Az emberi természet része, hogy felcsillan a szemünk az "Akció!" felirat láttán, megindulnak fogaskerekeink a százalékos leértékelést számolgatva, és elcsábulunk, ha 0 helyett 9-es vagy 8-as számmal zárul az árcímkén szereplő összeg. Ez karácsonykor és az azt megelőző időszakban fokozottan érvényes, elvégre mindenki szeretné valami értékessel meglepni a szeretteit, a kereskedők pedig kifejezetten számítanak a drasztikusan megemelkedő vásárlási kedvre.
Ennek részeként jött létre a fekete péntek, vagyis eredeti angol nevén a Black Friday. Ez az Egyesült Államokban a hálaadást követő péntek elnevezése, amely néhány évtizede már az ünnepi bevásárlási szezon kezdetét jelenti a tengerentúlon. A '60-as években keletkezett kifejezés aztán a 2000-es évek végére világszerte általánossá vált, Magyarországon november 27-én szokás tartani.
A találó kifejezés Philadelphiából ered, ahol a rendőrség a sűrű forgalom és a vásárlók tömegei kapcsán alkalmazta ezt, de ez valószínűleg cseppet sem lepi meg azokat, akik láttak legalább egyet a káoszba fulladó Black Friday videók közül a YouTube-on. Ilyenkor a hatalmas kedvezményektől megrészegült vevők egymáson átgázolva, a termékekre csak egy pillantást vetve törnek utat maguknak a kasszához. De ez nem helyspecifikus, hasonló mértékű figyelmetlenség előfordul azoknál is, akik a kényelmet választva online szerzik be a kiszemelt árucikkeket, és sietve, meggondolatlanul cselekszenek.
Ha kicsi a tét, a kedvem sötét
Míg sok internetes áruház ügyel arra, hogy ügyfeleik ne érezzék magukat kihasználva, és ne sértsék meg a Gazdasági Versenyhivatal (a továbbiakban GVH) előírásait sem, addig előfordulnak olyan viszonteladók, akik tisztességtelen praktikákkal, ködös megfogalmazásokkal, hibás vagy hiányos termékekkel próbálják megtéveszteni a kuncsaftokat.
A fogyasztóvédelem bizonyos mértékig képes orvosolni a bajt, ha beleszaladunk egy átverésbe, az első védvonalnak azonban minden esetben az alapos tájékozódásnak kell lennie. Ahogyan arra maga a GVH is felhívja a figyelmet honlapján, a legtöbb sumákolás az árkedvezmények kapcsán történik.
Az egyik gyakorlat az, hogy irreálisan magas eredeti összeget adnak meg, majd látványos kedvezményként tüntetik fel a valódi árat, de az is bevett szokás, hogy az akciós időszak előtt apránként drágábbá teszik az aktuális terméket, hogy legyen miből lefaragni.
Gyakori az is, hogy az "akár" szóval irányítják magukra a figyelmünket, ám ez nem a kínálat összes tagjára értendő, hanem a legolcsóbbra, amelyből jellemzően kevés van készleten. Az elsődleges cél természetesen a becsalogatás, az ugyanis már félgyőzelem.
Én nem ilyen lovat akartam
Akkor sem lankadhat a figyelem, ha sikerült átlátni a számok bűvöletén, mivel a digitális boltok szolgáltatásai és a tárgyak leírásai is számos kockázatot rejtenek magukban. Ha nem a már megbízhatónak bizonyult honlapokon történik a vásárlás, hanem még ismeretlen felületen, akkor mindenképpen ajánlott utánanézni a vállalkozásnak (magyarországi cégek esetében az e-cegjegyzek.hu, a külföldieknél a whois.domaintools.com jó szolgálatot tehet), valamint felhasználói véleményeket olvasgatni az eladóval, illetve a portékáival kapcsolatos tapasztalatokról.
Minden alkalommal fontos megbizonyosodni a garanciáról, a termék visszaküldésének és javíttatásának lehetőségeiről, valamint arról is, hogy miképpen és mennyiért történik a szállítás. Tudniillik egy ingyenesként meghirdetett házhoz szállítás rejtett költségeket hordozhat abban a bizonyos apró betűs részben feltüntetve, vagy már eleve nem is kínálnak fel utánvétes fizetést (pedig az tekinthető a legbiztonságosabbnak, elvégre ebben az esetben a vevőnek alkalma nyílik elállni a vásárlástól, ha nem a megrendelt termék vagy nem az elvárt minőségben érkezett meg).
Noha gyakran átugorja az ember, de a teljes körű tájékozódásba beletartozik az általános szerződési feltételek, avagy röviden ÁSZF átbogarászása is, ez ugyanis számos kiskaput rejthet. És persze további kellemetlen meglepetések is érhetik a vásárlót. Könnyen előfordulhat, hogy bizonyos kiegészítőket nem tartalmaz a csomag, legyenek azok bármennyire is alapértelmezettnek tekinthetők, de ugyanez igaz a leírásokra vagy a műszaki termékek specifikációira is.
A nem megfelelően feltüntetett tulajdonságok, az elnagyolt teljesítményismertetés mind-mind intő jelek, amelyeket nyilván sokkal nehezebb észrevenni, ha nincs magyar nyelvű tájékoztató.
Éppen ezért a kiegyensúlyozott lelki béke és bankszámla érdekében fontos, hogy csakis az iménti gyorstippek megfogadása után történjen meg a vásárlás, de a következő oldal részletesebben, szemléletesebben is segít a megfontolt költekezésben. Az első és legfontosabb tanácsunk viszont a következő: csak azért nem érdemes a virtuális kosárba pakolni semmit, mert Black Friday van, hiszen akciós időszakok jönnek és mennek, ám az anyagi források végesek.
Lapozz, a cikk folytatódik a következő oldalon!