Néhány napja mi is beszámoltunk arról, hogy a YouTube mindenféle kivétel nélkül letiltotta az összes olyan videó monetizálási lehetőségét, amelyben a koronavírusról van szó - sőt, az első visszajelzések alapján erősen túllőtt a célon, és még olyan videókat is ilyennek ítélt, ahol csak mellesleg, említés szinten hangzott el valami a koronavírussal kapcsolatban. Fel is zúdult az internet istenadta népe, végül a YouTube eggyel hátrébb lépett.
Első körben az okozta a felháborodást, hogy a szolgáltatásban a koronavírus ugyanabba a kategóriába került, mint mondjuk a terrorcselekményekről vagy természeti katasztrófákról készült videók, erre van egy "halállal járó, erőszakos cselekmények vagy súlyos történések" gyűjtő-skatulya. Az ide sorolt témákról ugyan lehet videókat feltölteni az oldalra, ám azok érzékenysége, gyakran vitatható megközelítése, valamint reklámetikai szempontok miatt a YouTube alapból nem engedélyezi a monetizáció bekapcsolását, tehát a készítők nem tudnak pénzt keresni, mert itt nem jelennek meg reklámcsíkok és egyéb hirdetések.
Értelemszerűen a YouTube nem szerette volna, ha a nézők, de legfőképp a hirdetők amiatt bírálják őket, hogy a koronavírussal kapcsolatos átlagosan hatásvadász, esetleg kifejezetten káros jellegű videókon is felbukkanjon valamilyen reklám, de persze annak is gátat akart venni, hogy valaki olyan videókkal keressen pénzt, mint mondjuk a "10 grabovoj szám és rúnamágia, amivel gyógyíthatod a koronavírust". A videós közösség azonban másik aspektusból (is) nézte mindezt, és felháborodott azon, hogy ezzel a húzással azokat is ellehetetlenítik, akik valós tanácsokat adnak, fontos új információkat osztanak meg, beleértve egészségügyi szervezeteket, orvosokat, kutatókat, hiszen náluk pont a működés egyik feltételei az ilyen jellegű bevételek.
Néhány nap után a YouTube is belátta, hogy a teljes tiltásnak nincs sok értelme. "Egyértelművé vált, hogy egy fontos problémáról van szó, amely már a közbeszéd részévé vált, mi pedig szeretnénk biztosítani, hogy a hírközlő szervezetek, valamint felelős tartalomelőállítók folytatni tudják a minőségi videók készítését megfelelő anyagi ellentételezéssel együtt" - nyilatkozta a YouTube vezérigazgatója, Susan Wojcicki. A tiltást viszont nem teljesen oldják fel: a közeljövőben elkészül egy olya.n rendszer, amelyben a csatornáknak egyfajta önbevallás jelleggel kell igazolniuk, hogy valóban minőségi, megbízható és etikus formában kezelik a koronavírust (vagy a későbbiekben előforduló, hasonlóan érzékeny témákat).