekeik mi mindent találhatnak az interneten, addig mások szerint sok helyen túl nagy és misztikus köntösbe rejtik el a szexet és a vele kapcsolatos dolgokat. A Google mindenesetre úgy döntött, a pornót nagyjából kizárja az életéből: a jövőben már egyetlen pornóoldal sem hirdethet a webóriáson keresztül.
A Google ezen a héten léptette életbe a legújabb szabályzatát, amelyben a szexuális irányultságú oldalakat teljes mértékben kitiltotta a hirdetőhálózatából. Minden olyan oldal érintett, ahol szexet vagy pedig szexuális jellegű dolgok grafikus megjelenítését lehet találni. A keresőóriás persze korábban már igyekezett tájékoztatni az érintetteket, így az első márciusi figyelmeztetés után már kevésbé volt meglepetés a váltás.
A Google AdWords hirdetőhálózata többek között a Google oldalain is reklámoz, és igazi fejőstehénként működik. Csak a legutóbbi negyedévben 13,8 milliárd dollárnyi reklámbevételt hozott a Google számára, ami a vállalat összes árbevételének nagyjából a 90 százalékát jelenti.
A cég nem volt hajlandó megválaszolni azokat a kérdéseket, amelyek arra voltak kíváncsiak, a bevételük hány százalékát jelentette eddig a pornóipar. A döntésük okát sem mondták meg, pusztán arra hivatkoztak, hogy időről-időre frissül a szabályzatuk, a szexuális tartalmakkal kapcsolatban pedig már régóta szigorú irányelveket alkalmaznak.
Természetesen a pornóipar szereplőit sokkolta a Google döntése. Theo Sapoutzis, az AVN Media Network ügyvezetője például arról beszélt a CNBC-nek, hogy ők a legelső hirdetők között voltak az AdWordsön, még 2002-ben. 12 év alatt a történetük nem változott, ugyanakkor effajta változtatásokra soha nem számítottak.
Nem ez mindenesetre az első olyan alkalom, hogy a Google igyekszik "szabotálni" a felnőtt tartalmakat. Tavaly nyáron például a Blogger platformon tiltották meg a pornóblogoknak, hogy pénzt keressenek a hirdetéseikkel. Most az AdWordsről is kitiltották a pornót, ugyanakkor a randioldalaknak és a sztriptízkluboknak egyelőre nem kell félniük, legalábbis a jelenlegi szabályzat szerint.
A Google az érintett weboldalakat és cégeket júniusban egy e-maillel kereste meg, amelyben értesítette őket, hogy minden oldalt és hirdetést betiltanak, amelyek megszegik a frissített szabályzatukat. A webóriás a változtatások közepette a hirdetések terén is új megoldásokkal próbálkozik, úgy mint az online videohirdetések. Ehhez persze már bevásárlásokat is tartottak, például megvették a témában szakértő mDialogot, amely többek között Androidra és iOS-re is gyárt tartalmakat, amelyek az eddigitől eltérő formában jutnak el a felhasználókhoz.
Maga a pornó egyébként a Google egyik legkeresettebb kifejezése, csak májusban 351 millió találattal. Az iparágban sokan attól tartanak, hogy ez csak a kezdet. Amint a CNBC emlékeztet, áprilisban a Chase Bank több száz, az ágazatban dolgozó ember számláját fagyasztotta be, majd nemrég a PayPal ugyanígy tett a pornószínészekkel. Kaliforniában még jobban szorongatják a szektort, ugyanis egy törvénytervezet szerint minden felnőtt filmben kötelező lenne az óvszerhasználat.