A Pew Research Center a közelmúltban tette közzé legújabb, a jövő munkaerő-piaci kilátásaival kapcsolatos tanulmányát. A kutatócég szerint az ATM-ek és az önkiszolgáló kasszák lassan kiváltják a banktisztviselőket és a pénztárosokat; közeleg az idő, amikor az emberek által nyújtott szolgáltatások státusszimbólummá, a tehetősek kiváltságává válnak.
A kutatók becslése szerint nem telik bele tíz év, és a robotok töltik fel áruval a szupermarketek polcait, csomagolják a megvásárolt élelmiszereket, szállítják ki az online megrendelt termékeket. Az élet minden területén eluralkodó automatizáció feleslegessé teszi az ügyfélszolgálatosok, értékesítők, portások munkáját. És még sok mindenki másét.
Az emberi interakció selyme
De azokat, akik hajlandók megfizetni az árát, továbbra is valódi emberek szolgálják majd ki. „Az élő, emberi értékesítők, nővérek, orvosok, színészek a luxus jelképévé válnak, ők képviselik majd az emberi interakció selymét a szimulált emberi interakció poliészterével szemben” – idézi a kutatás Judith Donathot, a Harvardi Egyetem Berkman Internet- és Társadalomkutató Központjának munkatársát.
Máris rengetegen vagyunk, akiket bosszant, hogy ügyes-bajos dolgaink intézése során szinte kizárólag csak gépekkel találkozunk. Nem véletlen, hogy egyre népszerűbbek az olyan szolgáltatások, mint például a GetHuman, amelyek segítségével elkerülhető, hogy automatizált ügyfélszolgálatok túlbonyolított menüin, on-screen kérdőívek útvesztőin kelljen átverekednünk magunkat ahhoz, hogy elintézhessünk valamit.
Sokan vagyunk, akik továbbra is úgy gondoljuk, hogy egy embertársunk gyorsabban, ügyesebben és persze, empatikusabban segíthet megtalálni a megoldást a problémáinkra, mint az ügyfélszolgálati rendszerek vagy a virtuális asszisztensek. Igen ám, csakhogy ha Donath jóslata beigazolódik, a jövőben ezt a fajta prémium szolgáltatást csak azok engedhetik majd meg maguknak, akiknek elég vastag a pénztárcája.
Munka nélkül maradhatunk (?)
A Pew szerint az „emberi interakció” a gazdagok privilégiuma lesz. De ez csak a kisebbik probléma: előfordulhat, hogy a robotok elterjedése tömeges munkanélküliséghez vezet majd. A riport a kapcsolódó felméréseket idézve megemlíti, hogy a szakértők 48 százaléka szerint az automatizáció már a következő tizen-egynéhány évben komoly leépítéseket indíthat el, elsősorban a kék- és fehérgalléros munkavállalók között. A szűk többség (a megkérdezett szakértők 52 százaléka) szerencsére derűlátóbb, ők úgy látják, hogy a technológia térnyerése valójában több munkahelyet teremt majd, mint ahányat feleslegessé tesz.
Az optimista elemzők véleményét az amerikai kormány munkaerő-piaci statisztikák és elemzések készítésével foglalkozó hivatala, a Bureau of Labor Statistics is osztja. Előrejelzésük szerint 2012 és 2022 között 10 százalékkal nőhet az ügyfélszolgálatosok száma, miközben a Pew által szintén „kihalásra ítéltetett” szakmának tartott bankpénztárosoké stagnálni fog. A szupermarketben dolgozó kasszásoknak sem kell aggódniuk, 2022-ig csak az USA-ban 86 000-rel nőhet a számuk.
Hogy a Pew Research Center vagy a Bureau of Labor Statistics előrejelzése bizonyul majd pontosabbnak? Idővel kiderül. Egy dolog azonban biztos: a Google, az Amazon és a hasonló nagyvállalatok komoly lehetőségeket látnak az automatizációban. Jó lesz hozzászoknunk a gondolathoz, hogy hamarosan Robot kartárssal és MI kisasszonnyal együtt blokkolunk majd reggelente a gyár vagy a hivatal kapujában.