Fél év borzalmasan hosszú idő a videokártyák világában, főleg, ha nem arról van szó, hogy nem jelent meg új Radeon, hanem arról, hogy ennyi ideje új, stabil WHQL driver sem készült! Mi történik az AMD főhadiszállásán? Mindenki nyaral vagy nem játszanak már? Még csak haragudni sem tudnánk az AMD-re, ha ez lenne a bevett és a vetélytárs sem erőltetné magát, de az NVIDIA-tól épp az ellenkezőjét látjuk: sorra jelennek meg az újabb, még jobban optimalizált driverek és a PR gépezetük is igyekszik kihangsúlyozni, hogy minden, újonnan megjelenő AAA játékhoz egyedileg optimalizált drivert készítenek. De mi történt az AMD-nél és mire számíthat az, aki anno Radeonra szavazott?
Optimalizálás és amit nélküle kapunk
A driverek hihetetlenül fontosak, főleg a videokártyáknál: javarészt ezen múlik, hogy az adott játékmotor hogyan képes kihasználni a grafikus hardvert. Azt már régen megtanultuk, hogy ha nincsen optimalizálás és csak általános feladatként kell futtatni egy-egy játékmotort, bizony a várnál és hirdetettnél sokkal rosszabb teljesítményre számíthatunk csak. A speciális effektek ilyenkor általában megfelezik a teljesítményt, az élsimítás aktiválása még egy csúcskategóriás hardveren is rizikós, a több GPU-s használatról pedig le is tehetünk.
Az AMD decemberben ambiciózus tervet jelentett be: az Omega driverek egy új generációt képviselnek, amelyeket a Radeon-tulaj játékosok mostantól rendszeresen megkapnak, méghozzá automatikus, önálló frissítőrutinon keresztül. A játékokhoz megjelenésük előtt elkészülnek az optimalizálások, a CrossFireX-profilokat folyamatosan javítják és még sorolhatnánk. Ehhez képest a legutóbbi driver december elején jelent meg! Ez az Omega 14.12 és azóta ez az utolsó WHQL Radeon driver. A 2015-ös év első fele különösen zsúfolt volt PC-s játékok terén, ezért is megdöbbentő, hogyan engedhet meg magának féléves pihenőt az AMD.
A kaput a Project Cars tette be a legtöbb játékosnál. Hiába jelent meg egy bétás, digitálisan nem aláírt driver áprilisban (15.4 béta), az optimalizálás és hibajavítások nagyon-nagyon hiányoznak. A Project Cars, egy gyönyörű és élvezetes autóversenyes játék egyszerűen borzalmasan fut Radeonon és ez nyilvánvalóan nem a hardver gyengeségének vagy a motor hibájának, hanem a driver elavultságának tudható be. Az semmi mással nem magyarázható, hogy egy viszonylag régi GeForce GTX 760 a Radeon R9 290-es kártyáig bezárólag mindent képes földbe döngölni, a GTX 960 pedig van olyan erős, mint egy R9 290X!
Persze a neten rögtön megvádolták a játék készítőit részrehajlással, akik azonban hivatalosan is igazolták, hogy többször is megkeresték mindkét GPU-gyártó céget. Az NVIDIA rögtön válaszolt is és anélkül, hogy pénzt adott volna (értsd: megvette volna a fejlesztőcéget kilóra), segített az optimalizálásban. Az AMD ezzel szemben hiába kapott 20 tesztkulcsot, nem válaszolt semmit.
Halvány reménysugár
Az AMD – vélhetően látva az online közösség felháborodását – hivatalosan is válaszolt, hogy már dolgozik a 15.5-ös WHQL driveren és addig is ki fog adni minden nagyobb játékhoz dedikált javítást. Ez 2 hete volt, azóta sem bétás driver, sem javítás nem jelent meg. Az AMD-nek a június nagyon fontos hónap, a Carrizo mellett az Radeonok is érkeznek, így június végéig egészen biztosan megkapjuk az új drivert.
A leleményes Radeon-felhasználók azért legalább a Witcher III-hoz megtalálták a szükséges beállítást. A HairWorks alapvetően NVIDIA extra, amely a bundákat, hajakat teszi realisztikussá – látványos effekt, amiről nem szívesen mond le az, akinek erős PC-je van. Ha azonban simán bekapcsoljuk, nem csak NVIDIA, de AMD VGA-t is térdre kényszerít. Ehhez nincsen másra szükségünk, mint az AMD Catalyst programban felvenni a Witcher3.exe-t, és a profiljában a Maximum Tessellation Levelt 8×-os értéken rögzíteni. Ez gyárilag 64×-es értéken van, ezért kényszerít térdre nagyjából bármilyen videokártyát (még a GTX 980-at is).