Egy új videokártyageneráció megjelenésénél általában egyértelműen látszik, hogy mekkora előrelépéssel kecsegtetnek az újdonságok az elődmodellekhez képest. Attól függően, hogy melyik teljesítményszintről beszélünk, pár százaléknyi növekménytől az egészen komoly, akár 50%-os sebességugrásig terjed a skála, nem mellesleg pontos képet kaphatunk arról, melyik modellre lehet szükségünk.
A tesztek azonban sok esetben olyan platformokkal készülnek, amik az aktuális legjobb vagy ahhoz közeli szintet képviselik, sokmagos processzorok tuningmemóriákkal, kifejezetten a tesztelésre hangolva. A Hardware Boxing ezúttal egy másfajta mérési módszerre voksolt, és arra volt kíváncsi, miképp szerepelnek az új VGA-k, ha nem a legerősebb processzorok egyikét kapják meg.
Ahogy várni lehetett, az eredmények kisebb meglepetést okoznak. A teszt amúgy is arra fókuszált, hogy mi történik akkor, ha CPU-intenzív számítást igénylő játékok alatt új csúcs VGA és többéves processzor/platform üzemel, ám a jelenség mutat egyfajta mintát, miszerint valami nem feltétlenül van rendben az Nvidia meghajtóprogramjaival.
A mérések során a hatmagos Ryzen 5 összes generációját felhasználták (1600X-től 5600X-ig), továbbá egy négymagos, aktív Hyper-Threadinggel rendelkező Intel Core i3-at is kipróbáltak. Platformtól függetlenül elmondható, hogy az AMD grafikus vezérlői jóval magasabb minimum és átlag FPS-t értek el, mint az RTX 30 és 20 videokártyák, egyes esetekben a különbség a 30%-ot is elérte. Ez pedig azt jelenti, hogy pl. egy RX 5700 XT a CPU-limites szituációkban ugyanarra a másodpercenkénti képkockasebességre képes, mint egy papíron jóval erősebb RTX 30-as GeForce kártya. Ezen felül az RTX 20-as tesztpéldány kifejezetten rosszul szerepelt, ami mindenképp elgondolkodtató tény lehet azok számára, akik régebben vásárolt konfigurációjukban szeretnének csak videokártyát cserélni.
A jelenség oka vélhetően a meghajtóprogramok kódrejtekeiben keresendő, egyik következtetés szerint az Nvidia driverének jóval több processzorciklusra van szüksége, mint a Radeon vezérlőket kezelő szoftvernek. Ez pedig több terhet róhat a 4-5 éves központi egységekre, különösen akkor, ha a CPU-magok száma nem teszi lehetővé a 6-nál több, dedikáltan párhuzamos szálkezelést. Aki tehát egy Intel Core i3 vagy első generációs Ryzen 3/5 mellé épp a RTX 3070/3080 páros valamelyikét tervezné, alaposan olvasson utána, hogy napjaink játékaiban milyen teljesítményre számíthat. Egyáltalán nem biztos, hogy csak a VGA cseréjével kapja meg a lehető legmagasabb FPS-számot.