Rendkívül szórakoztató cikket hozott le tegnap The New York Times, amely alapján a fokozatosan egyre nagyobb figyelmet kapó internetes felhasználókövetés talán sötétebb üzlet, mint eddig gondoltuk.
Az írás apropóját a Disconnect névre hallgató startup Chrome-hoz és Firefoxhoz készített beépülőjének 2.0-s verziójának megjelenése adta, a plugin szűrőlistás módszerrel képes letiltani a netezőket követő reklámcégek szervereivel való kommunikáció nagyját. A filter hetente frissül, jelenleg olyan 2000 kémkedő hirdetőt lehet vele sötétben hagyni, plusz a kódjaik mellőzése miatt a beépülő használatával megspórolható némi sávszélesség, gyorsítható a weboldalak betöltése.
A Times cikkének igazi csattanóját az adja, hogy a plugint fejlesztő startup alapítója éveken keresztül elsőként a DoubleClicknél, majd a Google-nél a netezők követésére használható megoldásokat programozott, így Brian Kennish részéről a Disconnect 180 fokos fordulatot jelent a korábbi munkáihoz képest.
Állítása szerint a másik oldalra való 2010-es átállásának fő motivációját az képezte, hogy noha a kérdéses hirdetőrendszerek működéséről belsős információkkal rendelkezett, ám fogalma sem volt arról, hogy az összegyűjtött adatok hova kerülnek, kik és mit kezdenek vele - ezt pedig a követés technikai hátterének ismeretében rémisztőnek tartotta.