Zűrzavaros időket tudhat maga mögött a grafikus chipek világa, amelyet teljesen felborított a közel két évig elhúzódó kriptobányász-láz. A lelkes bányászok hatosával vásárolták fel a 2-3×-os áron kínált, eredetileg játékosoknak tervezett videokártyákat. A bányászok kártékony piactorzítása a szárnyait bontogató gamernotebook-világra is árnyékot vetett.
Az Nvidia GeForce GTX 10-es széria óriási áttörés volt a mobil GPU-k világában, amiből az AMD szinte teljesen kimaradt. Ez a monopolhelyzet is hozzájárult ahhoz, hogy egészen mostanáig várnunk kellett az új GeForce mobil GPU-kra.
Pont, mint az asztalon
Az elsőként asztali PC-kbe szánt VGA kártyákon megjelent Nvidia Turing chip felemás fogadtatásban részesült. A 3D-s teljesítmény nem nőtt drasztikusan, a fogyasztás sem feleződött meg (a 7 nm helyett továbbra is 12 nm-es chipekről van szó), az új szolgáltatásokhoz pedig hiányzik a megfelelő szoftveres támogatás. Pedig a hibrid ray-tracing ígéretes és tényleg tud újat hozni a látványvilágba. Mi ennél is jobban drukkolunk a DLSS-nek, amely a mesterséges intelligencia segítségével végzi az élsimítást. Ez nagyon jó ötlet, ráadásul tehermentesíti a 3D-s képalkotó futószalagot is, csak éppen a játékok még nem támogatják megfelelően nagy számban ezt sem.
A mobil Turing chipeknél az Nvidia ismét nem nyirbálta meg az asztali GPU-k architektúráját, kezdve az RTX 2060-tól egészen az RTX 2080-ig. A CUDA shaderek száma, az RT és Tensor magok, a memóriabuszok, sőt, még a VRAM típusa sem változott a "mobilosításnál". A fogyasztást tekintve azért történt némi optimalizáció, ez leginkább az órajelek letekerését jelentette. Ezt ellensúlyozandó a laptop-gyártók fejlesztették hűtési rendszereiket, így amelyik notebookban találkozhattunk GTX 10-es GPU-val, abba az RTX 20-as modell is beépíthető és nagy az esély rá, hogy a hűtőrendszer egy kicsivel jobb hatásfokú, ezáltal a GPU tovább képes tartani a Boost frekvenciákat.
Egy ilyen notebook érkezett tesztlaborunkba is napokkal a megjelenés előtt, amelyet alapos tesztnek vetettünk alá, hogy kiderüljön, mire képes 2019-ben egy felsőkategóriás gamer notebook.
Asus ROG Strix Scar II 2019
Az Asus ROG Strix gamernotebook-vonalából hazánkban az egyik legnépszerűbb az FPS-rajongóknak tervezett Scar-család (a másik a Hero, de a Scar épp ugyanúgy jó MOBA-ra, mint FPS-re vagy bármilyen más játékra). A GL704GW típusjelzésű laptop 17 colos változatába került bele a GeForce RTX 2070 GPU, ezen volt szerencsénk lefuttatni jó néhány tesztprogramot és kipróbálni több játékot is.
Izzik a ROG logó az alumínium fedlapon, így messziről látszik, hogy egy vérbeli gamer gép előtt ülünk. A 2,9 kg-os, 17 colos notebook háza már nem fém, hanem műanyag, ennek ellenére masszív, stabil felépítésű, nem hajlik, nem recseg. A zsanérhoz került a légkiömlő nyílás, itt érezhetően melegszik is a gép, de szerencsére a csuklótámasz és a billentyűzet végig hűvös tudott maradni a hosszas teszt végén is. A gépház és a Scar II külsőre tehát nem sokat változott, ám emiatt nem érdemes fanyalogni, ez a típus amúgy is egészen új és túl sok problémába nem is tudunk belekötni.
A 17 colos, FHD-s kijelző igazi gamer darab, a matt IPS-szerű panel (vélhetően VA) 144 Hz-es, válaszideje pedig 3 ms. A vékony káva elegáns és modern, azonban a webkamera kényelmetlenül alulra, a zsanér közelébe került. Ez ugyebár nem éppen előnyös videochatnél, de aki streamel, úgyis saját kamerát fog használni, aki pedig egyáltalán nem használja, annak legalább könnyebb lesz leragasztania stílusosan például egy ROG matricával.
A Scar II (GL704GW) tökéletes példa arra, milyen egyszerű is RTX-re váltani egy GTX 1070-es notebookot. A processzor a már jól ismert Intel Core i7-8750H, amelyhez egy modulként 16 GB RAM, illetve egy PCIe x2-es, 256 GB-os NVMe SSD kapcsolódik. A kis kapacitást ellensúlyozza az 1 TB-os HDD, amely sajnos csak 5400 rpm-es.
A lényeg a TU106-os grafikus chip, amely megkapta az asztali változatnál megismert 8 GB, effektív 14 GHz-en dolgozó GDDR6 VRAM-ot, a 2304 CUDA shadert, 144 textúrázót és 64 RoP egységet. Képességei tehát nem csorbultak, azonban teljesítményét némileg visszafogja az asztalihoz képest 200 MHz-cel csökkentett órajel. Szerencsére a robosztus hűtés (HyperCool Pro) belefért a Scar II házába, így nem ismeretlen a Boost mód a GPU számára, viszont ilyenkor a zajszint is határozottan felerősödik. A gigabites LAN mellett nem maradt ki az Intel Wave 2-es Wi-Fi vezérlő, a Type-C, az RGB-háttérvilágítású billentyűzet, a kártyaolvasó és a 4 darab USB port sem. A billentyűzet amúgy kényelmes, a kiemelt WASD gombok jól mutatnak, de a háttérvilágítás sajnos csupán zónás, nem gombonkénti. Sajnos Windows Hello-kompatibilis, biometrikus azonosításra alkalmas kiegészítés sem került a Scar II-be, pedig ez jelentősen megkönnyíti az azonosítást, ráadásul filléres extra.
Az egyensúly hiánya
A full HD-felbontás miatt biztosak voltunk benne, hogy több játékban elérjük majd a 120 fps feletti tempót, sajnos azonban éppen ezen esetekben, például a Doomnál nem volt képes látványosan elhúzni a mobil RTX 2070 a gyengébb, GTX 10-es sorozatú GPU-val szerelt laptopoktól. Miután a GPU-t leterhelő játékoknál hatalmas volt a gyorsulás, ez a jelenség azt mutatja, hogy a Core i7-8750H már nem képes kihajtani a mobil RTX 2070-et.
De nem csak ez okozott fejtörést a tesztek során. Ahogy az eredményekből is láthatjátok, néhány játék gyanúsan rosszul teljesített. Volt olyan, amelyik a GTX 1060 környékén megállt teljesítményben, pedig grafikailag intenzív és a hardver is könnyedén bírt volna többet. A gond ezúttal egészen biztosan a korai driver-verzió volt (417.22, alfa, kiadás előtti változat). Tesztünk megjelenése előtt nem sokkal már meg is jelent egy újabb driver és mától (január 29.) már hivatalos és végleges meghajtóprogram is elérhető, így ez a probléma biztosan elpárolog, mire hazaérsz Scar II-del a szaküzletből.
A processzorgond nem szép jelenség, de megoldást jelenthet, hogy hamarosan érkezik a kilencedik generációs Intel Core-széria, amelyek várhatóan javítanak a gép kiegyensúlyozottságán. Aki mégis 8. generációs Core i7-tel vásárol RTX 2070-es notebookot, az is biztos lehet benne, hogy egyszerűen minden játék száguldani fog, amikor pedig grafikailag intenzív játékra vált, akkor sem csökken a sebesség, ugyanis a GPU-ban óriási tartalékok rejtőznek. Ez még arra az esetre is igaz, ha a hibrid ray-tracinget aktiválnád, ugyanis egy RTX 2070-nek még csökkentett órajellel is könnyedén vinnie kell a beépített, 144 Hz-es, mindössze full HD-felbontású kijelzőt.
Verdikt
Azt már a teszt kezdete előtt tudtuk, hogy FHD-felbontáshoz erős túllövés az RTX 2070, éppen ezért ennél a notebooknál nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy bármilyen játékot is indítasz el, a létező összes effektet - beleértve a hibrid ray-tracinget is - kapcsolj maximumra - még jó darabig nem lesz olyan játék, ami a GPU-t térdre kényszeríthetné.