Arról már korábban is írtunk, hogy szépen lassan a fejlesztők rátehetik a kezüket a PlayStation 5 Pro konzolra, ami ugye azt jelenti, hogy mi is hamarosan mindent megtudunk a gépekről. Nem is a mostani az első szivárgás, de most is csak annyit tudunk mondani, hogy érdemes még fenntartásokkal kezelned az itt leírtakat, mivel nem minősülnek hivatalos adatnak.
Jelenleg úgy fest, hogy a Trinity kódnév alatt érkező PS5 Pro elsősorban a grafikai képességek terén teremt óriási előrelépést, a kiszivárgott, egyes paramétereket tekintve egyelőre csak becsült számadatok alapján a ray-tracing képi effektek és a felskálázás kap kiemelt figyelmet.
A PS5-ben megismert AMD lapka alapkoncepciója változatlan, sőt, a normál modellekre fejlesztett játékok futási követelményeinek megfelelően a processzor architektúrája és felépítése nem változik. A fejlettebb gyártástechnológiának köszönhetően viszont növekszik a maximálisan elérhető órajel, a nyolcmagos Zen2 architektúrára épülő egység legfeljebb 4,4 GHz-en üzemelhet; az aktuális generációhoz képest 900 MHz-nyi a növekedés.
Az AMD berkein belül Viola névvel ellátott egyedi lapka a grafikai részt tekintve viszont várhatóan robbantani fog, a felhasznált architektúra mellett a számolóegységek számában is markáns változás várható. Régóta pletykálják, és egyre inkább bizonyosságot nyer az RDNA3 alapok használata (Radeon RX7000-es sorozat), ám az asztali videokártyák egyik gyengeségét a PS5 Próban már nem szeretnék viszont látni a mérnökök. A sugárkövetésen alapuló képi effektek gyorsítása érdekében az RDNA4-ből vesznek át megoldásokat, vagyis az új konzol egyfajta keverékét kínálja a jelenlegi és jövőbeni Radeon-fejlesztésekből.
Nagyon úgy fest, hogy a versenytársakhoz hasonlóan fix funkciós RT-egységek kerülnek a GPU-ba, ami merőben eltér az aktuális RDNA-koncepciótól, cserébe a lapka végre az elvárt sebességet és adatfeldolgozást érheti el.
A ray-tracing számolók nagysága egyelőre nem ismert, így a sebességet nehéz megtippelni, a 3584 darab shader egység alapján azonban a raszterteljesítmény a Radeon RX 7800 XT környékére várható. A normál PS5 esetében megadott 10 TFLOPs számítás teljesítmény 14,33 TFLOPsra ugrik, ami elsőre pici csalódást kelthet, a nagymértékben megnövelt számoló egységek miatt azonban a mérnökök a grafikus órajel csökkentésére voksoltak a fogyasztási keret betartása érdekében. A 16 GB-nyi memória viszont megmarad, a gyorsabb moduloknak köszönhetően növekszik valamennyit a sávszélesség, és a megcélzott zökkenőmentes 4K-játékélményekhez egyelőre nincs is szükség többre.
A konzol lelkének új elemeként érkezik az XDNA2 alapokon nyugvó NPU-egység, aminek gépi tanulásra és AI-gyorsításra hangolt képességeit feltehetően az új felskálázási technológiához használhajták a fejlesztők.
Ködös egyelőre, hogy pontosan miképp működik az eljárás, de a konzol bejelentésével egyidőben vélhetően minden apró részlet kiderül.
Most úgy tűnhet, hogy nagyon sokat kell még várni a PS5 Próra, a megjelenést ugyanis csak 2024 szeptemberére várják, ám addig várhatóan egyre több adat és pletyka érkezik majd az újdonságról, aminek elsőkörös specifikációja igazolja a Pro elnevezést.