Ha probléma adódik az interneteléréssel, az meglehetősen dühítő tud lenni manapság. Ahelyett, hogy a frissítés gombot és az F5-öt felváltva nyomogatva reméljük a csodát, van néhány módszer, amelyekkel legalább azt megtudhatjuk, mivel van a gond.
Természetesen az első lépés mindig az, hogy megbizonyosodjunk róla, véletlenül nem-e csúszott ki valahonnan egy kábel. Ellenőrizzük a modemet, a routert, a konnektorokat és az Ehternet portokat is, minden a helyén van-e.
Ping
A problémás elérés esetén az első segítségünk a Ping parancs lesz. Nyomjuk meg a Win + R billentyűkombinációt, majd a cmd utasítással indítsuk el a parancssort. Ebben kell beírni egy olyan parancsot, hogy ping google.com vagy ping pcworld.hu. A megadott címre a parancs csomagokat küld, a webszerver pedig válaszol ezekre. Ha minden jól megy, akkor 0 százalékos a veszteségünk, és a csomagok küldése is hamar megvan.
A csomagveszteség általában hálózati problémára utal, de a lassúság is jelezheti ezt. Egy-egy oldal esetén az adott honlappal is lehet gond, de elképzelhető, hogy az internetszolgáltatónk vagy a mi routerünk a ludas. Fontos megjegyezni, hogy egyes weboldalak nem válaszolnak a pingre, így például a ping microsoft.com sem csinál semmit.
Ha csak egy weboldal nem megy
Ha egy konkrét honlappal van gond, akkor könnyen lehet, hogy nem nálunk van a hiba. Ilyenkor érdemes egy webes segítséget kérni - a Down For Everyone Or Just For Me eszköz például meg tudja állapítani, hogy mindenkinél leállt-e egy adott oldal. Ha e szerint csak nálunk nem megy, akkor tudni lehet, hogy a mi gépünk és az oldal szerverei között van a hiba. A tracert parancs segít követni a csomagokat, de ilyenkor igazából csak várni tudunk, míg orvosolják a problémákat.
A modem és a router
Ha több weboldal sem jön be, akkor jó eséllyel a modem vagy a router a hibás (gyakran a kettőt egyben adja a szolgáltató). Ha világító és gyorsan villogó zöld LED-eket látunk, az hálózati forgalomra utal, ha viszont villogó vagy állandó narancssárga jelzést adnak, akkor az problémára utal - ez mindkét eszköznél igaz.
Ilyenkor első körben ki kell húzni az eszközöket a hálózatból, majd némi szünet után visszadugni - ez gyakorlatilag egy újraindítást jelent, ami sokszor jól világító LED-eknél is megoldhatja a gondokat. Előfordulhat persze az is, hogy resetre lesz szükség, esetleg firmware-frissítésre. Ha ki akarjuk zárni a router hibáját, akkor a modemet csatlakoztassuk közvetlenül a PC-nkre. Ha úgy jó, akkor a routerünkkel van baj.
Ha csak egy gép rossz
Ha a hálózat gépei közül csak egy vacakol, akkor minden bizonnyal szoftveres gond áll a háttérben. Ilyenkor leginkább vírusra vagy valamilyen kártevőre lehet gondolni, esetleg egy konkrét böngésző hibájára. Egy másik böngésző és egy alapos vírusellenőrzés segíthetnek, de persze lehet, hogy egy rosszul beállított tűzfal nehezíti az életünket.
DNS-problémák
Amikor a Google-höz próbálunk hozzáférni, akkor a gépünk kapcsolódik a DNS-szerverekhez és lekéri az oldal IP címét. Általában a szolgáltatóik DNS-szervereit használjuk, és persze lehet, hogy azzal van a probléma. A Google-t közvetlenül a http://74.125.224.72 webcímen lehet elérni, megkerülve a DNS-szervert. Ha így bejön az oldal, de a google.com-mal nem, akkor meg kell próbálni DNS-szervert cserélni (beválhat az OpenDNS és a Google Public DNS is).
A legtöbbször mégis olyan hibával találkozunk, ami tőlünk független. Ilyen esetben az egyetlen amit tehetünk, hogy megvárjuk, amíg a szolgáltatónk vagy az adott weboldal üzemeltetői mindent rendbe hoznak. Addig is érdemes megpróbálni az eszközök újraindítását, és ha semmi hatás, akkor felkeresni az internetszolgáltató ügyfélszolgálatát.