Nem olyan egyszerű már nagyot durrantani, mint az előző generációkban volt. Minél régebbre megyünk vissza, hogy összehasonlítsuk két egymást követő konzol játékait, annál jobban látszik a technikai fejlődés: ha egymás mellé rakunk egy PS2-es és egy PS3-as játékot, azonnal meg lehet mondani, melyik jött később, és hasonlóan egyértelmű a helyzet egy PS3-PS4 összehasonlításnál is. Most, négy évvel a PS5 megjelenése után már van értelme a PS4-es játékokat PS5-ösökhöz hasonlítgatni, mert bizonyos esetekben már számottevő különbség is látható, de legutóbb még generáción belül is látványos, könnyen érzékelhető volt a váltás: míg az alap PlayStation 4 1080p-s felbontás fölé nem tudott menni, a PS4 Próval már a 4K is elérhető volt.
Ezzel azonban eljutottunk egy olyan pontra, ahonnan már nem nagyon van feljebb. A 8K-s tévék megfelelő tartalom hiányában, valamint azért, mert már a 4K is kellően gyönyörű, nem lettek népszerűek, és a 60 fps bőven kielégítő sebesség, de 120 fps-nél több semmiképp nem kell. A fejlődés azért nem állhat meg: a következő lépés a részletesség növelése, az erősebb processzorok és grafikus vezérlők, a több és gyorsabb memória által garantált extra erőt a ray tracinghez, a valósághűbb, élőbb tájakhoz, a részletesebb karaktermodellekhez használhatják fel.
A PlayStation 5 Pro lényegében azt ígéri, ami a PlayStation 5-nél nagyon hiányzott: 4K (és ray tracing) melletti 60 fps-t, hogy ne kelljen kompromisszumot kötnünk se a felbontás, se a futtatási sebesség terén. Van, ahol ezt a szintet most sikerült elérni, azonban akadnak olyan játékok is, amiknél másra fókuszáltak. Kipróbáltuk a kezdő felhozatalt, ami egyelőre kizárólag utólag frissített játékokból áll, melyek közül nem egy eredetileg még PS4-en debütált - valószínűleg jövőre leszünk igazán meggyőzve.
Ismerjük már jól
A konzol dobozában a gép mellett egy HDMI 2.1-es kábelt találunk, egy szimpla, hagyományos DualSense kontrollert, valamint egy USB-C-t ennek töltéséhez, és persze a tápkábelt - se állvány nincs, hogy állítva tárolhassuk az alján is szellőző masinát, se lemezmeghajtó. Utóbbi nélkül 2024-ben azért már lehet boldogulni, előbbit kicsit nehezebb nélkülözni, de nyilván annak, aki fektetve tárolja, felesleges lenne még 12 ezret forintot kiadnia az eleve sem olcsó, 330 ezer forintba kerülő gépért.
A dizájn terén nincsenek merész változtatások, az oldalán lévő kivágás is a légkiáramlást segíti, minek köszönhetően a gép nagy terhelés mellett is egészen csendes. Láthatóan kisebb, mint az eredeti PlayStation 5, méretben közelebb áll a Slim modellhez. Elől két USB-C portot találunk (az egyik 10 Gbps-os), hátulra két USB-A-t, egy HDMI-t és egy Ethernet portot tettek. Támogatja a Wi-Fi 7 és a Bluetooth 5.1 csatlakozást, mondhatni jövőbiztos.
Mivel hogy ez a PlayStation 5 továbbfejlesztett, erősebb komponensekkel bíró változata, a felhasználói felület is egy az egyben megegyezik a már ismerttel, a feliratok nem PS5 Próként hivatkoznak a gépre. A játékok szerencsére felismerik, hogy több erőforrásból dolgozhatnak, és a beállításaikban külön szerepel a "Pro" grafikai mód.
Ami a száraz technikai részleteket illeti, a processzor egy AMD Ryzen Zen 2 nyolc maggal és 16 szállal, a látványért egy AMD RDNA chip felel, és ezeket 16 GB GDDR6-os, a fejlesztők által használható memória, valamint 2 GB DDR5 rendszer által lefoglalt memória egészíti ki. Alapfelszereltség a 2TB-os SSD, ami ma már elengedhetetlen ahhoz, hogy mást is telepíthessünk a Call of Duty-k és a 100 GB-hoz közelítő vagy azt meghaladó méretű újdonságok mellé. Az új hardverelemek papíron 67%-kal több CU-t, 28%-kal gyorsabb memóriát jelentenek, de ezt játékonként más-más módon próbálják hasznosítani a fejlesztők, rajtuk áll, mint kezdenek vele. Nem automatikus, hogy most már minden 4K-ban és 60 fps-sel fog futni, kellenek ehhez frissítések is, amik feloldják a korábban stabilitás érdekében bevezetett limiteket.
Erőnek erejével
A PS4 Prónál ismerkedtünk meg a Boost Mode-dal (magyar fordításban PS4-játékok képminőségének feljavítása), ami olyan PS4-es játékokat tett jobbá, melyekhez fejlesztőik már nem nyúltak a konzol megjelenése után. Ugyanúgy van Boost Mode PS5-ön is, ám ez szintén a PS4-es játékokat javítja fel, vagy úgy, hogy stabilizálja a futtatási sebességüket, vagy úgy, hogy fokozza a látványukat. Arról, hogy mely játékoknál működik ez biztosan, és ott mit csinál, a Sony nem tett közzé információt, de valószínű, hogy itt is kell majd a fejlesztők közreműködése, ahogy korábban is kellett legalább úgy, hogy a 30 fps-es korlátokat kikapcsolják (ezt sokan már a PS4 Prónál vagy az alap PS5-nél meg tudták tenni). Mivel egészen alacsony már a PS4-en debütált, de PS5-ös frissítést vagy feljavított változatot még nem kapott játékok száma, sokat kellett gondolkodnom, hogy mivel teszteljem ezt; kíváncsiságból megnéztem, hogy a Red Dead Redemption 2-vel mihez kezd. Ugyan a Rockstar játéka továbbra is lehengerlően néz ki, semmivel nem fut gördülékenyebben, mint eddig - persze ha patchelik, ez változhat.
Ugyanakkor jó eséllyel nem azért vesz valaki egy ilyen drága gépet, hogy 11 évvel ezelőtt megjelent játékokat játsszon rajta; mi is a PS5 kínálatából válogattunk, főleg olyan játékok közül, amik már megkapták prós frissítésüket. Bár a PlayStation Blogon sok fejlesztő nyilatkozott, hogy ő is beszáll, nem mindenki készült el a megjelenésig, ám várhatóan sorra érkeznek majd a patchek év végéig és azon túl.
A legnagyobb segítség a nyers erő mellett a PSSR, avagy PlayStation Spectral Super Resolution, ami a PC-sek számára ismert DLSS vagy FSR Sony-féle megfelelője, egy felskálázási technológia, amivel ugyanolyan erőforrások felhasználásával gyorsabb képfrissítés érhető el, miközben a felbontás látványosan nem romlik. A legtöbb játéknak ez kell, hogy az áhított 4K, 60 fps kombó meglegyen.
Ugyan az egy héttel ezelőtt megjelent Horizon Zero Dawn Remastered a legfrissebb Sony-kiadású játék, ennél kevésbé látszik a különbség, mint más játékok esetében. A "Favor Resolution Pro" módnak elvileg tartania kellene a 60 fps-t, ám messze nem olyan folytonos a kép, mint a "Favor Performance Pro" módban, ahol ugye a képfrissítési sebesség kerül előtérbe. Fények és részletesség terén látni némi eltérést, de nem olyan drasztikus a különbség.
Nem úgy a The Last of Us Part II Remastered esetében, ahol gyakorlatilag olyan, mintha generációs ugrást látnánk. A Naughty Dog mind ennél, mind a Part I remake-nél ugyanazt csinálta: elérhetővé tett egy Pro grafikai módot, amely kombinálja a két eddigi mód legfőbb előnyét: nem kell választanunk 4K30 és 1440p60 között, mert az 1440p-s renderelt felbontást a PSSR felskálázza 4K-ra, így gyönyörű kép mellett élvezhetjük a folytonosságot. A sorozat játékai már PS5-ön is lehengerlőek, de a PS5 Pro tényleg kihozza belőlük a maximumot.
Az Insomniac a Marvel's Spider-Man 2-höz két móddal készült, az egyiknél változtatható a ray tracing mértéke és minősége, a másiknál nem. Ha a "Részletesség Pro" mód mellett döntünk, 30 fps-es szintet céloz a játék, de ha emellé a 120 Hz-et és a VRR-t is bepipáljuk, 40 fps-t is elérhetünk még úgy is, hogy mindhárom RT-beállítást magas szintre vesszük. A "Teljesítmény Pro" módnál csak a első terek és a tükröződések kapnak ray tracinget, azok is csak közepes szintűt, viszont legalább simán élvezhetjük a 60 fps-t felskálázott 4K mellett. Ez rendeltetésszerűen hozza, amit ígér, és egyébként az összes Pókember-játékot kiegészítették ezen opciókkal, sőt, majd a Marvel's Wolverine-ben is viszontlátjuk őket.
Az autós játékok a viszonylag kevés kirajzolnivaló miatt általában az élen járnak látvány terén. Bár a Gran Turismo 7-hez most még nem jött meg a frissítés (ez egyébként verseny közbeni ray tracinget ígér), az EA Sports F1 24-et már feldobták vele. Ugyan a 8K60-as módot megfelelő kijelző hiányában nem tudtuk kipróbálni, más módokban az autók még csodálatosabbak és élethűbbek, mint eddig voltak, különösen esőben. A Quality mód 4K melletti 60 fps-t céloz, a Performance pedig 120-at tud. Szebb a környezet, a fények, kihasználták az RT lehetőségeit.
A legtöbb játéktól nagyjából szintén ilyen újításokra lehet számítani: natív vagy látszólag teljes, de felskálázás segítségével elért 4K-s felbontás melletti 60 fps, részletesebb környezet, szebb fények. Átformálja ez a játékélményt annyira, hogy azonnal rohanni kelljen a boltba egy új gépért? Ez jelenleg attól függ, mivel játszanál, újra elővennél-e már megjelent címeket, amiket esetleg már kétszer is végigjátszottál, PS4-en és PS5-ön egyaránt.
Majd ha megjelenik a GTA VI!
A 4K melletti 60 fps az a szint, amit a játékoktól a technológia fejlettségének ezen pontján elvárhatunk. Még páréves, nem csúcskategóriás tévék tulajdonosai számára is érzékelhető az előrelépés, nem csak azok részesülnek az új funkciókból, akik a legújabb Sony Bravia tévével takarják ki a nappali falát. Megér ez annyit, hogy majdnem egy alapgép árának dupláját fizessük érte? Ez már vitás - egyelőre nem érezzük a váltási kényszert, és nem látjuk még, jövőre mik lesznek majd azok a játékok, amik a PS5 lecserélése felé terelnek minket. Illetve de, egyet igen: a Grand Theft Auto VI, ha valóban megjelenik 2025 ünnepi szezonjában, önmagában képes lehet a PS5 Pro-eladásokat olyan szinten megdobni, hogy a gyártó úgy érezze, megérte elkészíteni a masinát. Emellett még a Death Stranding 2 és a Ghost of Yōtei is adhat neki egy lökést, és a The Game Awards során is bővülhet az ígéretes címek listája.
Amikor a The Last of Us játékokat játszottam újra PS5 Prón, majd visszanéztem a PS5-ös változathoz, azonnal úgy éreztem, meg vagyok győzve, de ahogy bármi mást elindítottam, inkább afelé terelődtek a gondolataim, hogy nem kell még sehova sietni. Nem tudom azt mondani, hogy ha most karácsonyra vennék PS5-öt, már mindenképp a Prót vinném el - ez nem lenne kérdés, ha 250 ezer forint környékére árazták volna az új modellt, de ilyen árkülönbségnél már nem egyértelmű a döntés. Amikor a PS4 Pro megjelent, 134 990 Ft-ért lehetett hazavinni, miközben a PS4 Slim 101 990 Ft-ba került - igaz, hogy eltelt azóta 8 év, de így is érezhető, hogy nem pont ugyanolyan volt a felár mértéke.
Mondhatnánk, hogy hasonló teljesítményű PC-t nem lehet még 330 ezer forintból sem építeni, de ez sovány vigasz. Az árán kívül azonban nehéz ellenérvet felhozni a PS5 Pro kapcsán, és ez még csak a kezdet; kíváncsian várjuk, a jövőre érkező játékok mit tudnak majd kihozni a hardverből.