A DirectX Raytracing (DXR) játékok száma egyelőre nem verdesi az egeket, de ettől függetlenül tény, hogy ha Metro Exodust vagy Battlefield 5-öt szeretne valaki játszani úgy, hogy bekapcsolja a ray-tracing funkicót is, akkor bizony ehhez egy RTX sorozatú NVIDIA kártyára van szüksége. Csak hát ugyebár ez nem olcsó móka, még a legolcsóbb, RTX 2060 is 100 000 forint fölött indul, és még ez is legfeljebb 1080p felbontást és talán épphogy 60 fps-t izzad ki magából bekapcsolt DLSS mellett. Az igazi RTX élményhez egy jóféle RTX 2080 Ti kellene, de ez már 350 000 forintot is meghaladó kategória. A ray-tracing eddig tehát egyenlő volt a pénztárcánk kiürítésével, de nemsokára jön egy kiskapu.
Az AMD korábban szoftveralapú, valósidejű ray tracingről beszélt a játékokban, a Crytek Neon Noir valósidejű ray tracing demója pedig AMD és NVIDIA GPU-n is bizonyított. Így aztán logikus lépés az NVIDIA részéről, hogy DXR ray tracing támogatást nyújt a régebbi hardvereihez, azokhoz, amelyekben nincsenek RT magok.
A DXR elvileg megelégszik egy DX12- vagy Vulkan-kompatibilis kártyával és a megfelelő meghajtóval, ilyenkor a ray-tracing műveleteket a GPU hajtja végre. Az NVIDIA ugyan az RTX kártyák bejelentésekor dobálózott olyasmikkel, hogy az új sorozatú kártyák a Pascal verziós elődeikhez képest tízszeres gyorsulást ígérnek, de ez csak a ray-tracing műveletekre vonatkozó szám. Szóval elvileg egy kicsit megmókolt beállításokkal, 1080p felbontás mellett már egy GTX 1080 illetve 1080 Ti is megbirkózhat a DXR játékokkal.
Az NVIDIA is tesztelte mindezt és arra jutott, hogy mindez simán lehetséges. A Pascalt ugyan elvileg nem DXR-re, hanem DX11-re és DX12-re tervezték, de az áprilisban érkező driverekkel már megoldható lesz az, hogy az erősebb Pascal-kártyákon bekapcsoljuk a ray-tracinget is. Az újabb, GeForce GTX 16-os széria, amely már Turing architektúrára épít, szintén támogatott lesz. De senki ne várjon hihetetlenül sima látványt és száguldó képkockákat annak ellenére, hogy elvileg az opció már a GTX 1060-tól elérhető lesz. A Battlefield 5 alacsony beállítások mellett még egész jó eredményeket hozott a teszteken, de a Metro Exodus 1440p mellett mindössze 18 fps-re képes. A bejelentés szerint a DXR mód egyelőre csak a Unity és az Unreal game engine-ek esetében lesz támogatott.
Az NVIDIA az új meghajtók mellé ray-tracing fejlesztőkészleteket is megjelentet a különféle játékmotorokhoz: a GameWorks RTX elvileg arra képes, hogy a ray-tracing efffekteket minél hardverbarátabban lehessen megvalósítani. A cég megvillantott pár további játékot is, amelyek ray-tracing opciókat kapnak, ilyen a fenti képen is látható, Nexon-féle Dragonhound, a Quake II RTX és a Remedy Entertainment által készített Control. Ezeket a Game Developers Conference-en külön is bemutatják majd.