A szivárogtatások és előzetesek után az NVIDIA vezetője, Jensen Huang a Gamescom színpadán bemutatta az új GeForce kártyékat, amik tudásukat tekintve garantáltan nedves álmokat okoznak majd a PC-s játékosoknak. Az áruk miatt meg rémálmokat, de ezt azért lehetett sejteni.
A GTX helyett érkezett a ray tracing technológiára utaló RTX sorozatnév, ezen belül pedig a kategória új királya, az RTX 2080 Ti. Az új Turing hardverre épülő vas az elvárásoknak megfelelően bivalyerős: 4352 CUDA maggal rendelkezik, ami csak egy kicsit marad el a Quadro RTX 6000-ben működő 4608 magtól. Ugyan a memória itt is 11 GB, és a memüriabusz us 352-bites, mint a GTX 1080 Ti-ben, az új kártyába már GDDR6 RAM-ok kerültek, amelyek már 616 Gbps sávszélességet kínálnak.
Az első 2080 Ti modelleket már lehet is rendelni, szállítani szeptember 20-tól fogják, az áruk pedig 1199 dollárnál állt meg. Igen, ez vám és áfa nélkül is 338 ezer forint, és mire Magyarországra ér, lesz belőle több is, szóval az tény, hogy nem ötösével fogja vinni a nép a kenyér és tej mellé a hipermarketből. A később érkező standard kiadás ára valamivel barátibb lesz, 999 dollár, és persze lesz még egy csomó egyéb új RTX kártya is, például a 799 dolláros RTX 2080, valamint az 599 dolláros RTX 2070 Founders Edition. Ezekről külön is írunk itt.
Vissza a csúcskártyához: a 2080 Ti-t továbbra is 4K játékokhoz ajánlják, főleg akkor, ha stabilan 60 fps képfrissítés fölé mennénk. A Gamescomon bemutatott Infiltration című élő demóban egyetlen Turing alapú GPU stabil 60 fps mellett renderelt 4K felbontásban, szóval fog ez menni. Mellesleg Huang szerint 78 fps-nél járt a számláló, egyszerűen csak a színpadi kivetítő nem bírt többet. Ugyanez a demó GTX 1080 Ti-n csak 30 fps-t tudott.
Persze a Turing architektúra egy csomó egyéb újdonságot is tud a valós idejű ray tracingtől a mesterséges intelligenciával megtámogatott renderelés-gyorsításig, ezt a 2080 Ti is kihasználja majd. A hagyományos render módszereket és a Turing ray tracing képességeit ötvözve a játékokban sokkal részletesebbek és valószerűbbek lesznek az árnyékok, a fények pedig nem csak az előre meghatározott fényforrásokból érkezhetnek, hanem a tárgyakról és felületekről különböző módokon visszaverődő fény is gazdagítja a látványt. Mellesleg a Turing architektúrát már felkészítették a 8K videó feldolgozására, bár egyelőre nincs igazán olyan játék (és megjelenítő se túlzottan), ami kihasználna ilyesmit.
Ja, hogy mi is az a ray tracing? Külön összefoglalóban jövünk majd azzal, hogy ez a 70-es években (!!!) kitalált technológia miért lesz most megint nagyon fontos, egyelőre csak álljon itt egy kép a bemutatóról: ugyanaz a 3D összeállítás ray tracing nélkül, és a technológiát bekapcsolva, tessék:
Ahogy annak idején a 1080 Ti, úgy a 2080 Ti is először egy Founders Edition kiadásban érkezik, gyárilag turbózott órajelekkel. 1,35 és 1,63 GHz között pörög majd, míg a normál kiadás teteje 1,54 GHz. Ahogy az összes Turing alapú GPU esetében, itt is lesz egy külön RT Core nevű mag, amely a valós idejű ray tracingért felel, és egy Tensor Core nevű társa, ez pedig az AI erejét adja hozzá a mixhez. Az RTX 2080 Ti másodpercenként 10 GigaRay és 78T RTX művelet feldolgozására képes, a sorozat többi tagja persze ennél lassabb lesz. A kártya beépítéséhez 8 tűs tápcsatlakozóra lesz szükség, és az NVIDIA 650 wattos tápot javasol melléjük.
A végére pedig álljon itt egy RTX-re optimalizált Battlefield V trailer. Ha lehet, nagy felbontásban nézzétek, máshogy eléggé dőreség lenne. Agyakat eldobni ér.