A GTX 960-at mindenki úgy várta, mint a Messiást, hogy végre új lendületet ad a VGA-piacnak és elhozza a megfizethető kategóriába is a stabil 60 fps-t. De amikor megérkezett az új, középkategóriás GeForce, hamar kiderült, hogy itt bizony hiába a 60 fps-re kihegyezett marketinganyag, nem lesz sebességváltás a kategóriában, sőt, az ár sem éppen oda került, ahová sokan várták. De azért ne temessük még ilyen hamar a GTX 960-at. Ahogy megjelenéskori tesztünkön is bebizonyosodott, 3D teljesítményben és ár/érték arányban nem ver köröket a több éve kapható konkurensekre a GTX 960, ellenben egy másik területen látványos előrelépést hoz. Ez pedig a fogyasztás és a hőtermelés ami jelentősen csökkent az eddigi átlaghoz képest. Sok játékos hajlamos ezt lebecsülni, mondván, a maximális terhelés alatti 40-50 wattos fogyasztáscsökkenés nem különösebben fontos, de lássuk be, ez kell ahhoz, hogy a TDP megtartása mellett erősebb GPU-kat készítsenek a gyártók.
MSI GTX 960 Gaming 4G
Az MSI volt az első, aki 4 GB-os GTX 960-as videokártyát küldött tesztelésre. A kártya kiköpött mása a 2 GB-os verziónak, itt is a Twin Frozr V hűtőrendszerrel találkozunk. Ez két kártyahely vastagságú, dupla ventilátoros és a manapság oly divatos piros-fekete színekben pompázik. Az MSI mérnökei sok időt öltek a hűtés tökéletesítésébe és meg kell hagynunk, jó munkát végeztek. A gyárilag tuningolt kártya még terhelés alatt sem vált zavaróan hangossá, a hőmérsékletek alacsonyan tartásában pedig sokat segített a hátlapi fém borítás is. Ez egyébként a mechanikai sérülésektől és a portól is védi a kártyát, nem is különösebben drága kiegészítés, ezért örömmel látjuk, hogy egyre több gyártó kártyáján jelenik meg a fém hátlap.
A hőcsövekkel megtűzdelt bordát két darab, egyedi tervezésű ventilátor hűti, melyekhez intelligens, terhelésfüggő vezérlés jár. Ez azt jelenti, hogy 2D módban, illetve amíg a 60 Celsius fokot el nem éri, a kártya passzív hűtéssel is beéri. Multimédia, egyszerű játék vagy szimpla asztali nézet során a ventilátorok fel sem pörögnek, vagyis a kártya néma csöndben működik. A nagyobb terhelés és melegedés során sem kell attól tartani, hogy vadászrepülő módjára bőgnek majd fel a ventilátorok – a vezérlés fokozatosan kapcsolja a fordulatszámot, így szinte teljesen hangtalan a kártya.

A tuningról sem feledkezett meg az MSI, sőt, rögtön háromféle üzemmódot is felprogramozott, melyek közül a középső a vBIOS-szerinti alapértelmezett. Ez természetesen a Gaming, amely 1216/1279 MHz-es GPU-órajelekkel jár. Ennél agresszívabb, de komolyabb hűtést is igényel az OC mód. ahol 1241/1304 MHz a maximális órajel. Azok számára, akik néma csendben dolgozó játék PC-re vágynak, ott van még a Silent mód, ahol 1127/1178 MHz-es értékekkel fut a kártya. A rendszermemória órajeléhez nem nyúlt a gyártó, így az effektív 7 GHz-en megy. A háromféle órajel-profil nagyon figyelmes és hasznos szolgáltatás az MSI részéről, de fontos tudni, hogy a három mód között nem DIP kapcsolóval kell választani, hanem az MSI Gaming applikációjában tudjuk kiválasztani a kívánt órajel-beállításokat.
Ugyanitt találjuk a LED-es világításhoz tartozó beállításokat, merthogy a kártya oldalán lévő sárkányos MSI logó világít is. Ezt tudjuk programozni, de csak néhány beállítási lehetőségünk van és színt sem változtathatunk: a logó képes világítani, „lélegezni”, villogni, duplán villogni és véletlenszerűen felvillanni is – na és persze ki is kapcsolhatjuk.
2 vs. 4 GB
Fontos terület a videomemória, amely újabb löketet kaphat a következő generációval sávszélesség terén, azonban most a kapacitáson van a hangsúly. Egyre több modern játék fut ki a 2 GB RAM-ból, márpedig ez a komplex jeleneteknél nagyon zavaró, ugyanis az addigi 30 fps körüli teljesítmény simán visszaeshet 5-7 fps-re. A GPU-nak ilyenkor törölnie kell egy csomó mindent a VRAM-ból, a PCIe buszon kimennie egészen a rendszermemóriáig és onnan betölteni a textúrákat és a többi adatot. Ez drasztikusan csökkenti a sebességet, ami szaggatásban, meg-megakadó játékmenetben jelentkezik.
Annál azért összetettebb a képlet, mintsem hogy azt mondjuk, minél több videomemóriát kérjünk videokártyánkra. A mai napig a legtöbb játékot 2 GB VRAM-ra optimalizálják, így a játék motorja sem használ ki ennél többet – ilyenkor teljesen felesleges a 3-4 GB VRAM megléte. Ez különösen full HD felbontásra igaz, amelynél még élsimítással is legtöbbször elegendő a 2 GB. A felbontást azért is kell idevennünk, mert a GTX 960 bizony ennyi pixellel tud megbirkózni megfelelő sebesség mellett – már a WQHD-nál is gondjaink lesznek, ha maximális részletességet szeretnénk, a 4K pedig egyenesen ellenjavallott egy ilyen videokártyával. Persze sokéves címekből több is el fog futni ultra HD felbontásban, de nem (csak) a régi játékok miatt veszünk új és drága videokártyát.

A legújabb játékok közül néhánynál már tetten érhető az extra 2 GB VRAM-ból származó előny. Itt nagyobb felbontású textúrák, komplex jelenetek során sem fog visszaesni drasztikusan a minimális képkocka/másodperc mutató, a szükséges adatok kényelmesen elférnek a 4 GB-on.
Az egyik legjobb példa erre az Assassin’s Creed Unity, amely 1080p mellett GTX 960-on akár 5 fps-re is képes visszaesni 2 GB VRAM mellett, míg 4 GB VRAM-mal tudja tartani a 30 fps körüli teljesítményt. Némi lassulás tetten érhető a Far Cry 4-ben is a 2 GB-os kártyán, minimális fps mutatónál, de az átlagos sebességben már nem mutatkozik meg mindez olyan markánsan: mindössze 2-3 fps különbséget mértünk, a maximális fps szám pedig azonos volt a két kiépítés között.
WQHD és 4K felbontás mellett ugyancsak látványos eltéréseket sikerült mérnünk 2 és 4 GB között, de nagyon fontos itt kiemelnünk, hogy az átlagsebességek itt már bőven 30 fps alatt voltak, 4K-ban pedig a 15-20 fps-t is alig sikerült elérnünk, vagyis hiába az extra 2 GB VRAM és a gyári tuning, a kártya nem lesz hirtelen alkalmas a 4K játékra – ehhez egyszerűen gyenge a GPU.
Összegzés
A kiemelt, AAA címek mellett más, hasonlóan élvonalbeli játékokat is futtattunk, ám a legtöbb esetben szinte semmiféle hatással nem volt a teljesítményre a 4 GB. Ez azt jelenti, hogy hiába a közel 20 ezer forintos ártöbblet, a sebesség nem változott érdemben. Szerencsére a 4 GB VRAM nem okozott gondot a hűtésnek sem, sőt, a GTX 960 Gaming 4G egy kiválóan megépített kártya, amelyhez kapunk egy hasznos kis appot és világító logót is.

És ezzel el is érkeztünk az ajánláshoz, ami nem egyszerű feladat. Az első és legfontosabb: GTX 960-at full HD játékhoz vegyünk, arra találták ki. Aki WQHD-ban vagy 4K-ban játszana, lépjen feljebb GTX 970/R9 290-re vagy GTX 980-ra. Aki olyan játékkal játszik, amely képes profitálni a megduplázott méretű VRAM-ból, annak érdemes már most 4 GB-os modellt választania, mivel 2 GB-nál többször is drasztikus teljesítménycsökkentést mértünk – ez teljesen megszűnik a nagyobb videomemóriával. Ugyanakkor 92 ezer forintért nem tudjuk nyugodt szívvel ajánlani az egyébként nagyon jó MSI kártyát, ugyanis a 2 GB-os Gaming változatot már 72 ezer forintért megkapjuk. Amint ez a különbség 10 ezer forint alá, mondjuk 5 ezer forint körülire zsugorodik, minden GTX 960 vásárlónak a 4 GB-os verziót fogjuk ajánlani – jövőálló beruházás. 92 ezer forintért azonban már 4 GB-os Radeon R9 290-et kapunk, ami erősebb VGA, ha pedig 100-110 ezer forintunk is van VGA-bővítésre, hát válasszunk inkább egy GTX 970-et.