A Telekom felmérése szerint 10-50 főt foglalkoztató magyar cégek közel kétharmada saját szervereket alkalmaz, hiszen továbbra is sokan vannak azok, akik bizalmatlanok a virtuális irodai környezettel szemben. „Ezért kidogoztunk egy olyan megoldást, amely lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy saját tulajdonú szerverrel rendelkezhessenek, ugyanakkor mégse kelljen mindehhez hatalmas összegeket beruházniuk” – mondta Árvai Gergely, a Magyar Telekom IT szolgáltatások marketingmenedzsment ágazatvezetője.
A kedvező, szervervásárlási ajánlatban Dell, HP és Fujitsu szerverek kedvező részletfizetéssel vásárolhatók meg 0 Ft kezdőrészlettel, 24 vagy 36 havi, kamatmentes részletre. A Dell Conf1 PowerEdge R320 például már 0 Ft-os kezdőrészlettel, (nettó) 15 511 Ft-os 36 havi részletre elvihető (egy összegben 529 578 Ft).
Dell PowerEdge R320
Ugyanakkor a saját szerverekkel már rendelkező cégeknek is kínál hosting- és kollokációs szolgáltatásokat a Telekom – ezek a szerverekkel kapcsolatos össze feladatot magukban foglalják, a terület- vagy szerveralapú elhelyezéstől kezdve a cseregép biztosításáig és az értéknövelt szolgáltatásokig. Ez utóbbi megoldások nemcsak kiküszöbölik a gépek meghibásodásából eredő adatvesztéseket, de még a távoli munkavégzést és a dokumentumok megosztását is lehetővé teszik, sőt jelentősen csökkentik az informatikai költségeket is. Ráadásul amennyiben adatparki elhelyezést is választ, akkor alacsonyabb havi részlettel vásárolhatja meg a kívánt szervert! Ha pedig meggondolná magát, akkor a saját szerverről bérelt vagy virtuális szerverre való áttelepülés sem jelent így extra kockázatot.
A Telekom felméréséből az is kiderült, hogy sokan tartanak a felhőalapú szolgáltatások költségigényétől, fontos azonban, hogy a szervervásárlás és -bérlet árainak, illetve ezek felhőalapú alternatívája, a virtuális szerver költségeinek összehasonlítása téves eredményt hozhat, hisz a két szolgáltatás más és más feladatokra javasolt. A legtöbben azonban a biztonságukat féltik – alaptalanul. „Egy nagy szolgáltatónál felépített rendszer a méretéből adódóan is több olyan biztonsági és védelmi tulajdonsággal rendelkezik, mint a szigetszerűen felépített kisebb és ezzel egyszerűbb, sebezhetőbb kialakítások” – oszlatja el az aggodalmakat Árvai Gergely.
A döntéshozók háromnegyede alapvetően ellenállással fogadja, hogy a rendszer-üzemeltetés felelősségét ki kellene adni egy harmadik személynek/szolgáltatónak. „Számos érvünk van amellett, hogy a cégek inkább felhőszolgáltatást vegyenek igénybe, de igyekszünk megérteni és méltányolni ügyfeleink igényét. Ha viszont jobban belegondolunk, akkor egy e-mail küldése esetén sem vizsgáljuk, hogy az adat hogyan jut el A pontból B pontig, és eszünk ágában sincs visszatérni a faxra” – szögezte le a szakember.
A Telekom már számtalan olyan megoldást kidolgozott, amelyekkel a költségérzékeny hazai kkv-k informatikai ellátottságát igyekszik javítani. Ilyen például az Office 365 szolgáltatás bevezetése, a virtuális szerverek használata, a notebookok vagy szerverek adatainak archiválása a biztonságos Adatparkban.