A bevezetőben emlegetett Pokoli Operátor a vállalati számítástechnika gúnyfigurája teljes kontrollt gyakorol a vállalati erőforrások, így a nyomtatás felett is, ám szélsőségesen önző szempontjait ismerve joggal kérdőjelezed meg hatékonyságát, sőt akár hasznosságát is. Szerencsére sokat fejlődtek az IT és nyomtatásmenedzsment lehetőségei, hasonlóan magukhoz a készülékekhez a hőskor óta, és akár helyi, akár felhő alapú felügyelet mellett döntsön is egy vállalat, a menedzselt HP nyomtatóflotta szervizeseményeit biztonságosan és hatékonyan kezelheti. Legtöbbször anélkül, hogy fel kellene állni a monitor elől.
Két lábbal a földön
Érthető igény egy vállalat részéről, ha önállóan szeretné menedzselni nyomtatóparkját, ilyenkor persze megfelelő hardverre is szükség van, amin a HP Web JetAdmin (WJA) futtatható. Ez lehet ugyanaz a gép, amin a költség menedzsment szerver is fut, a minimális elvárás operációs rendszer tekintetében a Windows Server 2008R2. Az IT adminisztráció a HP Web JetAdmin adatlapja alapján be tudja állítani a szükséges hálózati portokat és protokollokat és az SMTP szervert, utóbbi az email küldéshez szükséges. A rendszer a WJA Proxy Agent beiktatásával képes közvetlenül munkaállomásokra kötött nyomtatókat is felügyelet alá vonni, beleértve számos nem HP gyártmányú modellt is.
A WJA felületen követhetik az adminisztrátorok a nyomtatóflotta állapotát, a szerviz- és hibaeseményeket, a kellékanyag felhasználást és a felhasználási adatokat, mindezekről jól áttekinthető jelentéseket is készíthetnek, akár automatikusan. Kevesebb vesződséggel jár majd az újonnan érkező nyomtatók beállítása, a Web a csoport házirend alapján automatikusan, távolról és kötegelten is képes elvégezni a konfigurációt. Automatikus érvényre jutnak a biztonsági beállítások, és a firmware frissítések kiküldése is automatizálható. A biztonsági lehetőségekhez tartozik a nem használt portok tiltása, a driver és firmware frissítések hitelesítéshez kötése, és persze a felhasználási adatok naplózása.
A zökkenőmentes üzemeltetés érdekében a WJA a lehetőségek szerint proaktívan, e-mail üzenetek formájában értesítheti az üzemeltető diszpécser szolgálatát a készülékek rendszerüzeneteiről, a hibaüzenetekről és a kellékanyagok fogyásáról. Az IT adminisztráció VPN hozzáférésen keresztül adhat hozzáférést a HP Web jetAdmin szerverhez a diszpécser szolgálat számára.
Fél lábbal a felhőben
Minden szerviz- és hibaesemény kezelésére képes tehát a HP Web JetAdmin, miként lehetne még ennél is simábban üzemeltetni a flottát? A felhő alapú HP Smart Device Services hozhat további előrelépést, illetve megoldást jelenthet olyan kisebb vállalkozások és nyomtatóflották számára, melyek nem tartanak fenn saját IT infrastruktúrát és támogató személyzetet - ők jellemzően már amúgy is felhő alapú szolgáltatásokkal dolgoznak. Nincs szükség szerver kitelepítésére, és a VPN beállításával sem kell foglalkozni, csupán egy DCA (Data Connector Agent) szükséges, mely helyileg fogja össze a kompatibilis készülékek kommunikációját egyetlen biztonságos porton.
Így a készülékek menedzselése nem a helyi hálózaton, hanem az üzemeltető cégnél zajlik, a nyomtatásüzemeltető technikusok első kézből értesülhetnek az eseményekről, hibákról és könnyebben osztályozhatják is azokat, sőt, közvetlen kapcsolatba léphetnek a készülék előtt álló, a hibát észlelő felhasználókkal.
A felhasználó így nem csak beírhatja a hibabejelentő alkalmazásba a hibajelenség leírását, hanem azonnali, interaktív segítséget is kaphat a technikustól. Ez segíthet a hiba pontosításában: kár lenne a technikust pótalkatrészekkel a helyszínre küldeni, ha még előbb kideríthető, nem hardveres hiba miatt nem jelenik meg a cím a borítékon, hanem azért, mert nem megfelelő állásban lett a tálcába helyezve. Hasonló esetek könnyen felderítetlenül maradhatnak a készülékbe épített online segítségnyújtás hiányában, jelentős költséggel terhelve az üzemeltetőt és fennakadást okozva a nyomtatásban és a munkában.
A menedzselhető HP készülékek beágyazott Windows platformmal dolgoznak, mely támogatja a modern biztonsági és hitelesítési eljárásokat, iparági támogatása pedig hosszú távon megoldott. Ehhez Android alapú kezelőfelület társul, amire könnyen és gyorsan fejleszthetők alkalmazások, megkönnyítve a különféle felhő alapú szolgáltatások és helyi, egyedi projektek támogatását. A vegyes platform tehát szabad kezet ad az ügyfélnek arra, hogy saját Web JetAdmin szerver segítségével menedzselje a flottát vagy a hatékonyabb szerviztámogatás érdekében a HP Smart Device Services felhőszolgáltatásra bízza azt, sőt, a váltásra később is lehetőséget ad.