"A mai videómban nem fokok közvetlenül kitérni a közelmúlt egészségügyi híreire, mert egyrészt nem vagyok egészségügyben járatos, másrészt pedig nem szeretném, ha a YouTube letiltaná a videóm monetizációját" - kezdi egyik legújabb videóját a Linus Tech Tips csatorna készítője, Linus Sebastian. És nem ő az egyetlen, aki ilyesmitől tart, az elmúlt napokban egyre-másra bukkantak fel olyan morcos vélemények, amelyek szerint a YouTube kissé túlzásba viszi az óvatoskodást a koronavírussal foglalkozó tartalmakkal kapcsolatban.
Persze a YouTube nem most először választ ki olyan témát, amelyet kiemelten kezel és igyekszik passzív-agresszív eszközökkel, jelesül a videóból származó pénzkereset letiltásával irtani. A szolgáltatás hirdetési és fizetési eljárásairól szóló útmutatóban annyi szerepel, hogy "érzékeny témakörök" esetében alkalmazhat ilyen eszközöket, példaként terrorakciókról szóló videókat hoz fel. A megfogalmazás szerint, ha egy videó arról szól, hogy "gonosz, előre tervezett támadás következtében valaki életét veszti", akkor az a tartalom nem használható pénzkeresésre. Ez idáig teljesen érthető is reklámetikai szempontokból, a YouTube ettől még az ilyen tartalmakat is elérhetően hagyja, csak a monetizációt tiltja le. Az viszont más kérdés, mit tart épp ilyen érzékeny témának a videómegosztó.
A jelek szerint a koronavírus ilyen: Tom Leung, a szolgáltató termékmenedzsere egy tartalomelőállítóknak szóló videóban is kifejtette, hogy "a hirdetők védelmében" a COVID-19 járvánnyal kapcsolatos minden tartalom kiesik a monetizálható körből. Ez első körben valóban magyarázható, hiszen a 100 ezerhez közelítő megbetegedés-szám, valamint a több mint 3000 haláleset miatt az érzékeny jelző jogos. Ugyanígy az is látható, hogy a koronavírussal kapcsolatban egy csomó álhír, félrevezető információ, nem szakértők által közzétett vélemény és megállapítás kering a weben, többek között videós formában, amit valahogy valóban illik szabályozni.
Viszont a mostani szigorítás ellenzői szerint ezzel pont azokat is sikerül ellehetetleníteni, akik a témával szakszerűen foglalkoznak, így egészségügyi szervezetek, orvosok, kutatók, szakemberek, a vírus terjedését közvetlen közelről figyelő szociális munkások és így tovább. Másrészt az eddigi tapasztalatok alapján a YouTube túllő a célon azzal is, hogy ha csak elhangzik valahol a téma kontextuson kívül, ott is lecsap az automatikus pénztelenítő kalapács. Több olyan felhasználó is jelezte, hogy egyes tartalmaikat erre hivatkozva demonetizálta a YouTube, akik valamilyen tech vagy gamer videókat készítenek. Volt, aki csak megemlítette, hogy készült valamilyen idei eseményre, amit töröltek - és még nem is használta a koronavírus szót, inkább körülírta -, és mégis érkezett a felszólítás, hogy emiatt nem kereshet pénzt ezzel a tartalommal.
Emellett azzal kapcsolatban is bosszankodnak a felhasználók, hogy látszólag vannak kivételezett csatornák, ahol nem igazán láthatóak a szigorítás jelei, és már korábbi témákkal kapcsolatban (például terrorcselekményekről szóló beszámolók vagy véleményvideók esetén) is vígan mosolygott a hirdetési layer vagy a videók előtt-után megjelenő reklám. Mindenesetre ezek szerint ha bárki közületek YouTube-on említené a koronavírust, inkább ne tegye, legalábbis akkor, ha szeretne az adott feltöltéssel némi pénzt is bezsákolni.