Hirdetés

Beindul-e a 3D laptop piac?



|

Az éppen induló 3D laptop termékkategóriát egyelőre a lelkes játékosok csoportjára korlátozhatja a magas ár és a 3D tartalmak hiánya.

Hirdetés

Amint a PC gyártók 3D kompatibilis laptopokkal bővítik termékkínálatukat, az elemzők mérsékelten lelkesednek. Ezek a legújabb kütyük jobbára a megszállott játékosokat (gamereket) érdekelhetik, a széles körű elfogadást a hardveres korlátok mellett gátolja a 3D tartalomínőség és a magas árak. (A térérzékeltetés alapjairól korábbi 3D-s cikkünkből tájékozódhat.)

 

Az utóbbi egy hónapban hadrendbe léptek a legismertebb noteszgép gyártók a 3D fronton és kínálják alkalmas noteszgépeiket a 15,6-17,3 hüvelykig terjedő képernyőméret tartományban. Az ASUS, a Toshiba és Lenovo 3D laptopjai nem olcsók, a legolcsóbb is 2100 dollárba kerül, de ezért megfelelő 3D szemüveget is kap a vásárló, aminek segítségével mélységet kapnak a 3D tartalmak. A gazdagabb multimédiás élményre áhítozó felhasználók kedvét keresik az új termékek.

 

 

 

Elemzők szerint a vonzó 3D extra ellenére mérsékelt elfogadásra számíthatunk, még azok körében is, akik eleve keresik a legfrissebb hardvereket. A magas ár és a 3D tartalmak igen korlátozott mennyisége vetheti vissza a vásárlói kedvet.

 

Új kor, vagy csak egy „fícsör"?


A laptopgyártók úgy próbálják eladni a 3D technológiát mint a PC kezelésének, használatának egy egészen új módját, egy új korszak kezdetét - mondta Roger Kay, az Endpoint Technologies Associates tanácsadó cég elnöke. De a játékosok nem ezért érdeklődnek, hiszen ők rendszerint az elsők, akik beszerzik a legújabb hardvereket, hogy még teljesebb élményt kaphassanak. „Mások várni fognak, mindaddig, míg elegendő számukra érdekes tartalom nem áll rendelkezésre" - mondta Kay.

 

John Jacobs, a DisplaySearch noteszgép piaci kutatója szerint a kisebb képernyőmérettel megvalósított modellek még a gamereket sem érdeklik majd. - „Ha az a cél, hogy még mélyebbre merülhess a játék látványvilágába, akkor a lehető legnagyobb képernyőt szeretnéd megvásárolni" - véli Jacobs.

 

 

Kelt Reeves, a noteszgépek és PC-k árusításával foglalkozó Falcon Northwest vezérigazgatója szerint ez sem számít majd a leglelkesebbeknek, akik a legújabbat és legjobbat akarják. Reeves szerint nem jelent lényeges többletkiadást egy 3D képernyő ahhoz képest, mint amennyit egy ilyen lelkes vásárló egy laptopért hajlandó kiadni. A Falcon Northwest az igényes közönséget célozza, legolcsóbb laptop modelljük 1500 dollárba kerül, az erőteljesebb, asztali teljesítményt nyújtó darabokért pedig 4000 dollárt is elkérnek.

 

Reeves nagyon bizakodó a vásárlói hozzáállással kapcsolatban - „Még ha nem is használjuk túl gyakran, nem látom be, hogy miért ne akarna bárki is 3D képességeket, akár a játék, akár a mozi kedvéért. Ezek komoly laptop vásárlók, akik még a toronyórát is elviszik láncostul."

 

Szűk lelkes réteg - lassú elterjedés


Egy mohó játékos, Amanda Farough szerint az 1000 dollár körüli ár ésszerűnek tűnik egy 3D megjelenítő címkéjén. Ő rendszerint MMO (tömeges többjátékos online) és lövöldözős játékokkal szórakozik, úgy véli, hogy a 3D több interaktivitást visz a játékba. „Szerintem a 3D eddig érintetlen mélységeket visz a játékba, különösen az FPS (első személyű lövöldöző) és akció-kaland műfajokba" - nyilatkozta Farough, aki egyébként webdizájner és játékszerkesztő a Gaming Angles weboldalnál.

 

Egyelőre azonban a 3D megjelenítő képernyők általános elfogadottsága - beleértve a monitorokat és laptopokat egyaránt - korlátozott a DisplaySearch információi szerint. A piackutató cég erre az évre 179 ezer eladott darabot prognosztizál, miközben várhatóan összesen 217,8 millió normál (nem 3D) laptop képernyő talál majd gazdára. A 3D laptop eladások 2011-re érik majd el a 611 000-es darabszámot, 2012-re azonban már 1,7 millióra számíthatunk, ami még mindig egy kis részét teszi majd ki a teljes piacnak.

 

Elemzők szerint ettől még palettájukon tartják a gyártók a 3D modelleket, de ahhoz, hogy a főáramba kerüljenek sokkal több 3D tartalmat kellene előállítani. Ugyanis még a játékosok közül sincs mindenki elájulva az új technológiától, Gina Reams játékrajongó és játéktervező például kivárna a 3D laptop vásárlással, „míg bevált támogatás nincs hozzá és míg számos játékgyártó és médiacég fel nem sorakozik mögötte". Gina Reams a szerepjátékok és az elmélyedős műfaj kedvelője, és az ő érdeklődési körében még nem találkozott érdekes 3D játékkal. Mások sem tartják feltétlenül szükségesnek a térhatású megjelenítést.

 

Játékra és mozira is


Az olyan stúdiók és tartalomszolgáltatók mint például az ESPN, látja a bevétel lehetőségét a 3D-ben, ám tartalom tekintetében egyelőre TV-ben és moziban, színházban gondolkodnak. A legutóbbi beszámolók az E3 játékkiállításról azt mutatják, hogy a 3D játékfejlesztők a konzolokra koncentrálnak. A Nintendo bemutatta a 3DS-t, egy kézi térhatású játékgépet, míg a Sony 3D játékokat dobott piacra a PlayStation 3-hoz.

 

Azért néhány PC-s játékfejlesztő is bejelentett új játékokat. A Crytek megígérte, hogy a Crysis 2 PC-n is elérhető lesz 3D változatban, az Electronics Arts gondozásában fog megjelenni. Igaz, hogy amelyik gyártó az NVIDIA Kit-et alkalmazza, az magáénak mondhat már mintegy 100 támogatott játékot.

 

A PC gyártók igyekszenek a filmiparhoz igazodni, úgy alakítják ki laptopjaikat, hogy azok 3D mozi lejátszásra is alkalmasak legyenek. Az NVIDIA biztosítja az Asus G73Jw és G53, valamint a Toshiba Dynabook TX/98MBL számára a technológiát, hogy képesek legyenek 3D Blu-ray albumok lejátszására. Az új Lenovo IdeaPad Y560d egy másik technológiát használ, amely nem játssza le a 3D Blu-ray mozifilmeket, de képes a 2D tartalmakat, filmeket térhatásúvá alakítva visszaadni.

 

A Samsung szerint a neten lejátszható 3D filmek már az év utolsó negyedétől megjelenhetnek, és a YouTube is elkezdett kísérletezni 3D tartalmakkal. Az NVIDIA élő internetes 3D video streaming bemutatót tartott, amelyben a Microsoft Silverlight technológiájára alapozott videolejátszót használtak. Sokan kísérleteznek tehát és sokféle platformon alkalmazható lesz majd valószínűleg a térhatású megjelenítés.

 

Kompatibilitás és sávszélesség


A legkényelmesebb, fogyaszthatóbb élményt jelenleg a 3D televíziókészülékek biztosítják, állítja Stephen Baker, az iparág vezető elemzője a NPD Group-nál. (Panasonic 3D házimozi tesztünk a itt olvasható) Egy tévékészüléket egyszerre többen is nézhetnek, míg a 3D laptop csak egyszemélyes élményt nyújt. „Nem számítunk arra, hogy olyan sokan néznének 3D filmeket laptopon" - véli Baker.

 

 

 

Elemzők felhívják a figyelmet, hogy a minőségi 3D tartalom sugárzása sokkal nagyobb sávszélességet igényel, mint a hagyományosé. Ez korlátozhatja a 3D filmek és online 3D játékok internetes továbbításának otthoni lehetőségeit. Az sem sietteti a térmozizás terjedését, hogy a megfelelő látványhoz szemüveget kell használni. Nem csak a kényelmetlenség, hanem - legalábbis hardver szinten - a kompatibilitás miatt is, a RealD, az Xpand és az NVIDIA különféleképpen szerkesztett aktív LCD és passzívan polarizált szemüvegeket kínálnak, melyek nem használhatók bármelyik tévéhez. (Megjegyzendő, hogy a Full HD 3D Blu-ray filmek és a különféle hardver megvalósítások között már nem áll fenn inkompatibilitás, az összes rendszer le fogja játszani mindegyik 3D Blu-ray albumot.) Ha tehát szórakoztatóelektronikai gyártót illetve technológiát választunk, akkor minden kiegészítőt onnan kell majd beszereznünk, de bármire is szavazzunk, a filmlejátszás lehetősége adott lesz.

 

 

Akárhogy is, valahol el kell kezdeni az 3D kort, így az új laptop modellek mindenképpen jók arra, hogy javítsák a technológiák ismertségét, elterjedésükhöz azonban még sok tartalomnak el kell készülnie.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.