Egyre többen gondolják úgy, hogy manapság már nevetségesen rövid az okoseszközeink élettartama. Néha úgy érezzük, hogy a méregdrága készülékeket kifejezetten úgy tervezték, hogy tönkremenjenek a garancia lejárta után pár hónappal. Miközben a GreenPeace-hez hasonló szervezetek már korábban is kiemelten foglalkoztak a tervezett elavulással, addig napjainkban az átlagfelhasználókat is egyre jobban érdekli ez a téma (főleg az iPhone-lassításos botrány óta), és az e-szemét is egyre nagyobb figyelmet kap.
Az Európai Unió már tavaly nyáron elkezdte annak a törvénytervezetnek a kidolgozását, amellyel a rövid termékélettartam ellen küzdenének. Ennek keretében kötelezővé tennék az eszközök könnyebb és olcsóbb javíthatóságát is, ami végeredményben azt jelentené, hogy a fogyasztók például a nekik tetsző boltban végeztethetnék el a javítást.
Jelenleg sok gyártó olyan programot használ, ami meggátolja a termékek javítását otthon vagy nem hitelesített üzletekben. A nagy cégek (nem csak a mobilgyártók) olyan jogi kitételeket és szoftveres zárolásokat alkalmaznak, amelyeknek hála másodlagos bevételi forrást jelentenek a javítások. Azok pedig egyre drágábbak, mint az aktuális iPhone-ok üveg hátlapjai óta tudjuk. Egy modern zászlóshajón a kijelző- és/vagy hátlapcsere szinte biztosan drágább 100 000 forintnál.
Az EU nem csak azt a jogot garantálná, hogy az állampolgárai bárhol javíttathassák a termékeiket garanciavesztés nélkül, hanem azt is elérné, hogy a cégek a termékeiket a javíthatóság jegyében tervezzék. A sérült alkatrészek cseréje ilyen megközelítésben gyors és egyszerű lenne.
Hasonló törvények egyes amerikai államokban is vannak, ugyanakkor csak sok évnyi vita után sikerül megállapodni a konkrétumokról, és csak bizonyos részpiacokra vonatkozóan.
Kalifornia állam most egy olyan tervezeten dolgozik, ami kötelezné az Apple-t és a többi gyártót, hogy a javításhoz kapcsolódó útmutatókat és leírásokat mindenki számára elérhetővé tegye.
A vélemények szerint a technológiai függőség ösvényén egyre több e-szemetet termelünk, Amerika üzleti szokása pedig az lett, hogy ha elad valakinek valamit, akkor az illető csak a konkrét cégnél javíttathatja azt meg, újabb 1000 dollárért.
Kalifornia a tizennyolcadik olyan állam, ahol effajta törvények bevezetésén dolgoznak. Az Apple, az IBM, a Cisco és a többi óriás nagy erőkkel küzd ezek ellen. Az álláspontjaik szerint nekik kell irányítaniuk a javítási folyamatokat, ellenkező esetben nem lehet a biztonsági és a környezetvédelmi előírásokat teljesíteni.
A tervezet támogatói szerint a gyártók az elmúlt két évtized során monopolizálták a szervizpiacot azzal, hogy visszatartják az útmutatókat, illetve egyedi alkatrészeket terveznek a termékeikhez.