Az elmúlt egy évben nem volt könnyű webkamerához jutni, hiszen a digitális oktatásnak és home office-nak köszönhetően azoknak is hirtelen szüksége lett ezekre az eszközökre, akiknek korában eszébe sem jutott volna, hogy ilyet vásároljanak. Ennek köszönhetően megduplázódott, sok esetben megháromszorozódott még a legbénább eszközök ára is, akiknek pedig nem jutott, kénytelenek voltak más alternatíva után nézni.
A nagy tartalomgyártók persze egy ideje már felléptek a következő szintre, hiszen a 20-30 ezer forintos webkameráknak megvannak a korlátai, így a tehetősebb streamerek egy ideje már DLSR vagy MILC kamerákat kötnek be streameléshez. Erre persze nem minden kamera alkalmas, ráadásul a legtöbb esetben szükség van egy capture kártyára, ami képes feldolgozni a bejövő jelet.
Több gyártó is felismerte a pandémia alatt, hogy bizony sokan használnák a kézi kamerájukat erre a célra, ha lenne egyszerűbb megoldás annál, mint hogy egy 50 ezer forintos Elgato Cam Linken keresztül kössék be a kamerájukat a laptopba, így a legtöbben elő is álltak valamilyen szoftverrel, ami lehetővé tette, hogy egy USB kábel segítségével webkameraként ismerje fel a gépünk a több százezres eszközünket.
Ennek azonban megvoltak a maga buktatói: az USB 2.0 szabvány kapacitásai messze nem végtelenek, így aztán még a legprofibb Sony kamerákból is csak 720p 30 fps-es jelet tudtunk behúzni, és semmilyen kontrollt nem kaptunk, nem állíthattuk az ISO-t vagy a záridőt, amire lehetőségünk lett volna, ha capture kártyával dolgozunk. A streamerek és egyéb tartalomgyártók egy ideje már rágják a Sony és a többi gyártó fülét, hogy ugyan, álljanak már elő egy minőségi webkamerával: nem kell a cserélhető lencse, meg úgy általánosságban a profi kamerák tudásának 90%-a, csak egy minőségi szenzor, meg egy jó szoftver, amivel tologathatjuk a csúszkákat.
Az Elgato immár évek óta megkerülhetetlen, ha streamingről van szó. A capture kártyáik a legmegbízhatóbbak közé tartoznak, a rollupként elcsomagolható zöld háttér végtelenül kényelmes, a Key Lightnak köszönhetően nem foglalják el a szoba felét a softboxok, a Wave mikrofonok szoftvere simán kivált egy 100 ezer forintos keverőt, a Stream Deck segítségével pedig mindent is vezérelhetünk, így sokan streamen kívül is használják a legkülönfélébb makrókhoz. Minden terméküket nagyon komoly piackutatás előzi meg, és folyamatosan olyan hardvereket dobnak a piacra, amikről nem is gondoltuk, hogy szükségünk lenne rájuk, de aztán nem tudunk nélkülük létezni.
A Facecam is pontosan ilyen. A kifejezetten bumszli házban egy Full Frame Sony STARVIS szenzor kapott helyet, ami elé egy 24 mm-es fókusztávolságú, üveg prime lencse került. A rekeszérték f/2.4, így alacsony fényviszonyok közt is remekül teljesít, a fix fókusznak köszönhetően attól sem kell tartanunk, hogy adás közben egyszercsak életlen lesz az arcunk, a 82 fokos látószöggel pedig többet lát be, mint a legtöbb webkamera. A csomag része egy műanyag sapka is, amit bármikor felpattinthatunk, ha nem akarjuk, hogy illetéktelenek kémkedhessenek a kameránkon át. A webkamerába nem építettek mikrofont (ami valahol pozitívum, hiszen véletlenül sem fogja a gépünk azt a förtelmet használni, amit a webkamerákba raknak általában), és nincs Windows Hello támogatás sem.
Logitech C920, Elgato Facecam, Nikon D5600
Az USB 3.0-s csatlakozásnak köszönhetően tömörítetlen Full HD 60 fps-es képet kapunk, ami mellett a világ egyik legnépszerűbb webkamerája, a Logitech C920 egész egyszerűen bénának tűnik. A sávszélesség persze itt nagyon fontos, úgyhogy USB hubba ne nagyon dugjuk a kábelt. Maga a kamera a gyári állvánnyal stabilan ül a monitor tetején, de természetesen egy 1/4"-os csatlakozóra is felerősíthetjük.
Ahogy az lenni szokott, a szoftveres támogatást sem felejtette el a gyártó: a Facecam mellé telepítendő Camera Hubon belül állíthatjuk a látószöget és bezoomolhatunk, finomhangolhatjuk a kontrasztot, a szaturációt és az élességet, a fehéregyensúlyt, de ezekre a legtöbb webkamera esetén lehetőségünk nyílik. Ami viszont kifejezetten izgalmas, hogy a záridőt és az ISO-t is testreszabhatjuk (előbbit 100-6400 között aprólékosabban, mint a legtöbb kameránál, utóbbit 1/4 s-től 1/10000 s-ig). Persze ha ezzel nem akarunk vacakolni, használhatjuk az automata módot is, ahol megmondhatjuk a szoftvernek, mennyire lehet agresszív a kompenzációnál. A beállításainkat aztán elmenthetjük, de nem ám szoftveresen, hanem a webkamerába szerelt memóriába, így egy másik gépen is bármikor előhívhatjuk a beállításainkat.
Logitech C920, Elgato Facecam, Nikon D5600
És hát persze, hogy a Stream Deck integráció sem maradt el: egyetlen gombnyomással megváltoztathatunk bármilyen értéket, előhívhatunk egy drámai zoomot, vagy állíthatunk a szenzoron, ha megváltoznak a fényviszonyok.
Az Elgato Facecam 200 dolláros áron kerül majd a boltok polcaira, vagyis a hazai piacon valahol a 70-80 ezer forint környékén számíthatunk rá. Ezzel drágább lesz, mint a Logitech Stream Cam, vagy a 4K képes brio, de még mindig messze olcsóbb, mintha egy DSLR kamerát akarnánk bekötni az élő adásokhoz. A tömörítetlen Full HD videó hatalmas ugrást jelent a hagyományos webkamerákhoz képest, a Sony szenzor remekül teljesít még gyenge fényviszonyok mellett is, a prime lencének köszönhetően sosem leszünk életlenek (amíg nem mászunk ki a 30-120 centis távolságból), a szoftver és a Stream Deck integráció pedig minden eddiginél egyszerűbb testreszabást tesz lehetővé.