Minden bizonnyal egészen összetett algoritmusok dolgoznak azért, hogy a Facebook és az Instagram felhasználói úgy kapják meg a tartalmakat és hirdetéseket, ahogy most. Bár utóbbi esetében többé-kevésbé időrendben látjuk az általunk követett fiókok posztjait, a keresőnél megjelenő posztokat más rendszer szerint tolja elénk.
A berlini AlgorithmWatch arról számolt be, hogy a Facebook fenyegetésének hatására volt kénytelen beszüntetni működését. 2020 márciusában adták ki böngészős plug-injüket, amivel a felhasználók segíthettek adatokat gyűtjeni, és így megvizsgálhatták, hogyan priorizálja az Instagram a képek és a videók megjelenítését.
Az AlgorithmWatch folyamatosan közzétette kutatási eredményeit, írtak például arról, hogy a nagyobb bőrfelületet mutató képek előtérbe kerülnek, és az arcokat ábrázoló fotók is előnyt élveznek a szöveges posztokkal szemben. Májusban a Facebook találkozót kért a projekt vezetőivel, és azzal vádolta őket, hogy a felhasználási feltételeket, valamint a GDPR-t is áthágják, utóbbit úgy, hogy olyan felhasználóktól gyűjtenek adatokat, akik ebbe nem egyeztek bele.
A csoport azzal védekezik, hogy csak a plug-int telepítő önkéntesek adatait gyűjtötték, az ő feedjük tartalmait vették alapul munkájukhoz, viszont ez az érvelés azért nem állja meg a helyét, mert mindenki folyamában más felhasználók posztjai jelennek meg, akik valóban nem járultak hozzá az adatgyűjtéshez.
A projektet végül lelőtték, mert úgy érezték, a Facebook jogi lépésekre készül, de ezt a cég tagadta. Közleményük szerint szerettek volna olyan megoldást keresni, amivel nem sérül az adatbiztonság, de mégis folytathatja működését az AlgorithmWatch, ahogy arra más, hasonló kutatócsoportok esetében is törekednek. A Cambridge Analytica-botrány után egyébként is van okuk óvatosnak lenni.
Az tehát továbbra is nagyrészt titok marad, hogy hogyan manipulál minket a Facebook, és aki megpróbálja ezt kideríteni, jobb, ha óvatosan áll neki. Pertől azért nem kell tartani (bár volt már példa jogi lépésekre is, de arra is, hogy egy Facebook-kutató céget felvásárolt maga a Facebook), de az elővigyázatosság és a megfelelő körültekintés mindig fontos.