Valahol ironikusnak is lehetne mondani, hogy egy csomó vállalatnál évek óta könyörögnek a kollégák a távmunka engedélyezéséért, aztán a járvány beindulásakor hirtelen a tiltott kategóriából az eltűrt állapotot átugorva kötelező lesz belőle. De a koronavírusnak láthatóan rossz a humora, ugyanis azért a home office-ra való átállásra általában nem pár napot kell(ene) hagyni, és jól kiépített rendszerekkel, betonbiztos infrastrukturális és szolgáltatási háttérrel kell belevágni. De persze ez van, most sürgősen kell megoldani a dolgot.
Az egyik ilyen döcögős témakör a kommunikáció: az otthon maradó alkalmazottak sok esetben nem tudnak valamilyen cégre szabott saját megoldást használni erre, hanem olyan meglévő megoldások felé fordulnak, mint a Microsoft Teams, a Slack vagy a Zoom. Ezzel még nem is lenne baj, jóféle appok ezek, csak épp a jelek szerint az üzemeltetők nem készültek fel arra, hogy a legszebb álmaikat is megsokszorozó érdeklődést kell kiszolgálniuk szinte egyik napról a másikra.
A Zoom lett például az elmúlt napok legtöbbször letöltött üzleti alkalmazása az App Store-on, de máris felbukkantak olyan visszajelzések, hogy a szolgáltatás akadozik, vagy néha akár teljesen le is áll. Sajtóinformációk szerint egyszerűen arról van szó, hogy a mögötte álló szerverkapacitást az eddigi átlagos használatra tervezték, így egyszerűen képtelen kiszolgálni a kényszer-távmunkás igényeket. Ugyanígy a Slack és a Microsoft Teams felől is érkeztek ilyen információk, szóval most mindenki gőzerővel azon dolgozik, hogy minél erősebbre faragja háttérrendszereit.
Persze öröm az ürömben, hogy a kapcsolódó szolgáltatók renoméja is erősen megnőtt az elmúlt napokban. Hiába roppannak meg a tőzsdék a koronavírus miatti általános gazdasági mutatók miatt, a Zoom részvényei például a januári 68 dollár helyett már 125-ért is cseréltek gazdát, de az átlagos árfolyam is 106 dollár környékén állt meg. A Zoom egyébként azzal is segít a leginkább érintett területeken élőknek, hogy az ingyenes próbaverzióból eltávolítják a korlátozásokat, tehát ebben a változatban is minden funkció elérhető például Kínában és Olaszországban, de esélyesen új országokra is kiterjesztik mindezt.
A problémák és döcögések elhárítása már csak azért is fontos a kommunikációs alkalmazásokban, mert a koronavírus terjedésével még csak most kezdődik a legtöbb országban az igazi kijárási tilalmakkal, kényszerű otthonról dolgozással tarkított időszak, tehát ha eddig is nehezen bírták a háttérrendszerek, akkor gyors bővítés nélkül akár nagyobb gondokat is okozhat a rohamosan növekvő igény.