A tavalyi év végén hivatalossá vált, hogy lényegében elkészült a DirectX 12 ellenfelének tekinthető Vulkan API, az elérhetővé válását az idei év elejére jósolták az illetékesek. Ma váratlanul ténylegesen elrajtolt az AMD Mantle-re épülő programozási felület, ráadásul nem csak papíron; a szabványosítása mögött álló Khronos Group történetében ez az első "hard launch".
A lényegre térve mostantól kezdve a Khronos weboldalán keresztül elérhető a Vulkan 1.0 végleges specifikációja, plusz a programozók példakódokat és fejlesztői eszközöket is tölthetnek hozzá. Végfelhasználói szempontból ennél izgalmasabb, hogy az NVIDIA elérhetővé tette az első Vulkan API-t is tartalmazó béta driverét, a Linux és Windows 7 / 8 /10 rendszerekre telepíthető meghajtót innen szedhetik le az érdeklődők. A fogyasztói piacra szánt termékek közül egyelőre csak a Kepler (GeForce 600+) és újabb architektúrás dedikált videovezérlőket támogatja.
Hamarosan a rivális vállalatok is elérhetővé teszik majd a Vulkan API-s béta drivereiket: az Intel esetében egyelőre csak a Haswellben használt IGP-k esetében biztos a támogatás, míg az AMD oldaláról elvileg bármely GCN architektúrás GPU megfelel majd.
Frissítés: innen tölthető az AMD béta drivere, azonban a cikkünk írásakor elérhető változat az NVIDIA meghajtójával ellentétben még nem ment át a Vulkan API megfelelőségi tesztjein.
Továbbá meglepetés, hogy a mai napon elérhetővé válik a Vulkan renderelő a The Talos Principle című játékhoz, így a megfelelő hardverekkel és szoftverekkel rendelkezők már ma láthatják akció közben az API-t.
(Forrás: Tom's Hardware)