Áprilisban mutatkoztak be először a Qualcomm Snapdragon Elite X és Plus rendszerlapkákkal szerelt laptopok, majd gyorsan megismerhettük a Copilot+ PC-kategóriát, és a működést demonstráló alkalmazások közé bizony becsúszott egy-egy népszerű játék is. Nincs mese, foglalkozni kell azzal a felhasználói körrel, amelyik az alapfelhasználás mellett a játékok futtatását helyezi előtérbe, és ha egy gyártó Windows-területre merészkedik, akkor nem menekülhet ez elől.
A Bladur's Gate 3 demója kétségtelenül látványos és ígéretes volt, de ettől még óriási kérdőjelként lebegett, hogy a piaci megjelenését és az első felhasználói bekapcsolásokat követően mégis milyen játékokat lehet elindítani az ultravékony, Arm-alapú Copilot+ PC-ken. A Qualcomm őrült sebességre kapcsolt az optimalizáció terén, de nagyon úgy fest, hogy ez a falat bizony túl nagy lesz.
Papíron roppant erős a SoC-ban található Adreno X1 grafikus vezérlő, számítási teljesítményben valahol az Xbox Series S-be szerelt GPU szintjén van, de természetesen nem ilyen egyszerű az összevetés. Egyrészt az Arm-alap egy olyan terület a Windows számára, amivel eddig komoly küzdelmeket kellett folytatni a megfelelő teljesítmény eléréséhez, másrészt kulcsfontosságú, hogy milyen minőségű meghajtóprogram táplálja feladatokkal a nyers hardvert.
Eric Demers, a Qualcomm tervezőmérnök-csapatának feje egy múlt heti, újságírók számára tartott hívásban elismerte, hogy valószínűleg sosem fognak végezni a játékok optimalizálásával, a végeláthatatlan kínálat megfelelő profilozása és tesztelése lehetetlen. Új belépőként az egyetlen logikus döntést hozhatták meg, miszerint elindulnak a Top 20, 50, majd 100 és 200 legnépszerűbb játékkal, és szép sorban pipálgatják a címeket tartalmazó listát.
Talán emlékszel, mennyi időt vett ez igénybe az Intel számára, hogy a megjelenéskor borzalmas sebességű Arc-videokártyákat megfelelő szintre hozza, szóval jelen esetben is évekről beszélhetünk. Ráadásul minden játék más bánásmódot igényel, a beépített anti-cheat rendszerek kifejezetten nehezítik a jó teljesítményt, de egyes grafikai motorok egyedisége sem könnyíti meg a fejlesztők dolgát.
A havi rendszerességgel érkező meghajtóprogramokkal ráadásul többet vállal a Qualcomm ahhoz képest, amit Androidon szokott nyújtani, nem csoda, ha picit óvatos a hozzáállás a játékok optimalizációjával kapcsolatban.