Érdekes nosztalgiahullám figyelhető meg a fotózással foglalkozó újságokat és honlapokat nézegetve. Egyrészt nemcsak a régi motorosoknak, hanem sok kezdő fotósnak is túl „sterilek” a digitális fényképezőgépekkel készült felvételek, másrészt az elmúlt években – kissé meglepő módon – ismét divatba jöttek a fekete-fehér fényképek. E divathullám a különféle grafikai tippeket szemléltető oldalakon is jól megfigyelhető: egyre több olyan leírással találkozhatunk, amelyek azt mutatják be, hogyan lehet a digitális képeket a hagyományos fotókhoz hasonlatosakká varázsolni. Természetesen e vonulatból nem maradhattak ki a szoftvergyártók sem. Ma már a legtöbb pixelgrafikus szerkesztőprogram több lehetőséget kínál a fekete-fehérré alakításra, mint az egyszerű, igencsak szegényes Convert to Grayscale parancs, mi több, az olyan célprogramok is megjelentek, mint a magazinunkban is bemutatott, ingyenes virtualPhotographer vagy a kissé húzós árú Alien Skin Exposure.
Ám amíg az ezek közül is a legtöbbet tudónak mondható Exposure-ben mintegy két tucat paraméterrel tudjuk befolyásolni az átalakítás menetét, addig a B/W Styler közel száz beállítási lehetőséget kínál – ezek tulajdonképpen lefedik a fotó előállítását az exponálástól az előhíváson át egészen a virtuális nagyítószobáig. Az „exponálás” természetesen nem azt jelenti, hogy a program egy részét le kellene töltenünk fényképezőgépünk firmware-jébe (ahogyan például az újabb Canon D-SLR gépeknél a különféle stílusokat), hanem azt, hogy az Exposure-höz hasonlóan lehetőségünk van – utólag – kiválasztani, hogy milyen típusú és érzékenységű filmet is fűzünk virtuális gépünkbe, továbbá milyen előtétlencsé(ke)t illesztettünk objektívünk elé. A típus tulajdonképpen a színérzékenységet, míg a fényérzékenység a képen megjelenő szemcsék méretét és sűrűségét jelenti. Más programoktól eltérően nemcsak színszűrőket használhatunk a kép módosítására, hanem különböző sötétségű sima vagy átmenetes, úgynevezett ND-szűrőket is, sőt polárszűrőt is, amely esetünkben nem tesz mást, mint hogy sötétíti a kék, illetve világosítja a sárga területeket. Ezenkívül különféle lágyítószűrőket is kínál a Diffusion Filters listán, illetve oldalon, valamint a Split B/W oldalon kettős színszűrőt is beállíthatunk – egyet a sötétebb, egyet pedig a világosabb képrészeknek.
Egy kiválasztott szín árnyalatait kihagyhatjuk az átalakításból
Ahogyan említettük, a B/W Styler nem áll meg ott, ahol a többi program, hanem beavatkozhatunk az „előhívás” és a „nagyítás” folyamatába is. Például rövidebb vagy hosszabb hívási időt választva módosíthatjuk felvételünk kontrasztját – amelyet egyébként a csúszkák tologatásával külön növelhetünk vagy csökkenthetünk a kép világosabb és sötétebb részein –, vagy akár három fényértékkel világosíthatjuk, illetve sötétíthetjük fotónkat. Egy-két kattintással Low Key vagy High Key képeket is előállíthatunk. Miután készen vagyunk az előhívással (vagy tulajdonképpen már akár előtte is), a nagyításhoz kiválaszthatjuk a fotónk karakteréhez legjobban illő multigrade fotópapírt (az extra lágytól az extra keményig) és színezőanyagot. Ez utóbbiból a program húsz klasszikus árnyalatot kínál (a brómolajtól a különféle szépiákon át az urániumig), de természetesen tetszőleges színárnyalatot és –telítettséget is beállíthatunk.
Lehetőségünk van csak a kép egy részének fekete-fehérré alakítására is. A szelekció történhet szín alapján – a legegyszerűbben a Selective B/W oldalon állíthatjuk be –, de az Expert lapon választhatunk lineáris vagy körkörös átmenetes, illetve színtelítettség vagy világosságérték szerinti maszkolást is.
A B/W Styler egyik nagy erénye a hagyományos fotográfiáét követő nyelvezete, ahogyan az is jó megoldás volt a fejlesztőktől, hogy a sok beállítási lehetőséget úgy helyezték el a könnyen átlátható felületen, hogy segítségével mind a kezdő, mind a haladó felhasználók megtalálják a számukra optimális utat.
Hosszasan kell játszogatni a színszűrők beállításaival, mire sok, eredetileg világos színből sötét árnyalat lesz a monokróm képen
Adatok
- Photoshop-kompatibilis bedolgozómodul
- Digitális fotók átalakítása fekete-fehérre
- Háromféle üzemmód
- Választható film, érzékenység, szűrők, laboreffektusok, papír stb.
- Letölthető demó
- Ár: 49,95 USD (kb. 10 000 Ft)
Értékelés
Előny: 8 és 16 bites képek kezelése, sokféle beállítási lehetőség, egyszerű használat, hagyományos elnevezések
Hátrány: nincs PowerPC-s Macintosh-verzió, kevés az előzetes beállítás, nincs negatív effektus
Teljesítmény: 94
Szolgáltatás: 90