Hirdetés

Egy lépéssel közelebb a lakossági űrrepüléshez



|

Már az a repcsi sem semmi, ami felviszi magasra, hát még maga az űrjármű, ami újabb mérföldkövet tudhat maga mögött.

Hirdetés

Talán senki nem vitatkozik azzal, hogy az űrutazás egy csodálatos dolog, még akkor is, ha egyébként esetleg félünk attól a végtelentől, ahol nem vesz körül a Föld légköre és egy bonyolult rendszerekkel felszerelt járművön múlik az, hogy visszatérünk-e, avagy sem. Eddig azonban csakis a szerencsés és alkalmas (aka. tehetős) embereknek adatott meg az, hogy kikacsintsanak az űrbe. Habár a jelek szerint még hosszú-hosszú ideig nem fogunk eljutni oda, hogy egy Szeged-Budapest retúr áráért hulljon ránk a csillagpor, de a Virgin Galactic újabb lépést tett előre annak érdekében, hogy jelentősen csökkenjen az ára egy ilyen kalandnak, amit azonban továbbra sem tud az egyszeri dolgozó megfizetni. De tudományos jelentősége van a dolognak, meg maga az egész projekt is van annyira érdekes, hogy továbbra is beszéljünk róla.

Hirdetés

A gizmodo néhány napja arról számolt be, hogy a Virgin Galactic által SpaceShipTwo (SS2) névre keresztelt űrjármű tesztjei tovább folytatódnak, sőt, saját rekordjait is megdöntötte eme remek szerkezet. Az SS2 a rakétahajtóműveinek 20 másodperces csúcsüzeme mellett 71.000 láb (18.000 méter) magasságban elérte a Mach 1.4-et, ezáltal mind magasságban, mind sebességben túlszárnyalta eddigi teljesítményét és kiderült, hogy a rendszerek és a külső hővédő burkolat is megállja a helyét. Mindezek mellett ez volt az első olyan repülés, melynél a Virgin Galactic főpilótája, Dave Mackay ült a kapitányi székben, miközben másodpilótaként a Scaled Composite tesztpilótája, Mark Stucky működött közre, aki az első két szuperszonikus repülési tesztnél pilótaként mókuskodott.

Már maga az a sajátos repülő szerkezet is megér egy misét, ami a magasba repítette az SS2-t, hiszen a dupla törzsű White Knight Two olyan, mintha frissen Photoshoppolták volna össze, pedig ez egy valós gép. A hordozó 46.000 lábig (11.700 méter) vitte magával az űrrepülőt, majd ezen a ponton leoldotta és kezdetét vette a saját üzem. A SpaceShipTwo 267kN-os tolóerőt biztosító hibrid rakétahajtóműve ezt követően lépett működésbe és repítette az előbb említett sebességgel és magasságba a szerkezetet. A repülés közben lehetőség nyílt az RCS (Reaction Control System) tesztelésére, mely akkor fontos, amikor a masina már az űrben van, hiszen ilyenkor a hagyományos kormányfelületek (csűrőlapok, magassági- és oldalkormány, féklap)teljes mértékben hatástalanok. Ekkor a tolóerő megfelelő irányításával lehet pályán maradni, illetve irányt változtatni, de ehhez az RCS-t optimalizálni szükséges, és bizony nem árt minél több adatot begyűjteni repülés közben.

A hővédelmi bevonat az első két repülés alatt nem úgy teljesített, ahogy azt elvárták volna tőle, ezért megváltoztatták, ám most az is megfelelőnek bizonyult, így mindenki elégedett lehet, legalábbis a mostani teszt eredményével. Sir Richard Branson (a Virgin alapítója és elnöke) a következőket mondta: "Nem is lehetnék boldogabb az újév indulásával kapcsolatban, hiszen minden darabja kezd összeállni a teljes űrutazás kezdetének. 2014 lesz az az év, amikor végre a természetes környezetébe juttatjuk a mi gyönyörű űrhajónkat..."


Dave Mackay pedig úgy nyilatkozott, hogy a repülés egy "valóra vált álom" volt. Nem mellesleg egyébként ő lesz a pilóta akkor is, amikor az első kereskedelmi járaton Sir Richard Branson és családja lesznek az utasok. "Láttam az SS2-t, amint az évek során azzá fejlődött, ami több embernek nyitja meg az űrt, mint ezelőtt bármi. Ennek irányítója lenni és repülni vele amikor begyulladnak a rakéták, valami olyasmi, amit soha nem fogok elfelejteni. Briliánsan repült", mondta Mackay, aki természetesen nőneműként gondol az SS2-re, hiszen minden repülő szerkezet egy hölgy.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.