Régóta várta már a nagyközönség azt, hogy az NVIDIA továbbgondolja az RTX 20XX termékvonalat, és már jó ideje szivárogtak különféle információk az Ampere kódnevű új technológiáról, amelyre építi az újdonságokat. A tegnapi bejelentés során bizonyossá vált, hogy most olyan szintű változás nem érkezett, mint az előző generáció esetén, ahol egy teljesen új technológiát vezettek be. Ekkor mutatkozott be ugyanis a ray-tracing, azaz fénykövetés, ezért is nevezték át a GTX sorozatot RTX-re. Idén az RTX maradt, ilyen szintű újdonság nem érkezett, inkább a meglévő tudást turbózták az egekig.
Érdekes persze, hogy a nagy bejelentés során viszonylag visszafogottan közöltek technikai részleteket, ezért igyekeztünk kibogozni, mit lehet már konkrétan tudni a most bejelentett három modellről.
Mit tudunk az Ampere kártyák hardveréről?
Az érkező újdonságok neve RTX 3070, 3080 és 3090 - utóbbi kettő ugyanúgy a GA102 típusjelű grafikus processzorra épül, a 3070 pedig egy GA104 névre hallgatót. Jellemzően ezt sem a tegnapi bejelentésről tudjuk, hanem a hardvergyártó partnerektől, akik persze már térdelőrajtban várták, hogy saját modelljeiket a boltokba küldhessék.
A GPU-k egységesen a Samsung 8 nanométeres gyártástechnológiájára épülnek, méghozzá egy kifejezetten az NVIDIA számára készült gyártósorról látják el őket. A GA102-be laza 28 milliárd tranzisztort zsúfoltak be, ami GPU-szinten egyértelmű rekordnak számít. Ahogy a kártyák neveiből is látható, az Ampere gyakorlatilag egy második generációs RTX, amely továbbfejleszti a sugárkövetést és a mesterséges intelligencia alapú adatfeldolgozást.
Van viszont egy teljesen új funkció, amely RTX IO nevet kapott. Ez nem kapcsolódik semmilyen szinten a fénykövetéshez, egyszerűen csak a marketing miatt lett ez is RTX, viszont egy nagyon hasznos tömörítési segédről van szó. A GPU-ba bekerült kis egységek ugyanis a processzormagok munkáját könnyítik meg azáltal, hogy a legújabb SSD-k és a PCI Express 4.0 adatátviteli sebességét teljesen kihasználva is képesek legyenek adatokat fogadni - erre az NVIDIA szerint az RTX IO nélkül legalább 24 processzormagra lenne szükség. Az új tömörítési eljárás segítségével viszont még maximális terhelésen is legfeljebb az egyik mag dolgozik majd fél terhelésen.
Ez nagyjából azt is előrevetíti, hogy az Xbox Series X-ben használt, egyedi tervezésű NVMe-re épülő SSD technológia, az akár 2,4 GB/s adatátviteli sebességre képes, Velocity kódnevű újdonság lassan megérkezik majd PC-kbe is, ezt készíti elő az új kártyákban az RTX IO.
Milyen az Ampere kártyák teljesítménye?
A fenti adatok mindenképpen a korábbiaknál gyorsabb kártyákat sejtetnek, de persze nem is vártunk tőlük mást. Arra viszont esélyesen az első valós tesztekig várni kell majd, hogy megtudjuk, normál körülmények között mit tudnak - a bemutató alapján ugyanis még sok a kérdőjel. Annyit már tudunk, hogy az előző generációhoz képest az Ampere alapú GPU-k órajelenként kétszer annyi 32-bites, lebegőpontos művelet elvégzésére képesek, de ez még nem magyaráz meg mindent.
Fontos ugyanis, hogy a GPU-k logikai és számítási egységeinek teljes kapacitását folyamatosan elérhetővé teszi-e a rendszer, mivel a korábbi grafikus processzorok tervezésekor inkább általános feladatokra optimalizálták őket, és a bennük lévő feldolgozó egységeket nem mindig lehetett egyszerre kihasználni. Ez egyébként nem csak az NVIDIA-ra volt jellemző, az AMD és az Intel grafikus vezérlői is ezt az elvet követték. Épp ezért mindenképpen vagy részletesebb specifikációkra és működési dokumentációkra van szükség a valós teljesítmény elemzéséhez, vagy arra, hogy konkrét játékokkal és benchmarkokkal nyúzzuk halálra a beérkező tesztkártyákat.
Egy a lényeg: az RTX 3090 már amolyan "jövőbiztosnak" hirdetett kártya, amellyel akár 8K felbontás mellett is stabil 60fps-sel játszhatunk - ehhez persze ma még nem igazán érhető el ilyen szintet kínáló játék, ahogy megjelenítő is alig, és persze ehhez a szinthez már a hardver többi elemét is alaposan felül kell méretezni.
Mennyibe kerülnek az új RTX 30XX kártyák?
Természetesen az NVIDIA a bejelentéskor ajánlott árakat ad, amelyeket a gyártók szabadon értelmezhetnek saját üzleti stratégiájuk, valamint esetlegesen a kártyákra épített extrák függvényében. Mindenesetre az ajánlott árak és az előző generációhoz képest számolt teljesítmény-növekedés függvényében már valamelyest össze lehet vetni, hol helyezkednek el a ranglétrán az újdonságok.
Az RTX 3090 ára 1499 dolláron indul, ezt ugye nehéz bármivel is összehasonlítani, hiszen ilyen kategória eddig nem létezett. A GeForce RTX 3080 az NVIDIA szerint az RTX 2080 teljesítményének kétszeresét nyújtja, és az ára 699 dollár, az RTX 3070 pedig még az előző csúcskártya, az RTX 2080 Ti teljesítményét is felülüti, 499 dolláros áron. Ismét fontos megjegyezni, hogy ezek a teljesítmény-adatok az NVIDIA mérésein alapulnak és csak annyit lehet róluk tudni, hogy 4K felbontást használtak több modern játékban, viszont olyan részletek hiányoztak az elemzésből, hogy bekapcsolt ray-tracing vagy DLSS mellett mérték-e ezeket az adatokat.
Egy biztos, mindenképpen új magasságokba vitte a PC-s grafikát az NVIDIA, de azt majd szeptemberben, a 3090 és 3080 kártyák érkezésekor, valamint októberben, az első 3070 kártyák boltba kerülése után látjuk meg, hogy az úri közönség ráharap-e az ígért teljesítmény-növekedésre. És persze az is kiderül, mit lép minderre a most ismét eggyel nagyobb lemaradásba kerülő AMD, amelynek még az RTX 20XX sorozatú kártyákra adott válaszát is csak várjuk.