Körülbelül egy éve tört a Volkswagen dízelbotránya, ekkor vált nyilvánossá a tény, hogy az autógyártó egyes motorjainak a megengedettnél jóval magasabb a károsanyag-kibocsátásuk. A hivatalos hatósági méréseket szoftveres technológiával manipulálta a vállalat, a fedélzeti számítógépen futó alkalmazás a hivatalos hatósági tesztelés idejére a megengedett szintre csökkentette a kibocsátást.
Pénteken a detroiti bíróságon megtörtént az első személyes felelősségvállalás az ügyben, az autógyártó egyik veterán mérnöke bűnösnek vallotta magát a kormányzat megtévesztésére irányuló összeesküvésben, a vásárlók megtévesztésében, továbbá a Clear Air törvény megszegésében. A jelenleg 62 éves James Robert Liang 1983 és 2008 között a VW wolfsburgi dízelfejlesztő központjában dolgozott, részben az ő feladata volt a botrányban többek közt érintett EA189 dízelmotor kifejlesztése. A mérnöki csapat gyorsan rájött, hogy az USA környezetvédelmi előírásainak betartása esetén a motor nem lesz képes hozni az elvárt teljesítményt és fogyasztást, így inkább elkezdtek dolgozni a méréseket átverő szoftveren. Liang személyesen is sokat reszelt a technológián, 2008-ban pedig az Egyesült Államokba vezényelte a VW, hogy közreműködjön az új dízelmotort használó autókkal kapcsolatos tanúsítási, tesztelési, garanciális feladatok elvégzésében.
Ugyan Liang komoly büntetőjogi vádakat ismert be, azonban nem valószínű, hogy valaha is börtönbe kell mennie, a VW az ingyenes javításokkal és cserékkel, továbbá a gigantikus büntetések kifizetésével szinte biztosan kihúzza majd a következmények viselése alól az alkalmazottait.
Végül egy érdekesség: a bírósági dokumentumokból kiderült, hogy a kérdéses autók esetében az évek múlásával indokolatlanul megnövekedhetett a szervizigény. A váratlan problémák a csalószoftver hibás működésére vezethetőek vissza, a vezérlőrendszer nem mindig kapcsolta ki a "tesztelési" üzemmódot. Liang és társai szoftverfrissítésekkel próbálták utólagosan megbízhatóbbá tenni a működését.
(Forrás: Ars Technica)