Az új GeForce 4 Ti 4200? Az új GTX 260? Esetleg egy GTX 750 Ti-nél erősebb, 50 ezer forintos sweet spot VGA? A középkategória a legfontosabb szegmens a VGA piacon és a GTX 950-et sokan nagyon várták, de vajon az NVIDIA-nak sikerül robbantania a piac közepét vagy csak a kötelezőt hozza?
Fenyegetés két oldalról
A GTX 950-et a felhasználók középkategóriás kártya lévén nem csupán a teljesítmény tekintetében vizslatják kritikus szemmel, az ár is legalább ennyire fontos. Éppen ezért az NVIDIA-nak úgy kellett nagyot alkotnia, hogy közben az árban is meg volt kötve a keze: alul ott a GeForce GTX 750 Ti 2 GB, amelynek legfőbb erénye, hogy megfizethető és 3D-s teljesítményéhez képest nagyon keveset fogyaszt, bár az is tény, hogy nem is futtat el minden játékot akadás nélkül full HD/maximális részletesség mellett. Felülről a GTX 960 szorítja satuba a GTX 950-et, amely ha nem is zilálta össze a VGA piacot, legalább hozott némi újdonságot a középkategóriába. Alacsony fogyasztás, szerény melegedés, full HD-ban elfogadható teljesítmény és jó néhány új szolgáltatás (pl. HDMI 2.0). Csak éppen kicsit túlárazták. Ez idővel szerencsére megváltozott, olyannyira, hogy ma már 60 ezer forintért is kapunk GTX 960-as videokártyát. És ez lehet a GTX 950 veszte.
Ismerős a felsőházból
Logikus döntés volt az NVIDIA részéről, hogy a GTX 750 Ti-n dolgozó, első Maxwell GPU helyett a GTX 960-on megtalálható GM206-hoz nyúljon hozzá. A GTX 950-nél az is biztos volt, hogy a 2 GB a minimum és a 128 bites memóriabuszon csökkenteni már nem lehet. Az órajel is viszonylag magasan maradt, ez a tesztre érkezett Asus Strix GTX 950-nél a referenciaérték, vagyis effektív 6,6 GHz volt.
Maradt tehát a bevett recept, vagyis egy blokknyi shadert (6 SMM), pontosan 256 darabot letiltottak és készen is lett a GTX 950. Jó hír, hogy a shaderek csökkentésével nem járt együtt a textúrázók és a RoP egységek megnyirbálása, így itt azt kapjuk, amit a GTX 960-nál. A fogyasztás is fontos szempont, amiben szintén tartotta magát az NVIDIA. A GTX 950 keveset fogyaszt és alig melegszik, de sajnos a GTX 750 Ti bravúrját nem sikerült megismételni - szükségünk lesz egy hattűs kiegészítő tápcsatlakozóra. Miután maradt a Maxwell 2 architektúra, a DirectX 12 szabványt 12.1-es feature level szinten támogatja a kártya, amely nem teljes, de azért jó alap lesz, amikor elkezdenek szállingózni a DX12-es játékok.
GTX 950: Itt kezdődik a játék
Ezzel hirdeti új GPU-ját az NVIDIA. Ez válasz az AMD új pozícionálására, ahol játékstílushoz kapcsolta az új modelleket. Az R7-esek MOBA-ra és hétvégi, kocajátékosoknak jó megoldások az AMD szerint, az R9-es modellek pedig a komolyabb, AAA játékokra. A GTX 950 az NVIDIA szerint már tökéletes arra, hogy gondolkodás nélkül bármilyen játékot futtassunk rajta. Érdekes módon a GTX 650-hez hasonlítja az új kártyát, amellyel fogyasztásban nagyjából egy szinten helyezkedik el. Ehhez mérten valós az állítás, hogy az előrelépés óriási, csak hát ugyebár itt van nekünk a kártya ára is.
A tesztjeinken pontosan úgy teljesített a GTX 950, ahogy azt vártuk: egy kicsivel, játékonként átlagban nagyjából 5-15 fps-sel a GTX 960 alatt, de sokkal jobban, mint a GTX 750 Ti. A fogyasztás továbbra is nagyon jó, de nem "GTX 750 Ti"-jó, éppen, hogy alatta van a GTX 960-nál mért értékeknek. Az Asus Strix DirectCU II hűtésénél sem zajról, sem melegedésről nem tudunk beszámolni, pedig még fém hátlap sem került a kártyára - ez egy nagyon csendes, jól dizájnolt kártya.
A nagytestvér árnyékában
Elérkeztünk oda, hogy a GTX 960 kilépett a nagy GTX-ek árnyékából és ő lett az új nagy testvér. Az öccse a GTX 950, méghozzá nagyon kevés változtatással - azon sem csodálkoznánk, ha sok gyártó egy az egyben a GTX 960 dizájnját adná a GTX 950 GPU alá. Ez az Asus Strixre is igaz, ami nem baj, hiszen jól láthatóan a kevesebb pénzért szerényebb teljesítményt kapunk, de azért a szolgáltatások megmaradnak és a hűtés is kiváló. Azonban a teljesítményvesztés esetünkben nagyobb, mint amennyit megspórolunk, legalábbis a GTX 950-es kártyák indulóárát tekintve. Az 5-15 fps csökkenés pont kritikus, mivel a GTX 960 is épp, hogy hozza a 30+ fps-t a legújabb játékoknál, maximális részletesség mellett. A GTX 950 teljesítménycsökkenése miatt több játéknál szerényebb beállításokat kell majd választanunk, főként a speciális effektek terén.
A tesztünkre érkezett Asus Strix GTX 950 OC nem a legolcsóbb GTX 950 modell, mégis sikerült csupán 4 ezer forint prémiumnál megállni, amennyit gondolkodás nélkül megér a Strix. Ugyanakkor még az 59 ezer forintos referencia, illetve a 63 ezer forintos Strix ár sem elég jó. 50-52 ezer forintnál most egészen más lenne a véleményünk, de 60-63 ezer forintnál nem tudjuk azt mondani, irány a bolt egy GTX 950-ért. Nem azért, mert rossz kártya, erről szó sincs, hanem azért, mert 60 ezer forintért már olcsó GTX 960-at kapunk, 67 ezer forintért pedig az Asus Strix modelljét. Márpedig ezek a kártyák csupán kb. 10 wattal fogyasztanak többet, maximum 2-5 ezer forinttal drágábbak, cserébe azonban kincset érő, 5-15 fps többletet adnak, ami éppen elegendő arra, hogy a játékok magas részletesség mellett, full HD-ban ne röccenjenek be