Az elektromos autók forradalma meggyorsította az önvezető rendszerek fejlesztését, így ma már nem sokan kételkednek benne, hogy előbb-utóbb felbukkannak majd az utakon a sofőrt egyszerű utassá lefokozó, teljes automatizáltsággal guruló járgányok.
A brit kormány annyira bízik ebben a jövőképben, hogy a napokban egy komoly iparági támogatási csomagot jelentett be, egyben választ adva az önvezetés egyik nagy jogi dilemmájára is: arra, hogy ki lesz a felelős, ha egy önmagát terelgető négykerekű balesetet okoz.
Az Egyesült Királyság tervei szerint a szigetország útjai már 2025-re készen állhatnak a teljesen önvezető autók fogadására, a kormány pedig 100 millió fonttal (közel 48 milliárd forint) támogatja az ezzel kapcsolatos projekteket. A teljes összegből 20 millió font megy az olyan vállalkozások megsegítésére, amelyek különböző önvezető szolgáltatásokban, például személy- és áruszállításban gondolkodnak, 6 millió fontot pedig a további piaci lehetőségek kutatására fordítanak.
Ennél jóval többet, 34 millió fontot szánnak a biztonsági fejlesztések és a szükséges jogszabályok kidolgozására. A készülő regulák a meglévő törvényeken alapulnak majd, azt azonban már most leszögezte a kormányzati közlemény, hogy a gyártót fogják felelőssé tenni az önvezető autók okozta balesetekért. Ez alapvetően logikusnak tűnik, de jogi szempontból még mindig szürke zónának számít: 2017-ban például gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolták meg az Uber egyik önvezető járművének kezelőjét, idén pedig egy Tesla-sofőr állt bíróság elé egy Autopilot-üzemmódban (ami egy nem teljesen önvezető rendszer) okozott halálos balesetért.
A brit kormány várakozásai szerint a szárba szökkenő önvezető iparág értéke a 42 millió fontot is elérheti, és 38 ezer új munkahelyet teremthet az Egyesült királyságban.
"Azt szeretnénk, ha az Egyesült Királyság élen járna ennek a fantasztikus technológiának a fejlesztésében és alkalmazásában, ezért milliókat fektetünk be a biztonsággal kapcsolatos létfontosságú kutatásokba és a jogszabályok megalkotásába, hogy biztosítsuk a technológia által ígért előnyök teljes körű kihasználását."
- mondta Grant Schapps közlekedési miniszter, aki szerint az önvezető járművek nemcsak az utakat teszik biztonságosabbá, de az emberek hozzáférését is megkönnyítik majd az oktatáshoz és az egyéb létfontosságú szolgáltatásokhoz.