Már az élő közvetítés alatt is úgy fogalmaztunk, hogy "egyszerre volt csodálatos és ijesztő" a Google I/O konferencia egyik bemutatója, melynek során Sundar Pichai vezérigazgató élőben demonstrálta a Google Assistant alatt dolgozó egyik kísérleti technológiát. A mesterséges intelligencia által vezérelt beszédszoftver a felhasználók mindennemű beavatkozása nélkül, "élőszóban" társalgott egy fodrászat alkalmazottjával, aki a jelek szerint észre sem vette, hogy nem valódi ember van a vonal túloldalán.
A példában a felhasználó csupán annyit adott meg a mobilos asszisztensnek, hogy másnap 12 és 2 között valamikorra foglaljon időpontot a fodrászánál. Az ilyesmi az Assistant jelenlegi verziójában már most sem elérhetetlen akkor, ha az általunk kért szolgáltatás szintén rendelkezik netes rendelési felülettel, így például már hívhatunk taxit vagy Ubert (ahol elérhető persze), vagy megvehetünk egy webáruházban található terméket, de a jelenlegi példa épp arról szólt, hogy most már akkor sem ismer lehetetlent a gépi segéd, ha a kért szolgáltatásnak csak telefonos, "humán" elérhetősége van.
A bemutatón élőben hallhattuk, ahogy a Duplex névre hallgató rendszer egy tökéletesen és folyamatosan (tehát egyáltalán nem gépszerű akadozással) beszélő hangja kedvesen köszönti a fodrászat alkalmazottját, és időpontot kér másnap 10 órára. Még akkor sem jön zavarba, amikor egyezkedni kell a már foglalt időpontok miatt, és arra is válaszol elképesztően emberi hümmögés után, pontosan milyen hajvágást is szeretne "az ügyfele". Nézzétek csak:
Halló, ki beszél?
Mindamellett, hogy az I/O közönsége óriási tapssal jutalmazta a prezentációt, a médiában hamarosan elkezdték nyíltan vagy burkoltan szétcincálni az újdonságot. Többen amiatt aggódnak ugyanis, hogy eddig mindig képesek voltunk megkülönböztetni a gépi intelligenciákat az emberitől, de a Google által bemutatott Duplex lényege épp az, hogy teljesen emberszerűen, mind hangban, mind logikában, de még a szleng és a humán hesztusok (például a jelenetben többször is előforduló hümmögés) miatt akár fel sem figyelhet a beszélgetőpartner arra, hogy nem hús-vér telefonálóval beszélget.
A Google egyrészt azzal nyugtatta meg a kedélyeket, hogy a Duplex rendszer nem egy mindenható chatrobot, tehát nincs és nem is lesz felkészítve teljesen véletlenszerű beszuélgetésekre (ez egyébként is eszméletlen, még ma is teljesíthetetlen számítási és tárkapacitást igényelne). A Duplexet épp ezért kifejezetten jól körülhatárolt funkciókra fejlesztik, olyan szituációkra, mint a bemutatott szolgáltatás-rendelési helyzetek, időpontfoglalások. Ha a telefon túloldalán a csevegő kedvű alkalmazott a hivatalos körök után a macskákról, az univerzum tágulásáról vagy a gazdasági helyzetről akarna csevegni a Duplexszel, az már nem tudná követni a dolgot, bár állítólag a fejlesztők ügyesen megoldották, hogy ilyenkor se fagyjon le, vagy mondjon hülyeségeket a mesterséges segéd, hanem igyekezzen visszaterelni a beszélgetést a hívás lényegéhez. Ha pedig az előre programozott témától nagyon eltérne a hívott fél, a géphang egy kis türelmet kér, majd átkapcsolja a hívást a Google egyik "emberi" operátorának, aki felveszi a beszélgetés fonalát.
Másrészt a Duplex egy szigorúan kísérleti stádiumban lévő rendszer, amelyet egyelőre mindössze három helyzetre készítettek fel: éttermi asztalfoglalásra, üzletek nyitva tartásának megtudakolására és a videóban is hallható fodrász-időpontok foglalására. A jelenlegi tervek szerint egy szűk tesztelői kör nyáron kezdheti próbálgatni, de az is lehet, hogy ebben a formájában a Duplex nem is jut el az átlagos végfelhasználókhoz.
A Google fejlesztési alelnöke, Yossi Matias egyébként már korábban is jelezte, hogy a géphangokkal folytatott beszélgetések előtt a későbbi, éles használat során valószínűleg egy külön figyelmeztetést is hall majd a hívott fél arról, hogy a telefon másik oldalán egy mesterséges intelligencia van - valahogy úgy, mint most a banki vagy egyéb hivatali ügyintézések előtt a beszélgetés rögzítésére figyelmeztető üzenetek.