A Windows 10 már a kanyarban van – nyáron megérkezik és már nagyon sok mindenkinek ingyenes lesz. A Microsoft feltett szándéka, hogy pillanatok alatt átveszi az OS-ek piacán a vezetést, vagy legalábbis a Windowsok részesedésében a 10-es lép nagyon gyorsan az első helyre. Az új Windowsok mindig híresek voltak arról, hogy néhány új, ma még ritkaságnak számító technológiát és hardvert már natívan támogatnak – nincs ez másként a Windows 10-nél sem. Összeszedtünk öt olyan technológiát, amelyeket támogatni fog natívan az új Windows és amelyek várhatóan el is terjednek a végfelhasználók körében.
Arcfelismerés 3D
A jelszótól szabadulni nagyon-nagyon nehéz, de ha már egyszer megadtuk, mindenféle egyéb azonosítási megoldást beállíthatunk. Az ujjlenyomat PC-n már nem újdonság, mobilon szépen terjed, de vannak már biztonságosabb és/vagy kényelmesebb megoldások is. A vénaszkenner és hangfelismerés még nem túl elterjedt, azonban sok gyártó ráállt az arcfelismerés tökéletesítésére és ebben lát fantáziát a Microsoft is. Az Intel RealSense3D kamerájával térben is „lát” a PC, vagyis mélységet is és sokkal pontosabban és gyorsabban felismeri a tulajdonost.
Szebb 3D, gyengébb hardveren is
A szebb, jobb, kevésbé erős hardverrel is használhatóan gyors 3D grafika kulcsát már (újra) felfedezték, de még a Windows 10 megjelenéséig, valamint az ezt támogató játékok elkészültéig várnunk kell. A titkos összetevő a DirectX 12, amely hardverközeli, így a rendszer sok-sok fékező berendezését megkerülve, közvetlenül éri el a videokártyát. Emellett a mára fojtogatóvá vált limiteket is alaposan kitolták. Erre már működő példa is van az új Futuremark 3DMark-ban, amely a DX12 API-n képes a DX11-nél nagyságrendekkel több tárgyat kirajzolni a képre úgy, hogy közben a sebesség nem csökken drasztikusan.
USB 3.1
Az új adatkapcsolatnál mindenki elsőre a megduplázott adatátviteli sebességre kapja fel a fejét, pedig talán nem is ez a legfontosabb. A 10 Gbit/s mellett ugyanis sok más változást hoz az új szabvány. Például az USB-C micro csatlakozót, amely ráadásul a kábel mindkét végén azonos, így a kényelmesebb a használata. A szabvány segítségével sokkal nagyobb áramerősség is leadható, így az adatátvitel mellett gyorsabb töltésre, sőt, akár notebookok töltésére is alkalmas az USB-C. Ez azt jelenti, hogy talán-talán végre, néhány éven belül egységessé válik a notebookok és hibridek töltőcsatlakozója (is). Ne feledjük, az Apple már beállt a sorba, méghozzá előre, és ez azt jelenti, hogy sok másik cég fogja követni hamarosan. Akárhogy is legyen, annyi biztos, hogy megfelelő hardver birtokában a Windows 10 támogatni fogja az új szabványt.
Kijelzők
A Windows 8-nál már találkoztunk a 4K-s skálázási problémákkal, amely különösen kis képátlónál és régebbi programoknál okoz komoly gondokat. A Windows 10-nél ezt megoldja a Microsoft, a skálázás, többkijelzős megjelenítés sokkal jobb lesz, de ez még csak a kezdet. A felbontás tovább nő és már a 8K-t is natívan támogatja az új rendszer, sőt, végre OLED kijelzők is megjelenhetnek. A felbontás így várhatóan még a Windows 10 idejében eléri a 7680x4320-at, amihez a szükséges DisplayPort 1.4a is adott lesz.
Az élet zsinórok nélkül
Egyre több zsinórnélküli technológia jelenik meg a késztermékekben, sőt, nem is holmi bétás, nehézkesen használható dolgok, hanem hasznos és jól működő megoldások. A Windows 10-től elvárható, hogy ezeket mind támogatni fogja. Ebbe beletartozik a zsinórnélküli töltés, a 7 Gb/s-os WiGig adatátvitel, az összes LTE kapcsolat, amelyeket intelligensen fog kezelni – ha éppen forgalmi korlátos a kapcsolat, a rendszer nem fogja frissíteni magát (a Windows 8.1-hez hasonlóan, de annál fejlettebben). A szenzorok is megjelenhetnek a Windows 10-es gépeken – legalábbis szoftveres akadálya nem lesz. Az előzetes hírek szerint kapunk hőmérőt, légnyomás-mérőt és még számos más szenzor támogatását, amelyek például megkönnyítik a hibrid használatot (Continuum).