Áldjuk a magyar nyelvet és azt, hogy nem minden érkezik meg lokalizálva azonnal. Ez a legtöbb esetben igen rosszul érint minket - ott van például a streaming szolgáltatások magyar szinkronos elérhetősége, a sok-sok külföldi nyelvezetű kezelőfelület és program, de említhetnénk a Windows 10 Cortana-ját is, amire nagyon várunk, pedig még híre sincs, hogy mikor kapjuk meg. Vannak azonban olyan esetek, amikor a lokalizálás hiánya megvéd minket. Ez az eset is ilyen.
Windows és a frissítés
Mióta a Windows agresszíven frissíti magát, többször is előfordult már, hogy érdekes újdonság jelent meg a rendszerben anélkül, hogy láttunk volna bármiféle telepítést. Az egyik, legújabb ilyen fejlesztés során a Windows 10 lezáróképernyője alakul át némileg. Amennyiben ezt nem adjuk meg fixre, hanem gyári alapbeállítást használunk, a Windows nem csupán szép képeket fog itt elhelyezni, hanem mostantól hirdetéseket is - feltéve, hogy megfelelő nyelvű (pl. angol) a Windowsunk.
A Gépházban a Személyre szabás pont alatt kell keresni a Zárolási képernyő beállításait, ahol alapértelmezetten már a Windows Reflektorfény van beállítva a kép és a diavetítés helyett. Ilyenkor nem csupán szép tájképeket és látványos grafikákat látunk a lezáróképernyőn, hanem akár reklámokat is. Például azt, hogy megjelent az új Tomb Raider játék a Windows áruházban. Sőt, a képen rögtön linket is találunk, ami a feloldott gépet el is navigálja a megfelelő helyre. A Tomb Raider nem az egyetlen hirdetés: már Minyon film is hirdetett itt és sorra érkeznek a többi cégek is.
Egyszerű kerülő, de meddig?
Nagy szerencse, hogy mindez egy pöccintéssel letiltható, sőt, hazánkban egyelőre nem is jelenik meg ez az opció. A Reflektorfénynél kell keresni a kapcsolót, amivel kitilthatjuk a reklámokat Windowsunkból.
Meg kell hagyni, a megoldás ötletes és igen célravezető - minden gép lezáróképpel indul és legalább egy pillanatig mindenki látja, letiltani pedig csak az fogja, aki rögtön tudja, hol keresse, vagy akit túlságosan is zavar. A legtöbb felhasználó ezzel a résszel nem is törődik.
Ugyanakkor a lépés felvet néhány kérdést. Például azt, hogy a későbbiekben még hol tervezi a hirdetések bevezetését az operációs rendszeren belül a Microsoft, illetve annak, aki ezt kikapcsolás nélkül elfogadja, kitolják-e az ingyenes Windows 10 frissítés dátumát, esetleg egy reklámokkal még inkább megpakolt Windows a későbbiekben teljesen ingyenes lesz? Utóbbi elsőre őrültségnek hangzik, de az AdBlockerek világában nem is olyan elvetendő ötlet egy OS-be ágyazott reklámmotor - legalábbis a hirdetők szemszögéből nézve. Persze amellett, hogy kíváncsian várjuk a folytatást, azt is reméljük, az opcionális kikapcsolás lehetősége valahogy mégis megmarad nekünk.