A CS6 budapesti zártkörű bemutatásakor a programok újdonságait ecsetelő előadás nem kevés stand-up elemmel volt dúsítva. Az Adobe érezhetően a „lassú víz partot mos elvet" követi, és minden évben apró újdonságokkal egészíti ki a szoftvereit. A CS5.5-felhasználóknak így csak néhány szoftver esetén tudjuk azt mondani, hogy ha tehetik, frissítsenek a legújabb kiadásokra.
Ilyen például a Mercury Engine-nel felvértezett Photoshop, a 25 év után újraírt Illustrator, a post-Flash korszakra készített Flash Professional vagy a 3D kameratrackeléssel megtámogatott After Effects. Ezen véleményünk azután sem változott, hogy személyesen faggathattuk a Creative Suite szoftvereinek készítőit. Mindegyikük azt állította, hogy az eddigi legjelentősebb kiadással van dolgunk, de igazából ezt csak Tom Barclaynak, a Flash termékmenedzserének, valamint Rufus Deuchlernek, az Adobe evangelistájának hittük el. A CS6 ugyanis főként nem a programok, hanem a Creativ Cloud megjelenése miatt fontos mérföldkő.
Teljes csomag havi 50 euróért
A világ 37 országban - köztük Magyarországon is - elérhető havidíjas szolgáltatás keretén belül az előfizetők az Adobe minden erőforrásához és programjához hozzájuthatnak, amely összeg eltörpül például a Design Standard körülbelül 500 ezer forintos vagy a Master Collection megközelítőleg 1,1 millió forintos árához képest. Így például egy három hónapos projekten dolgozó vállalkozásnak nem kell megvásárolnia a drága csomagokat, mivel az ár töredékéért legálisan hozzájuthat a nélkülözhetetlen kreatív alkalmazásokhoz.
A fenti 50 eurós összeg azon magánszemélyekre lesz érvényes, akik egy évre előre befizetnek, míg havi megújítással 75 eurót kell majd félre tenni. Ezen felül csapatoknak 70, diákoknak pedig 30 euróba kerül a teljes pakk. Az előfizetők valóban mindent megkapnak: ingyen letölthetik az Adobe alkalmazásait (köztük a Lightroom és a Muse legfrissebb verzióját is), 20 GB tárhelyhez jutnak, egyedi azonosítójukkal szinkronizálhatják állományaikat eszközeik és gépei között, hozzáférnek a Business Catalyst, a Typekit és a Digital Publishing Suite szolgáltatásokhoz, valamint a közösségi tartalmakhoz és a terméktámogatáshoz. Nem licenckulccsal kell majd telepíteni a szoftvereket, hanem az Adobe ID alapján döntik el a kliensek, hogy érvényes előfizetéssel használják-e őket. Ha nem, akkor leállnak, és Rufus Deuchler elmondása alapján nehéz lesz kicselezni őket, hiszen letiltanak, ha huzamosabb ideig nem kapnak a szerverektől egy megerősítést az előfizetés valódiságáról.
A mobilplatformokra írt alkalmazások - Photoshop Touch, Collage, Proto stb. - nem lesznek részei az előfizetésnek, így azokat külön kell megvásárolni, ám az Adobe ID birtokában azok is a kreatív ökoszisztéma részei lehetnek. Segítségükkel a felhasználók bárhol rögzíthetik az ötleteiket, hogy később a PC-s/maces vastag kliensekkel megvalósítsák azt.
Közös újdonságok
A szoftverek szintjén közös újdonság a megújult felhasználói felület (Photoshop, Illustrator, Premier Pro), a több képernyőre publikálás miatt az adaptív elrendezések használata (InDesign, Dreamweaver), a content collector megjelenése (InDesign), a HTML5 és CSS3 világ jobb kiszolgálása (Flash Professional és Dreamweaver), valamint a 64 bites támogatás kiszélesítése és a teljesítménynövekedés (Photoshop, Illustrator, Premier Pro és After Effects). Az Adobe egyébként majd minden szoftvernél Mercury Performance Engine-ről beszél, ám természetesen nem arról van szó, hogy ugyanaz a motor dolgozik mindenhol, pusztán egy általános optimalizálásról beszélhetünk, amelyet - talán marketing szempontból - próbálnak egységesen elnevezni. Akárhogy is van, a Mercury Engine az egyik olyan elem, amely miatt véleményünk szerint érdemes a CS6-ra frissíteni, főként ha rendre nagy felbontású állományokkal dolgozunk.
A továbbiakban egyenként megvizsgáljuk a kreatív csomag szoftvereit, Jakab Zsolt, az Adobe szakembere jóvoltából az új Photoshopot korábban már részletesen is elemezzük. Valamint ha tudni szeretné, hogy az új Premier Pro és After Effects miként működik a gyakorlatban, akkor a Meichl Mátyással készült korábbi bemutatónkat ajánljuk.
A cikk a következő oldalon folytatódik!
Illustrator CS6
Az idén 25. születésnapját ünneplő Illustrator történetének legnagyobb átalakulásán ment keresztül, legalábbis a felhasználói felületet tekintve. A régi motor már a fejlődés gátja volt Brenda Sutherland, a vektorgrafikus alkalmazás termékmenedzserének elmondása alapján, ezért is döntöttek a program letisztázása mellett. Ez több mint 40 változtatást eredményezett, így az eszközök elérése még direktebbé vált, s persze az új UI-t valamilyen szinten szokni kell. A szürke megjelenés a szoftvernél is alapbeállítás lett, ám ezt könnyen átállíthatjuk. A Control panel például az eddigieknél sokkal kontextusérzékenyebb, illetve a Macintosh felhasználóknak jó hír lehet az, hogy részben az átalakításokkal a CS6-ban már a le és fel gombokkal is lehet váltani a betűkészletek között.
Fontos újdonság ezen felül, hogy az Illustrator is kapott egy Mercury Performance motort, amely mellett a natív 64 bites támogatás is megjelent - Windows és Mac OS X alatt egyaránt -, így a nagyobb fájlok megnyitása, mentése és előnézete gyorsabbá vált, az interakciók pedig még reszponzívabbak lettek. Az új tracing motor a pixelalapú képeket még hatékonyabban tudja vektorosítani, a színeket és a vonalakat is pontosabban határozza meg, ami az utómunkálatok során meghálálja magát. Utóbbi funkciónak ismétlődő minta (Pattern) készítésekor is nagy hasznát vehetjük, amely képesség egyébként talán az Illustrator CS6 legtöbbször bemutatott funkciója, a megoldás ugyanis egy külön szerkesztő felületet kapott, ahol az eredeti vektoros rajzon további műveleteket is elvégezhetünk, illetve konfigurálhatjuk, hogy miként rendeződjenek el az ismétlődő objektumot.
Az így készített mintát a véglegesítést követően rögtön használatba vehetjük. Újdonság még, hogy immár a vonalakra is alkalmazhatók lettek színátmenetek, amely nem csak akkor jöhet jól, ha éppen egy kipufogót kell élethűbbé tenni. Azaz az Illustrator nem tartogat túl sok újdonságot, inkább a Mercury Engine megjelenése és az új kezelőfelület miatt érdemel figyelmet.
Főbb újdonságok:
- Leporolt kezelőfelület
- Mercury Engine
- Mintakészítő
InDesign CS6
A több képernyőhöz igazodó, adaptív elrendezések jelentik az InDesign 6-os kiadásának legfontosabb újdonságát. E téren a szoftver a Dreamweaverrel jár párban (Fluid grid), és az új funkciók közül az alternatív elrendezések használata (alternate layout), a Liquid oldali szabályok, a tartalmak összekötése (Link content), az új foliopublikáló és valamilyen szinten a copy/paste helyére lépő Content Collector is mind ide köthető. A Liquid oldali szabályok definiálásával megadhatjuk azt, hogy az oldalak miként adaptálódjanak a különböző képernyőfelbontásokhoz, tájolásokhoz, így azokat nem kell minden esetben nulláról elkészíteni.
A definiált szabályok alapján az InDesign megpróbálja intelligensen betördelni a tartalmat, adaptálódva az új képernyő paramétereihez. Az alternatív elrendezéssel pedig minden egyes dokumentumnál több felbontás dimenzióját jeleníthetjük meg a monitoron, így könnyedén létrehozhatunk egy olyan dizájnt, amely például horizontális és vertikális tájolásnál is gusztusosan néz ki. Munkákat megkönnyítve ketté is oszthatjuk a munkaterületet, egyszerre két felbontást/tájolást megjelenítve. E téren hasznos eszközt ad a kezünkbe a Link Content, amelynek használatával egy szülő-gyermek viszony jön létre az oldalak között. Azaz ha a mesteroldalon valamit módosítunk, arra az InDesign egy felkiáltójellel az alárendelt oldalnál figyelmeztetni fog.
Fontos, hogy ez oda-vissza nem működik, ugyanis ahogy Chris Kitchener, az InDesign termékmenedzsere kérdésünkre elmondta, a szoftver e téren csak a mesteroldalakat figyeli. Fontos újdonság még a Content Collector, amely jóval fejlettebb, mint a sima Ctrl-C/Ctrl-V páros. Segítségével az eddigieknél sokkal pontosabban vihetők át egyik dokumentumból egy másikba az objektumok (egyszerre akár több is) úgy, hogy azok fő karakterisztikája egyáltalán nem változik meg. Így akár komplett űrlapok is átráncigálhatók, főként hogy az új verzióban már látványos interaktív PDF formok készíthetők az InDesign közreműködésével, akár az Acrobat Pro mellőzésével is.
Főbb újdonságok:
- Liquid Layouts
- Content Collector
- Interaktív űrlapkészítés
After Effects CS6
A vizuális effektek és mozgó animációk létrehozásában élen járó szoftver kapcsán a legnagyobb változás a „motorháztető" alatt történt. Eddig az After Effects-felhasználók életét alaposan megnehezítette az, hogy az új ötletek megvalósítása után majd minden esetben újra kellett renderelni a projektet. Ezen időveszteséget próbálja megszüntetni az új Global Performance Cache, amely három fejlesztést egyesít.
A Global RAM cache az éppen nyitott projekt esetén a gyorsítótárba menti a rétegeket. Ekkor zölddel jelöli azokat, amelyeket a belső memóriában tárol, kékkel a lemezen tárolt objektumokat, míg a piros a nem lementett sávokat jelöli. A gyorsítótárazott elemek így sebesebb (valós idejű) visszajátszást tesznek lehetővé, vagyis a szoftvernek már nem kell minden egyes alkalommal újraszámolnia a változatlan képkockákat. Erre épül a Persistent disk cache, amely az újra betöltött projekteknél a korábban cache-elt elemeket előhívja, míg a továbbfejlesztett OpenGL támogatás a videokártyák erejének jobb kihasználásában segít.
A javított teljesítmény mellett érdekes új funkciókat rejt az After Effects. Közülük kimagaslik a 3D Camera Tracker, ami egy 2D-s felvétel elemzése után felkutatja a perspektivikus pontokat, amelyekkel úgy tudunk egy objektumot elhelyezni, mintha 3D-ben dolgoznánk. Steve Forde, a szoftver vizuális effektusokért felelős vezető termékmenedzsere kérdésünkre szemléletes példát hozott. Egy asztalon lévő képkeretben új fotót helyezett el, s a videót elindítva a program mozgás közben is a helyén tartotta azt. Tapasztaltunk szerint egyelőre nem teljesen tökéletes a megoldás és csak ritkán lehet vele gyors eredményt elérni. A számos apró újdonság mellett kiemelhető még a szorosabb Illustrator-támogatás, amellyel az átmentett vektorgrafikák egy kattintással After Effects kompatibilissá tehetők, így a szoftveren belül további műveleteket lehet azokon elvégezni. Érdemes is, mivel az új 3D ray-traced motorral a szövegeket és alakzatokat látványos háromdimenziós objektummá alakíthatjuk. Persze új beépített effektek is érkeztek: több mint 80 darabot rejtettek el a CS6-os szoftverben.
Főbb újdonságok:
- Új globális RAM cache motor
- 3D kamera mozgáskövető
- Szorosabb Illustrator-támogatás
Premier Pro CS6
A videoszerkesztő egy teljesen új felhasználói felületet kapott, amely immár nem egy repülőgép műszerfalára emlékeztet. Alapesetben csak a legfontosabb vezérlők vannak jelen, és így nagyobb teret kaptak a lényegi elemek: a szerkesztett mozgóképek. A Windows menün belül a Workspace csoportnál könnyen egy kattintással vissza lehet térni a CS5.5-ös állapotokhoz, de ami ennél is fontosabb, az elvégzendő feladatok szerint is gyorsan át lehet alakítani a paneleket.
A Projekt ablakban a kis betekintők használata egyszerűbbé vált: egyrészt átméretezhetők lettek, másrészt ikonokkal jelzik, hogy audió- vagy videotartalmukat felhasználták-e már, és ha igen, akkor hány alkalommal. Sőt az egér mozgatásával tekerhetővé váltak, és a J-K-L-alapú navigálás is működőképes esetükben. A monitorpanelek alatti ikonok száma szintén csökkent, amely jó húzás volt, főként mert a + gombbal bármikor hozzáférhetünk a teljes készlethez. A felülettel kapcsolatban megemlíthető még az újratervezett audió mixer és a továbbfejlesztett többkamerás támogatás. A Mercury Playback Engine teljesítményét is javították, így az már képes együttműködni a legújabb hardverekkel, valamint bizonyos esetekben folyamatos lejátszást biztosít még a szűrők alkalmazása közben is.
Erre jó példa az új Three-Way Color színkorrekciós eszköz, amellyel a videó megállítása nélkül kísérletezhetünk a színekkel. A Premier-felhasználóknak emellett jó hír lehet, hogy az After Effects Warp Stabilizer eszköze immár a videovágóban is hadra fogható. Az újdonságokkal kapcsolatban kiemelhető még az új vágási funkció, valamint az, hogy immár az idővonalon egységesen is mozgathatók a részegységek. Azaz egy kivágott rész után nem kell többé mindent egyenként arrébb tolni. A Ripple vágóval pedig egy monitoron jeleníthető meg a kimeneti és a bemeneti állapot, így gyorsan kivitelezhető egy pontos vágás. A magyarra nehezen lefordítható Adjusment layers kifejezés a Photoshop és az After Effects szakiknak már ismerős lehet, nos a továbbiakban a premieresek is kihasználhatják a korrekciós rétegek előnyeit.
Főbb újdonságok:
- Letisztult kezelőfelület
- Javított Mercury Engine
- Új vágási képességek
Flash Professional CS6
Leginkább a Flash Professional esetén érezhető az, hogy valóban egy mérföldkőnek számító kiadásról van szó, az elmúlt egy évben ugyanis meglehetősen hányattatott sorsa volt a Flashnek. Az Adobe a mobileszközökön hibernálta a keretrendszer fejlesztését és a HTML5 térnyerésével is egyre nehezebb érveket találni a maradása mellett. A szoftver fejlesztői azonban megoldották, hogy a Flash Professional továbbra is fontos része legyen a kreatív csomagnak. Az AIR platform jelentette az egyik kiutat, amely hangsúlyos szerepet kapott a fejlesztések során.
Egyrészt a programot felkészítették natív kiegészítők fogadására, amellyel a mobilplatformokra fejlesztő felhasználók könnyedén implementálhatnak olyan készülék- és rendszerspecifikus elemeket, mint a hangvezérlés, az akkumulátor töltöttségének lekérdezése, az SMS-küldés vagy éppen az iAd/AdMob hirdetési rendszer használata. E beépülők jelentősen megkönnyíthetik a fejlesztést. A Flash Professional felületén ezen felül a szoftverboltokba publikálás is könnyen elvégezhető, sőt biztos ami biztos, az AIR futtató környezet is hozzácsapható az alkalmazáshoz. A tesztelést segíti, hogy a beépített Android/iOS emulátor immár az érintést és a gyorsulásmérőt is tudja szimulálni.
Egyedül a Windows Phone szerelmesei maradtak hoppon, ám Tom Barclay, a Flash vezető termékmenedzsere kérdésünkre elmondta, hogy a platform idővel biztosan támogatott lesz. A fejlesztők munkáját segíti ezen felül a Stage3D érkezése is, ami hardveres gyorsítást képes biztosítani az Adobe AIR alkalmazásoknak, illetve a Sprite Sheet generátor, amely a bitmapalapú objektumokból ki tudja szűrni a hasonlókat optimalizálva a megmaradt elemeket, így az animációk kisebb mértékben terhelik a rendszereket. A HTML5 előretörésére pedig a CS6-tal megjelenő Toolkit for CreateJS ad csattanós választ. Közreműködésével a Flash animációk veszteség nélkül JavaScript kódokká alakíthatók, így az ActionScript mágusok könnyedén alkalmazkodhatnak a HTML5 dominálta új webhez, a már meglévő tudásukat és szoftverüket használva.
Főbb újdonságok:
- Natív AIR kiegészítők
- CreateJS Toolkit
- Stage3D hardveres gyorsítás
Dreamweaver CS6
A programnak már a CS5.5-ös verziója is nagy lépést tett a mobilvilág felé, így nem meglepő, hogy az új kiadás ezt a vonalat viszi tovább, természetesen azt új HTML5 és CSS3 képességekkel megfejelve. A tavaly megjelent Dreamwaver számos újdonságot tartogatott, ám míg esetében a honlapok tervezésekor külön projekteket kellett létrehozni az eltérő képernyőkhöz (desktop, mobil, tábla), addig a CS6-ban megjelent Fluid grid elrendezéssel a felbontáshoz igazodó oldalak alkothatók egyetlen projekten belül.
Az adaptív divek gyakorlatilag egy speciális konténernek felelnek meg, ami alkalmazkodik az elérhető felbontáshoz. Segítségükkel, valamint a hagyományos elemekkel könnyen létrehozhatunk olyan oldalakat, amelyek mobilon, táblán és a PC-n is gusztusosan néznek ki, legyen szó akármilyen tájolásról. A tesztelést segíti az új - WebKit motorral dolgozó - Live nézet, valamint a munkaterület jobb alsó sarkában lévő felbontásváltó eszköztár. Érdemes vele kísérletezni, és ha jót akarunk, akkor a legkisebb felbontáshoz próbáljunk meg igazodni. A mobilfejlesztést segíti ezen felül az új jQuery Swatches panel, amely előre definiált témákat tartalmaz, így segítségével pár perc alatt összehozható egy okostelefonokra célzott oldal.
E téren egyébként a beépített PhoneGap modult is továbbfejlesztették, amely natív mobilalkalmazások készítését teszi lehetővé, amelyeket most már QR kód segítségével is telepíthetünk okostelefonunkra. A dizájnerek kedvéért a CSS3 transitions támogatása is bekerült a Dreamwaverbe, amellyel látványos átmenetek készíthetők plusz kód begépelése nélkül. A Business Catalyst integráció volt mégis az, ami miatt a program megérdemelten kapta meg az új verziószámot. A szolgáltatással ugyanis felküldhetjük weboldalunkat az Adobe felhőjébe, amely gondoskodik a rendelkezésre állásról, adatbázisaink védelméről, az analitikáról, a beérkező vásárlásokról és így tovább. Mint érződik, a megoldás mögött egy komoly tartalomkezelő rendszer lakozik, sőt akár saját webshopot is indíthatunk e módszerrel. Az alapcsomag havi hat dollárba kerül, amely 1 GB forgalmat és 100 MB tárhelyet ad.
Főbb újdonságok:
- Fluid grid elrendezés
- CSS3 átmenetek
- Business Catalyst integráció