Már kezdtük azt hinni, hogy az NVIDIA sosem készül el az AMD Radeon 4870 X2 vetélytársával, pedig az újdonság menetrendszerűen érkezett. Minden bizonnyal az NVIDIA öltönyösei sokat törték a fejüket a Santa Claraban található székhelyen, hiszen az AMD RV770 architektúra párban nem csak szupererősnek bizonyult, de tudásához mérten és vetélytársához viszonyítva is kedvező árcédulát aggattak rá -- persze hazai pénztárcával nézve egyáltalán nem olcsó.
Térjünk rögtön a lényegre és vizsgáljuk meg a G200b maggal szerelt GTX285/295 adatlapját. Távol álljon tőlünk, hogy lefitymáljuk az új kártyák tudását, de az NVIDIA kitalálhatott volna valami újat is. Egyrészt az architektúrában nem történt változás, csupán a gyártástechnológiában léptek előre, így az AMD-hez hasonlóan az új GTX-ek is 55 nanométeren készülnek a TSMC gyárában. Ez pont elég volt ahhoz, hogy a GTX 285 órajeleit megemeljék, ennek megfelelően egy alaposan túlhajtott GTX 280-nak tűnik. Valóban erről van szó, hiszen a két mag minden egyéb paraméterét (tranzisztorok száma, shader feldolgozók és raszter egységek száma, memóriavezérlő stb.) figyelembe véve teljesen egyforma, leszámítva a mag méretét, ami a gyártástechnológiából következik.
A dupla 55 nanométeres lapkával szerelt GTX 295 egy sokkal érdekesebb fejlesztés, habár itt is vannak hasonlóságok a régi szériával. A NYÁK-ra két olyan mag került, amelyeken (egyenként) a Shader feldolgozók és a textúrázók száma megegyezik a GTX 280/285 sorozattal, ugyanakkor a raszter egységek, az órajelek, a memória mérete és a memóriabusz a második generációs (216 shader processzoros) GTX 260-nal egyezik meg.
Egy szó, mint száz, sok változás nem történt, de az NVIDIA nem is készült világmegváltó ötletekkel előrukkolni, nem véletlenül G200b a GPU neve: ebből is jól kivehető, hogy egy felújított, úgynevezett ráncfelvarrt GT200-ról van szó és nem egy teljesen új GPU-ról, melyben már új architektúra dolgozik. Ennek ellenére a dupla GPU-s GTX 295 figyelemre méltó, bár az NVIDIA előbb is kihozhatott volna egy dupla magos kártyát a korábbi szériából, habár valószínűsíthetően ennek fizikai (hőtermelés, áramfelvétel, kártyaméret) és költségeket érintő korlátai voltak, amik a GT200b esetében már jóval kedvezőbb mutatókkal bírnak. A gyártástechnológiát érintő fejlesztés szó szerint kézzel fogható és hallható: a GTX 285 53 wattal kevesebbet vesz fel, ennek hála sokkal hűvösebb és halkabb, mint a 236 wattot "zabáló" GTX 280. Ennek megfelelően a 285-ös hűtése picit leegyszerűsödött és immáron megelégszik két darab 6-tűs PCI-Express tápcsatlakozóval az eddigi alkalmazott 6+8 helyett.
A GTX 295 -- a "Tégla" -- egy sokkal nehezebb és méretesebb darab, mint a GTX 285, ami természetes a két GPU-ból kifolyólag. Sajnos a két mag a 9800GX2-höz hasonlóan még mindig két egymással szembefordított és összedrótozott NYÁK-on helyezkedik el, tehát ezen a téren még mindig nem sikerült utolérni a 4870X2-t, ahol a két RV770-es lapka egymás tőszomszédságában helyezkedik el. A komplett egységet egy dupla magas lyukacsos burkolatba rejtették, a hűtésről pedig továbbra is egyetlen ventilátor gondoskodik. Meglepő módon a 289 wattot disszipáló kártya nem hangos, de a 6+8 tűs PCI-Express tápcsatlakozók megléte az üzembe helyezés alapfeltétele.
Tesztkonfiguráció:
- Gigabyte EX58-UD5
- Intel Core i7 965 Extreme - 3,2 GHz
- ThermalRight Ultra-120 eXtreme-1366
- 6×1GB TakeMS DDR3 1333 MHz
- 1×160GB Maxtor SATA HDD, 1×320GB WD SATA HDD
- Tagan 2ForceII 1100W
- BenQ E2200HDA
- Gigabyte GeForce GTX 285
- ASUS ENGTX285 Geforce GTX 285
- ASUS ENGTX295 GeForce GTX 295
- ASUS HD4870 X2 Radeon HD4870X2
Tesztprogramok:
- 3DMark Vantage
- Unreal Tournament 3
- Crysis
- Far Cry 2
- World in Conflict
- Call of Juarez
- Devil May Cry 4
- Lost Planet Colonies
Fogyasztás:
A 3DMark méréseket a gyártók előszeretettel befolyásolják erősen optimalizált a meghajtóprogramokkal, ám a program előnye, hogy rendkívül jól skálázódik több mag esetében. Az SLI kiépítésben üzemeltetett GTX 285 győzelméhez kétség sem férhet, míg a korosodó Radeon HD 4870X2 még tartja a lépést az újoncokkal.
A Crysis és a Far Cry 2 esetében hasonló az állás, mint amit a Vantage esetében láttunk. Talán ez utóbbiban az NVIDIA picit erősebbnek tűnik az AMD-nél, bár NVIDIA orientált játék esetén ezen nem lepődünk meg.
Egyenletes, azaz inkább limitált eredményeket hozott az Unreal Tournament teszt.
A CoJ teszt mindig közelebb állt az ATI/AMD kártyákhoz és ez nem változott.
A papírforma érvényesül a World in Conflict és Lost Planet esetében.
Az 4870 X2 azonos vagy hibahatáron belüli eltéréssel van egy szinten a GTX 295-tel, ami szép eredmény az olcsóbb Radeon kártyától.
A végső eredményt a kapott eredményeket az árak függvényében kell felállítani. Akármennyire elégedetlennek tűntünk a bevezetőben, az új NVIDIA kártyák jól sikerültek. A Gigabyte GTX 285-ös 110 ezer forint alatt megvásárolható, míg a 295-öst ennél drágábban mérik: az ASUS kártyája valamivel 140 ezer forint felett várható. A viszonyítási alapként kezelt AMD Radeon HD 4870X2 legolcsóbb változata 133-135 ezer forint, ami nem sokkal kevesebb, mint a szintén kétmagos GTX 295 vételára.
Átlagolva a teszteredményeket azt kapjuk, hogy a GTX 295 majdnem 11 százalékkal előzi meg az X2-t, ami mintegy 20 százalékkal gyorsabb a GTX 285-nél.Ez azt jelenti, hogy az ár/teljesítmény arányt vizsgálva a három kártya nagyjából egy szinten teljesít, tehát ebből a szempontból egyik kártya sem jobb a másiknál.
De! Ettől a számítástól eltekintve a GTX 295 a leggyorsabb kártya a piacon, letaszítva ezzel a trónjáról az eddig uralkodó AMD Radeon HD4870 X2-t. Nos, az NVIDIA egy gyártástechnológiai manőverrel kisajtolta a GT200 tartalékait, kíváncsian várjuk, mit lép erre az AMD -- bár a vöröseknek nincs okuk kapkodásra, az X2 ettől függetlenül továbbra is remekül megállja a helyét.
A Gigabyte GeForce GTX 285 kártyát a Gigabyte, az ASUS kártyákat az ASUS Magyarországi képviselete bocsátotta rendelkezésünkre. A teszthez használt Tagan tápegységet a Maxpoint GmbH biztosította.