2008 áprilisában adtuk ajándékba olvasóinknak a Backup4all biztonsági mentés készítő alkalmazást. Azóta frissült a program, ezért januárban a javított, új funkciókkal ellátott, 4.0-s változata jár a PC World mellé. Az új verzió képességei közül érdemes kiemelni, hogy felhasználói felülete átalakult, tudása beépülőkkel bővíthető (ebből párat az alap telepítő is tartalmaz), valamint azt, hogy teljesen újraírták a most már még gyorsabb és még megbízhatóbb adatmentő modult. A program igen egyszerű lehetőséget kínál állományaink biztonságba helyezésére: a megfelelő paraméterek beállítása után a későbbiekben gyakorlatilag egyetlen kattintással (vagy akár automatikusan) mentést készíthetünk a megadott dokumentumokról.
Amint túljutottunk a telepítésen, máris birtokba vehetjük az alkalmazást. Elsőként ismerkedjünk meg programunk kezelőfelületével. Ablakának felső részét a kezeléséhez elengedhetetlen parancsok gyors elérésére való gombok foglalják el, bal oldalon a korábban létrehozott mentések és mentéscsoportok, középen a főablak, legalul pedig egy információs mező látható.
Új mentést a File -> New Backup... parancsot kiválasztva vagy pedig az eszköztáron a New gombra kattintva hozhatunk létre. Ez gyakorlatilag egy több ablakból álló varázslót nyit meg, amelyben a mentés minden paraméterét külön-külön kell beállítanunk. Az első ablakban meg kell adnunk a mentés nevét (valami olyasmit, amelynek alapján később is könnyen azonosíthatjuk: például „Levelezés lementése"), valamint a célmappát, ahová az archívumunk kerülni fog. Ez utóbbi lehet helyi (Local) és hálózati (Network) is.
A következő pontban nekünk kell felvennünk azokat a mappákat és állományokat egy listába, amelyekről biztonsági mentést akarunk készíteni. A telepített beépülők is itt választhatók ki, ezek segítségével bizonyos alkalmazások adatai automatikusan mentésre kerülnek, nem kell nekünk manuálisan levadásznunk mondjuk a thunderbirdös levelezésünket, a program magától elintéz mindent.
A következő lépés a mentés típusának meghatározása. Az olvasóinknak ajándékba adott „Lite" változat csak a Mirror módszert ismeri, de ez is aprólékosan konfigurálható. Emellett jelszóval is védhetjük a mentéseinket.
Ezután a mentés gyakoriságát kell beállítanunk. Ez lehet manuális, ilyenkor csak akkor menti le a szoftver az adatainkat, amikor elindítjuk a folyamatot. Emellett napi, heti és havi automatikus mentést is készíthetünk.
Haladó módban ennél lényegesen több opciónk van. Meghatározhatjuk például, hogy eltárolja-e a mentés folyamán a program a korábbi állományváltozatokat is, illetve ha igen, az ezek elhelyezésére szolgáló mappákat automatikusan elneveztethetjük különböző sablonok alapján.
Szintén haladó módban érhető el a szűrő, amelynek segítségével tovább szűkíthetjük az előzőleg mentésre kijelölt mappák tartalmát. Szűrhetünk állománynévre, -kiterjesztésre, -attribútumra, létrehozási, utolsó módosítási és megnyitási dátumra, valamint fájlméretre is. A szűrők használatával gyakorlatilag teljesen testre szabhatjuk, hogy mely fájlok kerüljenek bele (vagy ne kerüljenek bele) a mentésbe.
Emellett meghatározhatjuk az archívum tömörítésének erősségét, kódolhatjuk a mentésünket, valamint néhány extra opció is beállítható.
Ha a mentést tartalmazó lista bármely elemére ráállunk és az Explore nézet az aktív (F2 gomb), akkor a fájlböngészőben azonnal megjelenik a listában található összes elem egy fastruktúrában. Minden állomány előtt egy kis ikon mutatja annak állapotát (például azt, hogy új-e vagy megváltozott az adott fájl), ezekre a fájlböngésző ablak jobb felső részén található gombokkal tudunk szűrni.
Reméljük, a fentiek elegendőnek bizonyultak ahhoz, hogy megismertessék olvasóinkat ezzel az igen hasznos alkalmazással. A következő oldalon egy konkrét példával szemléltetjük a program működését.
1. Példánkban egy új mentést fogunk készíteni, amely a gépen található dokumentumainkat helyezi biztonságba. Létrehozásához kattintsunk az eszköztáron található New gombra, és a megjelenő ablakban adjuk a Dokumentumok nevet mentésünknek.
2. Következő lépésünk a mentés célmappájának kiválasztása az ablak alján. Válasszuk ki, hogy helyi vagy hálózatos meghajtóra szeretnénk-e menteni (ez lehetőleg fizikailag más meghajtó legyen, mint amelyen az eredeti állományok találhatók). Egyszerűen a legördülő menüből válasszuk ki megfelelő meghajtót.
3. A következő ablakban kell felvinnünk a listára a lementendő mappákat. Az Add Folder gomb megnyomására megjelenő fastruktúrából egyesével adjuk hozzá a listához a dokumentumainkat tartalmazó mappákat. A kijelölőnégyzetek segítségével egyes állományokat akár el is távolíthatunk a mentésből.
4. A további beállításokkal ne törődjünk, nyomjuk meg a Save -> Save gombot. Ennek hatására mentésünk megjelenik a bal oldali, mentéseket tartalmazó listán. Erre álljunk rá az egérrel, nyomjuk meg a jobb gombot, és válasszuk ki a Make backup lehetőséget.
5. A program elkezdi lementeni az állományokat, ahogy azt az aktuális mentés ikonja melletti kis piktogram, valamint a Tálca értesítési területén lévő ikonja jelzi. Érdemes kiemelni, hogy miközben a program menti adatainkat, mi továbbra is dolgozhatunk vele - akár új mentéseket is létrehozhatunk.
6. Ugyanilyen egyszerű a meglévő lementett állományok visszatöltése. Álljunk rá a listán a kívánt mentésre, a fastruktúrában a helyreállítandó állományra vagy mappára, nyomjuk meg a jobb gombot, és válasszuk ki a Restore Latest Version pontot.