A közösségi oldalak fejlesztői nem kevés időt és energiát raknak abba, hogy a felhasználókat minél hosszabb időre a képernyők elé szegezzék. A Facebook, az Instagram és a YouTube algoritmusa is annyira kifinomult, hogy hamarabb tudja, mi fog tetszeni nekünk, mint mi magunk.
De hogy pontosan mi alapján döntik el ezek a platformok, hogy milyen tartalommal bombáznak minket, azt általában a háttérben működő, titkos algoritmusok döntik el.
Az Instagram első embere, Adam Mosseri most egy blogbejegyzésben próbált megválaszolni olyan kérdéseket, mint hogy:
Hogyan dönti el az Instagram, mit mutat meg nekünk először? Miért vagy bizonyos bejegyzéseinken jóval több megtekintés mint másokon? Mi alapján sorolódnak előre bizonyos emberek a "Felfedezés" részben?
Mint kiderült, a Feed, az Explore és a Reels is saját algoritmust használ, amik a felhasználókhoz igazítják a tartalmat. A sztorik esetében a közeli barátainkra vagyunk elsősorban kíváncsiak, míg a Felfedezés részre azért kattint valaki, hogy valami egészen újat lásson, ezért itt teljesen más faktorok alapján sorolódik be a tartalom.
Az algoritmusok alapvetően 4 fő kategóriát különböztetnek meg:
- A poszttal kapcsolatos információ - ezek azt határozzák meg, mennyire népszerű maga a poszt: mennyien like-olták a bejegyzést, mikor került ki, milyen hosszú a videó, meg van-e adva helyszín hozzá.
- A posztolóval kapcsolatos információ - itt dől el, mennyire érdekes számunkra az adott személy: például hogy mennyien interaktáltak az adott emberrel az elmúlt pár hétben.
- A mi tevékenységünk - Ezek alapján határozzák meg, hogy mi mit tartunk érdekesnek, például az alapján, hogy miket like-oltunk az utóbbi időben.
- A kettőnk kapcsolata - mennyire érdekjel minket az adott személy, például kommentelgetünk-e egymás bejegyzései alá.
Mosseri elárulta azt is, hogy igyekeznek változatossá tenni a falat, vagyis ugyanattól az embertől zsinórban nem mutatnak több bejegyzést. Hosszú ideig a sztorik esetében is úgy gondolták, hogy az emberek új tartalomra vágynak, ezért hátrébb sorolták azokat a bejegyzéseket, amik korábban már megjelentek bejegyzésként, de mivel a felhasználók jóval nagyobb elértést vártak ezektől a sztoriktól, ezzel inkább felhagytak nemrég.