Sokszor felidéztük már magazinunkban azokat az időket, amikor az Nvidia bevezette a köztudatba a valós idejű ray tracingre épülő, a látványt fokozó eljárásokat. Éljenzés helyett a többség inkább csak fintorgott egyet, hiszen egy-egy RTX-látvány nem is volt igazán észrevehető a játékmenet hevében, cserébe megduplázta a hardverkövetelmény szintjét. Feketeöves GeForce-rajongók ekkor találkozhattak az első GTX-pofonnal, ami végül a márkajelzés megszűnéséhez vezetett, az RTX-nyújtotta látvány viszont nagyon nehezen lépte át azt a küszöböt, aminél már azt lehetett mondani, hogy tényleg ez a jövő, és ezért érdemes VGA-t cserélni.
Mára beérett a gyümölcs, de még mindig csupán köztes állapotban vagyunk: a korosodó konzolok visszahúzzák a fejlődést, a PC-s komponenseknek pedig erősen túlzó terhelés alatt kell bizonyítaniuk, köszönhetően a rossz optimalizáltságnak. Jelen cikkünk témája azonban nem a jövőben érkező játékok látványvilága, hanem a "remaster"-jelenség, amihez szintén erős RTX-vasra van szükség, illetve lelkes felhasználókra (mint például te, kedves olvasó), és némi szabadidőre. Ha mindez adott, otthon, az íróasztalod előtt ülve megalkothatod egy-egy kedvenc játékod frissített kiadását. Tulajdonképpen nincs másról szó, mint hogy egy modern GeForce VGA-val modernizálhatod kedvenc játékaidat. Mutatjuk, mit kell ehhez tenned.
Első lépések
Ahhoz, hogy belevághass ebbe a történetbe, először is ellenőrizd géped konfigurációját. Az RTX Remix minimum követelményei között Intel Core i7 és Ryzen 7 processzorok és legalább egy GeForce RTX 3060 Ti szerepel, és az sem árt, ha a PC-d 16 GB rendszermemóriával fut. Egyéb akadály nem igazán lehet, nincs pl. Windows 11-szigor, bátran indíthatod a keretrendszerek telepítését a legfrissebb Windows 10-zel. Játékosként a driverek frissessége magától értetődő, és bár talán egyértelmű, de azért felhívjuk a figyelmed arra, hogy Radeon grafikus vezérlővel ne is próbálkozz, az Nvidia rendszerei hermetikusan zártak.
Az Nvidia oldalán igen jól dokumentált az RTX Remix használata, az eszköz letöltését követően felhasználóbarát telepítés következik. Először egyébként az Omniverse keretrendszerrel találkozol, kér tőled egy gyors regisztrációt (ha már van Nvidia-fiókod, akkor bátran használhatod), majd letölti az RTX Remix aktuális, nyílt béta státuszú kiadását. A letöltést követően a Libraryben megtalálod magát az eszközt, nyomj a Launch gombra, és máris betölt az eszköztár. Magyar nyelvi támogatás sajnos nincs, de könnyű eligazodni a kezelőfelületen. Első használatkor javasoljuk, hogy indítsd el a programhoz mellékelt RemixSample.exe mintafájlt a "Launch game with RTX Remix" elemre kattintva. Türelem, be fog tölteni, és ha hibamentesen fut, akkor máris készen állsz a folytatásra.
Ezért érdemes belekóstolnod a Remixbe
Nehéz úgy lelkesedéssel használni valamit, ha nem vagy tisztában a képességeivel. Az RTX Remix egy olyan eszköz, amivel te magad modernizálhatod a már-már elfeledett játékok grafikáját, új látványelemeket adhatsz az eredeti képmintákhoz, újraalkothatod az eredeti textúrákat, és alapvetően megváltoztathatod az egyes jelenetek megvilágításait, árnyékgenerálását. Egyes műveletekhez generatív AI-tudást használ a program, illetve erősen támaszkodik a GPU-ban lévő RT-egységek számítási kapacitására; bár nem tiszta, hogy mennyire veszi ezeket igénybe pl. egy Max Payne-hez készítendő mod legenerálása és futtatása.
Egyszerűen hangzik, de kitartást és némi tanulást igényel a folyamat, hiszen azon túl, hogy el tudsz indítani egy RTX Remixszel felturbózott játékot, a nulláról rakhatod össze a saját projektedet, ami lehet egy szimpla mod (módosítás, kiegészítés), vagy egy teljes "remaster" változat. Mielőtt nekiugranál, feltétlenül böngészd át a ModDB.com weboldalon található RTX Csoportot, ahol nemcsak egy közösség vár és segít, hanem pontos játéklistát találsz aktuális modokkal, állapotokkal és példákkal arra vonatkozóan, miképp frissítette fel az "ezeréves" grafikai motor képességeit az RTX Remix.
Csodák nincsenek, ne várd, hogy 20+ éves játékok a Cyberpunk 2077-hez hasonló grafikát kapnak, de ha jobban megnézed a mintaképeket, akkor bizony feltűnhet, hogy csak a bevilágítások és árnyékolások finomításával éveket fiatalodnak a régi címek. Ami a grafikus API-kal való kompatibilitást illeti, a Remix ugyan közvetlenül nem működőképes a DirectX 7,8 vagy pl. OpenGL verziókkal, és a futtatókörnyezet alapvetően a DirectX 9-re lett paraméterezve, de különböző fordítók segítségével a korábbi verziók futása is megoldott. Ezért láthatod a kompatibilitás listában az első Unrealt, Tomb Raidert vagy Far Cryt.
Kezdj modderként, folytasd fejlesztőként
A régi játékok modolása izgalmas és rengeteg kihívást tartogat, ám ha ezeken begyakoroltad a Remix használatát, akkor azt egy vadonatúj, saját ötletek alapján elkészítendő játékhoz is használhatod. Lehet kiindulási alap bármely régebbi cím, amelyeknél szükség lehet a textúrák részletességének javítására, a teljes jelenetre renderelt ray-tracing elemekre, vagy épp az egyes felületi jellegzetességekre hangolt árnyék-világítás finomítására; miközben a játékod egy Vulkan API-ra hangolt alkalmazássá változik, melyből később mobilverziót is készíthetsz.
A lehetőségek tárháza óriási, ám ehhez bizony türelem, kitartás és tanulásra való hajlandóság szükséges. Magától nem fog kattintani a program, és bár arra is használhatod ezt az egészet, hogy a régi játékokba betöltöd a mások által készített modokat, egy klikkelésre vagy attól, hogy alkoss és programozz a saját eszközeiddel.
Eszközök a kezed alatt
A hardverkövetelményekről már tettünk említést, viszont ahogy mi képesek vagyunk átalakulni egyszerű játékosokból modderekké, fejlesztőkké, úgy változik velünk az eszközpark is. Lehet, hogy túlzás erre így tekinteni, de amikor végre tényleg elérhetővé válnak a szoftverkörnyezetek (ráadásul ingyen), és egy erős közösség gyarapítja az adott technológiai tudáskosarat, akkor a birtokolt hardverek felhasználhatósága kiszélesedik.
Régóta tudjuk és tapasztaljuk, hogy a gamer laptopok bár nem nyújtják azt a teljesítményszintet, amit az asztali konfigurációk, azért elég jól helytállnak a modern grafikai motorok futtatásában. Ha elég vastag a pénztárca, akkor közel kerülhetsz az asztali erőművekhez, de a középkategóriában sem kell szégyenkezni; ráadásul most épp az AI forgatja fel ezt a világot is.
Az RTX Remix futtatásához mi egy MSI Pulse 16 AI C1V laptopot használtunk, figyelve arra, hogy a gép teljesítse az alkalmazás által ajánlott RTX 4070-es szintet. Szó sincs olcsóságról, a specifikációs lista inkább egy jövőbe mutató, 5-6 évre bőségesen elegendő gépet ír le, ami a Core Ultra 7 processzorának köszönhetően dedikált NPU-egységgel rendelkezik.
Már most túl nagy a mesterséges intelligencia körüli felhajtás, amit a gyártók és a Microsoft igyekszik még inkább túlpörgetni, de ha ettől eltekintesz, akkor épp egy példát láthatsz arra, milyen egy játékra szabott, de fejlesztői és tartalomgyártói szempontok szerint is potens hordozható konfiguráció. Sok időt tölthetsz az RTX Remixszel, vagy például saját chatbotot fejleszthetsz az ChatRTX-szel, képi- és videogeneráláshoz használatos filtereket alkalmazhatsz pillanatok alatt, és akár még a Copilottól is kérdezhetsz, ha elakadsz egy játékban.
Nem érzed még ezek hasznosságát? Nincs is minden készen tálalva, de ha épp hardverbeszerzés előtt állsz, akkor nyugodtan alapul veheted az MSI gépét. Asztali gépként megépítve még több erőt kapsz, maradva a notebookos vonalon viszont nagyon figyelj a bővíthetőségre (tudjon fogadni legalább 32 GB RAM-ot), illetve a hűtés hatásfokára.
Az éles bevetés
Az Nvidia több, félig-meddig hivatalosnak nevezhető RTX Remix projektet támogat, a Portal with RTX házon belül készült el, de pl. a Half-Life 2 új változatát egy igen nagy tapasztalattal rendelkező modder csapat készíti. A Quake frissítése szintén nagy nyilvánosságot kapott, de az egész remaster lényege inkább az, hogy mi, játékosok kaptunk egy erőteljes eszköztárat ahhoz, hogy alkossunk, miközben rengeteget lehet tanulni a grafikai modellek, elemek, minták feldolgozásáról, jellegéről és működéséről.
A telepítés és indítási folyamat után nem marad hátra más, mint egy-egy konkrét játék behúzása az RTX Remixbe, majd nekiállhatsz kísérletezgetni, hogy mit is lehet kezdeni a kezelőfelületen, vagy például hogyan állnak a mások által készített és folyamatosan frissített modok. A nyári játékos uborkaszezon tökéletes alkalom erre, ezért téged is arra buzdítunk, hogy két, frissen megjelent cím végigjátszása között próbálj ki pár régi klasszikust; mert hát mi lehet annál jobb, mint picit beletúrni az első Far Cry vagy Splinter Cell grafikájába?