A szórakoztatóelektronikai termékekre már régóta igaz, hogy nemcsak jók, hanem szépek is. Ám a számítástechnikai eszközöknél a gyártók sokáig csak a teljesítményre koncentráltak - a megjelenés némiképp háttérbe szorult, illetve csak a felső árkategóriát jellemezte az igazán igényes kialakítás. Ez így hosszú ideig rendjén is volt, a felhasználók is főként a nyers erőt tartották - és tartják többnyire a mai napig is - elsődleges szempontnak.
Időközben megjelent viszont az a vásárlóközönség, amely változtatott ezen a helyzeten azzal, hogy mindenekelőtt kényelmes, harmonikus otthon kialakítására törekszik, ezért vásárláskor csekélyebb teljesítménnyel is beéri, viszont a minőségből nem enged. Ezt a tendenciát a gyártók is észlelték, és több-kevesebb sikerrel megpróbálnak megfelelni az elvárásoknak, aminek köszönhetően az olcsóbb termékek is egyre javuló külső minőségről tesznek tanúbizonyságot.
Egy valamirevaló, magára kicsit is adó cég szem előtt tartja ezen elvárásokat, és ezek figyelembevételével alakítja termékeit. A változást mindenki megfigyelheti, elég betérni egy nagyobb műszaki áruházba és végigpillantani a sorokon. Észrevehetjük, hogy sorra tünedeznek el a silány minőségű, olcsó fröccsöntött műanyagból készült árucikkek, fokozatosan teret engedve az igényesebb termékeknek. Az átállás persze nem egyik pillanatról a másikra történik, a főként természetes anyagokkal (fával, fémmel) borított külső jobbára még mindig a drágább készülékekre jellemző. Ez azonban semmiképp se szegje kedvünket, hiszen műanyag és műanyag között is óriási a különbség, valamint egy igényesen összeszerelt és szép, ám egyszerűbb anyagokból építkező gép (például notesz) is lehet olyan élvezeti értékű, mint egy méregdrága fémházas csoda.
Megkerestük a legilletékesebbeket, és megkértük őket, hogy avassanak be: mit tesznek a vásárlók kegyeinek elnyerése érdekében, a teljesítményfokozáson túl? Amellett, hogy elképzeléseiket tolmácsoljuk, példaként bemutatunk egy-két jellemző terméket is, amelyek még világosabban szemléltetik a koncepciókat - és talán mindezzel a család nőtagjainak karácsonyi ajándékához is tudunk tippeket adni.
A mobiltelefon egyik legszemélyesebb tárgyunkká nőtte ki magát a megjelenése óta eltelt időben. Sokaknak többet jelent egyszerű használati eszköznél, és ezt ma már figyelembe is veszik a gyártók készülékeik tervezésekor.
A finn Nokiát senkinek sem kell bemutatni, mobiltelefonjaival nap mint nap találkozunk, és sokan használjuk is ezeket. Folyamatos újításainak és telefonjai nagyfokú megbízhatóságának köszönhetően ez a gyártó vezeti a mobiltelefon-piacot. 1999-ben alkotta meg a Fashion Line-t (a divatcsaládot), amely teljesen új színt vitt az addig kicsit egyhangú mobilos világba. Ennek szellemében mutatták be nemrég az elsősorban a nők szívét megdobogtató L'Amour sorozatot, valamint a férfiaknak szánt Siroccót.
Bár mindkét esetben a lehető legigényesebb külső kialakításra törekedtek, azért a tudást sem hanyagolták el. A készülékek bemutatóján a L'Amour kollekció tervezője, Valerie Pegon is itt járt, akitől - egy vele készült interjúban - megtudhattunk néhány érdekességet a tervezéssel kapcsolatban. Elmondta, hogy a hangsúlyt az egyszerűségre és a funkcionalitásra kívánják helyezni, ám általában éppen az egyszerű dolgok megvalósítása okozza a legkomolyabb fejtörést. Azt is elárulta, hogy munkájának jelentős része nem egyszerű tervezőasztalok mögött zajlik, hanem elsősorban ihletet próbálnak gyűjteni. Ezért különböző kiállításokra, divatbemutatóra jár csapatával, és figyeli az új trendeket. A L'Amour sorozathoz például az ékszerészektől és a kerámiával foglalkozó szakemberektől kapták az ötletet.
Bár nem kapcsolódik szorosan a számítástechnikához, mégis fontosnak tartottuk, hogy kitérjünk az audioeszközökre is. Ehhez a hazánkban méltatlanul kevéssé ismert Tivoli Audio kifinomult forma- és hangzásvilágú termékeit hívtuk segítségül. Megalkotásukkor a KISS (Keep It Smart and Simple), azaz „szépet egyszerűen” formatervezői jelszóval próbáltak azonosulni – a végeredményt látva kijelenthetjük: a célt maradéktalanul sikerült teljesíteni. Mielőtt megvizsgáltuk volna a termékeket, kicsit szkeptikusak voltunk a hangzásvilágot illetően – alaptalanul: a bekapcsolást követően mindannyian rácsodálkoztunk remek hangjára.
A Tivoli kínálata két részre bontható: otthoni felhasználásra szánt, valamint hordozható készülékekre. Az első csoportba tartozó modellek valamelyest visszafogottabb, konzervatívabb, míg a mobil termékek inkább fiatalos, lazább stílust képviselnek. A házi szórakoztatóeszközök esetében minimalista kialakításra törekedtek, és lehetőség szerint próbáltak minél több természetes alkotóelemet felhasználni. A Model One, Two és Three névre keresztelt termékek közös jellemzője, hogy egy-egy bázismodellre épülnek, amelyek tetszés szerint különböző kiegészítőkkel bővíthetők. Ezekkel a retró stílus kedvelőit célozzák meg, digitális kijelzők és kapcsolók helyett analóg megoldásokkal találkozhatunk a bázismodellekben.
Az alapmodell lehet egy egyszerű rádió vagy annak órával kombinált változata – a közös az bennük, hogy csak analóg módon „programozhatók” 1:5 áttételű állomáskeresőjükkel. Természetesen mindez sokszor még a formavilág legnagyobb rajongóinak is kevés lenne, ezért pluszkiegészítőivel komplett hifirendszer építhető belőle. Vásárolhatók hozzá további szatellitek és mélysugárzó, valamint a manapság elengedhetetlennek mondható CD-lejátszó egység is.
Hordozható eszközeivel a Tivoli elsődleges célpontja a fiatalság, nekik kínálja a Songbookokat. A korábbi „egyszerű” rádiós változatok mellé kifejlesztették az iSongbookot, amelyben az „i” a fiatalok körében rendkívül népszerű hordozható zenelejátszóra, az iPodra utal. Az iSongbookot használhatjuk egyszerű rádióként, valamint az iPod dokkolójaként – ekkor nemcsak a lejátszón tárolt zenéket hallgathatjuk meg rajta, hanem egyúttal töltőként is funkcionál.
Jelenleg a Samsung az egyik legmeghatározóbb, és az utóbbi időkben a legdinamikusabb fejlődést mutató IT-cég. Palettáján a számítástechnikai termékek mellett többek között szórakoztatóelektronikai eszközöket és mobiltelefonokat is találni. A technológiai fejlesztések mellett a Samsung kiemelt figyelmet szentel saját gyártású termékei megjelenésének is. A fejlesztéseket elsősorban a Távol-Keleten végzik, viszont a formatervezés – talán érthető okokból - jórészt Olaszországban folyik.
Az óriásvállalat filozófiája a minimumra való törekvés, ami persze közel sem jelent egyet a silány minőséggel – a jelző csupán a termékek designkoncepciójára vonatkozik. Elképzeléseik szerint egy visszafogottabb, mégis elegáns és minőségi eszközt könnyebb elhelyezni a lakásban. Ennek megfelelően, ahol csak lehet, igyekeznek demonstrálni, hogy árucikkeik bármilyen – a mediterrántól a távol-keleti stílusúig – otthonba egyaránt harmonikusan beilleszthetők. Korábban a kiemelkedő minőség inkább csak a felső árkategóriát jellemezte, mostanság azonban a középkategória tagjai is igényesebb külsőt öltöttek, és a dél-koreai cég tervei szerint mindezt hamarosan a legolcsóbb termékeikről is el lehet majd mondani.
A formatervezés legszembetűnőbb remekei eddig főként a megjelenítőeszközök közül kerültek ki, hiszen azok vannak leginkább szem előtt. Ám a helyzet változni látszik, mivel a többi gyártóhoz hasonlóan a Samsung is elsősorban saját gyártmányait látná viszont minél nagyobb számban az otthonokban, ezért palettáján a látványos szórakoztatóelektronikai cikkek mellett igényes kivitelű fémházas nyomtatókat, digitális képkereteket, sőt egyedi megjelenésű mosógépet is találunk. Hasonló minőséggel és megjelenéssel büszkélkedhetnek noteszgépei is – ezek egyetlen, ám annál fájóbb hibája, hogy hazánkban a tervek szerint sem most, sem később nem kerülnek hivatalosan forgalomba.
A Samsung legnagyobb riválisa, az LG az előbbiekben bemutatottól némiképpen eltérő filozófia híve. Inkább a kicsit merészebb, egyáltalán nem visszafogott, esetenként mondhatni hivalkodó termékekkel próbálja megnyerni a vásárlókat. A kihívó formavilág legékesebb példája a Fantasy névre keresztelt triumvirátus. A látványos kialakítású, elöl-hátul remekbe szabott monitorok megjelenését a piros és fekete színű elemek éles kontrasztja fokozza tovább. Inkább jól látható helyre kívánkoznak, mintsem egyszerűen a fal felé fordítva, hiszen ekkor a küllem szempontjából fontos részletek vesznének el. Kialakításuk egyetlen hátránya, hogy ezek a készülékek csak a szinte minden részletre kiterjedően megtervezett és kivitelezett szobában „érzik jól” magukat – egyszerűbb, hétköznapi közegben kevésbé érvényesül a kívánt hatás.
A megjelenítőknél maradva fontos megemlíteni a lapos tv-ket, amelyek ugyan kevésbé látványosak az előbb említett monitoroknál, viszont hasonlóan jó megjelenésűek, és néhány igen ötletes megoldást is felvonultatnak. Mi a legelmésebbeknek a merevlemezzel ötvözött készülékeket tartjuk. Mára megfogyatkoztak az egyszerű szalagos lejátszók és rögzítők, helyüket mindinkább az optikai lemezre író vagy merevlemezre rögzítő alkalmatosságok veszik át. Előfordulhat az is, hogy se helyünk, se szükségünk nincs asztali DVD-lejátszóra, néhanapján azonban szívesen élnénk a felvételi lehetőséggel: ekkor kiváló megoldásnak bizonyulnak a fent említett LG tv-k, például a 42PC1RR típusjelzésű.
Említettük már, hogy az IT-termékek mellett a gyártók a lehető legszélesebb körű megoldásokat igyekeznek nyújtani, s ebből az LG sem akar kimaradni. Az PC körüli eszközök mellett a légkondicionálók termékcsoportjában is találkozhatunk érdekességgel. Egy forró nyári napon még a legigényesebben kialakított helyiségben is melege van az embernek, de ha lehet, senki sem szívesen rontaná az összhangot egy ormótlan klímával. Szerencsére az LG gondolt erre, és megalkotta Art Cool Panel hűsítőrendszerét. Érdekessége, hogy alig vastagabb, mint egy LCD-tv, előlapján pedig egy festmény díszeleg, így bármely környezetbe könnyedén beilleszkedik – akár egy kaméleon.
A kiegészítőiről méltán híres Logitech a tudás fejlesztése mellett elengedhetetlennek tartja a folyamatos formai megújulást. Termékei megalkotásakor az igényes kidolgozottság és egyre gazdagabb tudás mellett a felhasználók kényelmének növelése az egyik legfontosabb tervezési szempont. A Logitech palettáján már néhány évvel ezelőtt is remek kiegészítőket találtunk, amelyek jobbára még ma is megállják a helyüket – jól belegondolva mind a mai napig nincs olyan, amit ne tudnának, viszont égető szükség lenne rá. Hasonlóan láthatták ezt a cég mérnökei is, mivel az utóbbi időben elsősorban a lakásban felgyülemlett vezetékek felszámolását tűzték ki célul.
Céljuk eléréséhez viszonylag jó úton haladnak: már alig-alig találni olyan Logitech-eszközt, amelyből zsinór lógna ki, így mostanság elsősorban a már meglévő termékek tökéletesítése zajlik. Néhány éve még elképzelhetetlennek tartottuk, és még ma is kuriózumnak számít például vezeték nélküli, térhatású hangrendszerük, a Z-5450.
Ennek is, és más hangrendszereknek is praktikus kiegészítője lehet az Wireless DJ. Utóbbi lényege, hogy elegendő a lakásban egyetlen központi zenelejátszó egység, a többi szobába pedig mindössze hangszórót kell elhelyezni. Ráadásul ehhez még egy méter kábelt sem kell lefektetnünk: elég a kapott vevőegységet a hangszórókhoz csatlakoztatni, és ezen keresztül egyetlen távirányítóval szabályozhatjuk, hogy a lakás mely pontján és mi szóljon a hangszórókból.
Ha már a távirányításról van szó, feltétlenül meg kell említenünk még a Logitech Harmony távvezérlőcsaládot. Használatukkal az összes, már meglévő távkapcsolót a sutba dobhatjuk, mert ezentúl egyetlen eszközzel irányíthatjuk a lakás összes arra alkalmas rendszerét – nagyban növelve komfortérzetünket. A csúcson a Harmony 1000 áll, amely többek között érintőképernyője révén egészen új távlatokat nyit használója előtt. Hátránya mindössze az, hogy hazánkban még kevés az olyan háztartás, amely maradéktalanul ki tudná aknázni a képességeit – de hát igyekszünk felzárkózni.