Egyáltalán nem új dolog a sebességkorlátozó berendezések fogalma. Ami azt illeti, a jobban felszerelt autók döntő többségében van ilyen rendszer, ami hasonlóan működik a tempomathoz. A sofőr beállít egy sebességet - például 90 kilométer per órát -, és az autó nem haladja meg ezt a tempót, mert a jármű automatikusan tartja fenn a kért sebességet, vagy a lehető legközelebbit ahhoz.
Ennek a következő lépcsője az a rendszer, amit a Ford Intelligent Speed Limiter névre keresztelt. Az új megoldás segítségével az autó képes újra és újra frissíteni a sebességkorlátozóját, amint beérünk egy olyan területre, ahol megváltozik a legnagyobb megengedett sebesség. Elméletben a Ford ezzel garantálni tudja, hogy gyorshajtási problémáink és büntetéseink soha többé nem lesznek.
Hogyan működik?
A rendszert összekapcsolták egy kamerával, ami a szélvédő felső részében található. Ez képes észlelni és felismerni a közlekedési táblákat és jelzéseket. Ez a képesség szintén nem számít önmagában újnak, hiszen számos márka kínálja már extraként, hogy az autó megjeleníti a műszerfalon az út melletti táblákat.
Ezúttal viszont a képfelismerést összekötötték a sebességkorlátozóval, így pedig valós időben képes a jármű szabályozni a legnagyobb megengedett sebességét, mindig az útjelzéseknek megfelelően.
Amikor a korlátozás megszűnik, a sofőr szabadon felgyorsíthat az új tempóra, de ha ismét lassabban kell haladnia, akkor a rendszer automatikusan közbeavatkozik, és lelassítja az autót. Mindezt nem a fékek segítségével teszi meg, hanem a motorhoz eljuttatott üzemanyag mennyiségének a csökkentésével. Ez azért számít pozitívumnak, mert a féklámpa így nem téveszti meg a hátul haladókat.
Az Intelligent Speed Limiter 20 és 120 mérföld per órás sebességek között működik, és műholdas navigációval is összekapcsolható. Ilyenkor a rendszer a térképadatokra is tud támaszkodni. Az ígéretek szerint a rendszer nem csak egy országban, hanem mindenhol működik. Természetesen aki megunta a segítő szándékot, az adhat egy nagyobb gázt, aminek a hatására a rendszer a háttérbe vonul.
Mikortól?
Az első Ford, amibe már belekerül az új rendszer, a következő S-Max lesz. Ez 2015 nyarán kerül a piacra, és ugyanúgy lehet majd használni, mint a rokon megoldásokat, a kormányról vezérelve. Természetesen a következő lépcsőben az intelligens sebességkorlátozót a tempomattal is összekötnék - ezen egy ideje már a Tesla is dolgozik. Összesítésben egy újabb lépcsőfokon leszünk túl, a robotautók irányába.
Ti várjátok a robotautókat vagy inkább irtóztok tőlük?