Több mint 10 ezer, durvább becslések szerint viszont majd 20 ezer betöltetlen informatikai állás van ma Magyarországon. Az összeg rendkívül soknak tűnhet, pláne annak, aki saját bevallása szerint informatikusnak vallja magát. A látszólagos ellentmondás java részt az oktatási rendszerüknek köszönhető, amely közel húsz év alatt sem tudta pontosan meghatározni azt, hogy ki számít informatikusnak. A programozás alapjainak ismerete és az algoritmikus gondolkodás mindenképpen feltétel, amit sajnos a közoktatáson belül nem élvez prioritást, ráadásul a felvételi rendszer azt a benyomást kelti, hogy egy magas matematikai ismereteket megkövetelő elvont tudományról van szó. Nincs erről szó, egy olyan kompetenciáról van szó, ami játékos formában, akár már a gyerekkorban elsajátítható. Egy egyszerű játék felépítéséhez ugyanis nem kell integrálni, elegendő algoritmizálni a folyamatot, a megoldást lépésekre, ciklusokra és elágazásokra bontva a lehető legoptimálisabb módon.
Látszólag egyszerű a képlet, a közoktatási rendszerünk azonban még mindig az elmélet átadására, az Office irodai programcsomag kezelésére és egy csak az oktatásban használható programnyelv (Pascal) elsajátítására összpontosít, a minimálisra csökkentett informatikai órákon belül. Korábbi cikkünkből azonban már feketén-fehéren kiderült, hogy a diákok pontosan tudják azt, mit kellene tanulniuk, a kerettanterv azonban köti a tanárok kezét.
Mivel a közoktatás csak rendkívül lassan reagál a világ változásaira, úgy döntöttünk, hogy megpróbáljuk minél több gyereknek átadni azokat a modern kompetenciákat, amelyekre építve könnyedén elmélyíthetik informatikai ismereteiket, már fiatal korukban belekóstolva a programozásba.
A célkitűzésünk első kézzel fogható eredménye az augusztusi HelloWorld táborunk volt, amely keretén belül öt napon keresztül 39 gyerek ismerhette meg a programozás, a 3D tervezés és -nyomtatás, valamint a robotvezérlés alapjait. Jó volt látni, hogy az elmélet a gyakorlatban is működött, hiszen sok gyerek a szabadfoglalkozások alatt is programozott, még tovább tökéletesítve a játékát, és voltak, akik már a helyszínen felismertek egy szoftverrel áthidalható problémát, és hozzá is kezdtek a program elkészítéséhez. Mindössze két nap elegendő volt ennek elérésére.
Nem állítjuk, és nem is ígérjük, hogy öt nap alatt kész programozót, 3D tervezőt faragunk bárkiből. Nem teszünk csodát, mi csupán az alapokat tudjuk átadni a gyermekeknek, valamint az érdeklődésüket tudjuk felkelteni az informatika feltörekvő ágazatai iránt. A mögöttünk hagyott egy hét után a jelen lévő gyerekeknek majd kétharmada nyilatkozott úgy, hogy a jövőben szeretné elmélyíteni a programozó tudását, több mint felük a 3D tervezéssel is többet akar foglalkozni, míg egyharmadukat a robotvezérlés is felcsigázta. Rengeteg erőt kaptunk a gyermekekről és ígérjük, hogy folytatni fogjuk a megkezdett munkát!